איטליה העניקה מדליה לבריגדה היהודית בטקס מרגש

03.10.18
מערכת אתר צה״ל

היום (רביעי) נערך במוזיאון בית הגדודים, שבמושב אביחיל במוזיאון טקס הענקת המדליה לבריגדה היהודית מטעם איטליה. הטקס התקיים בראשות מפקד זרוע היבשה, אלוף קובי ברק ובהשתתפות יוצאי הבריגדה היהודית וקרובי משפחתם, ראש הקהילה היהודית של איטליה, גברת נעמי די סגני ונציגי משרד הביטחון ומשרד החוץ.

הבריגדה היהודית (חי״ל) הייתה חטיבה בצבא הבריטי, שהורכבה ברובה ממתנדבים מהיישוב היהודי אשר התגייסו לצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה. הבריגדה השתתפה במלחמה נגד גרמניה הנאצית. מפקדה הראשון של חטיבה 7, אלוף (מיל') שלמה שמיר ז"ל שירת בצבא בריטניה בבריגדה היהודית וחלק מיוצאי הבריגדה היהודית התגייסו לחטיבה 7. במהלך הטקס העניק שגריר איטליה בישראל, מר ג׳יאנלואיג׳י בנדטי את אות הגבורה הצבאית הגבוה ביותר של הרפובליקה האיטלקית. זהו סמל להערכה הרבה שהעם האיטלקי רוכש כלפי הבריגדה היהודית ופועלה למען איטליה.

״לוחמי הבריגדה היהודית מהווים דוגמא והשראה - צעירים, שעזבו את ביתם על מנת להילחם באיטליה. חלקם איתנו כאן הבוקר", הצהיר שגריר איטליה, מר ג׳יאנלואיג׳י בנדטי "הרשו לי לומר לכם תודה רבה. אחרי מלחמת העולם השנייה, החיילים האלה תרמו לעתידה של ישראל. ההשתתפות במלחמה הייתה חלק משמעותי בהכשרה של צבא ההגנה לישראל שהיה עתיד לקום מיוצאי הבריגדה. עם הקמת חטיבה 7 ,הוחלט שתאמץ את צבעי סימלה של הבריגדה היהודית״.

״זהו כבוד גדול בשבילנו לקבל את מדליית הזהב בשם הבריגדה היהודית. במעמד זה אנו רוצים להודות לממשלת איטליה, לקהילה היהודית באיטליה, שגרירות ישראל והנספח באיטליה, על כל המאמצים שעשו בשנים האחרונות כדי להעניק לבריגדה היהודית אות זה", אמר קצין השריון הראשי, תת-אלוף גיא חסון. "היום חטיבת השריון השביעית, כנציגת צה"ל וזרוע היבשה, מקבלת את מדליית הזהב לגבורה צבאית, האות המכובד ביותר באיטליה, לזכר לוחמי הבריגדה היהודית. המעמד משקף את עומק היחסים בין שתי המדינות, צה״ל וצבא איטליה. היום האומץ, הנחישות וההרגשה של אחריות ומטרה הן תכונות חיוניות המאפשרות לחטיבה 7 לשמור על האזרחים הישראלים״.

״השנה בגאווה גדולה אנו מציינים 70 שנים למדינת ישראל, לצה״ל ולחטיבה 7", אמר אל"ם רומן גופמן, מפקד חטיבה 7. "החטיבה נולדה בתוך קרבות לטרון. במאבק על הדרך לירושלים, לוחמיה של החטיבה, רובם עולים חדשים, ניצולי שואה ויוצאי הבריגדה היהודית בפיקודו של אלוף (במיל׳) שלמה שמיר ז״ל הסתערו, פרצו את דרך בורמה והצילו את ירושלים. נחישותם וגבורתם ייסדה את רוח חטיבה 7 .אנחנו לוחמי ההווה עומדים כאן היום במעמד מכובד זה, לקבלת המדליה לציון הבריגדה היהודית, ואומרים בגאווה, כמו אז כך גם היום, אין כוח בעולם שמסוגל לאיים על עצמאותה ושגשוגה של מדינת ישראל״.