בעזה, סוריה ולבנון - מול מי מתמודדים לוחמי חטיבה 7?

מהחולות של עזה, דרך הסבך בגבול לבנון ועד למעטה הלבן בחרמון הסורי, לוחמי חטיבה 7 נמצאים בימים אלו בעיצומם של שלושה קווי שריון מאתגרים במיוחד. אז איך מתמודדים עם האויב והמציאות השונה בכל אחת מהן? ומה ההבדלים המרכזיים ביניהם? יצאנו לבדוק

13.02.19
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

ברגעים אלו ממש, לוחמי הכומתה השחורה של חטיבה 7 מאיישים את הטנקים מול הנוף הירוק והתלול של הרי לבנון, מול מה שנשאר מלחמת האזרחים בסוריה וצרוב היטב על אדמת רמת הגולן, ומול מחנות הפליטים של רצועת עזה, נוף חולי וצהבהב שבימים אלו זוכה למעטה אדום של כלניות.

בכל אחת מהגזרות הללו הנוף יכול לתעתע, אבל מהמפקדים הבכירים ועד אחרון הלוחמים בשטח, יודעים כולם שבכל רגע יכול לקרות אירוע שידליק את הזירות ויוביל להסלמה רחבה. המשימה שלהם, היא להיות מוכנים לכל אתגר במרחב, להיות דרוכים לתת תגובה מהירה ומדויקת, ולהישאר תמיד צעד אחד קדימה מול אויב שינסה להפתיע את אותם מפקדים, שמבטיחים כי "האויב הוא זה שיופתע".

מטענים, ירי צלפים, הפרות סדר ורקטות לשטח הארץ


אחת הגזרות המתוחות והמאתגרות ביותר עבור צה"ל בשנים האחרות היא רצועת עזה, בו פועל ארגון חמאס הנוטה פעם בכמה חודשים להסלים את השטח, לפעמים עד לכדי מערכה צבאית רחבה. רק לפני כשבוע שוגרה רקטה ופצצת מרגמה לעבר יישובי עוטף עזה, ובתגובה, כוחות השריון של גדוד 77 תקפו עמדה עוינת על הגבול.


"העבודה שלנו בגזרה היא מאוד אינטנסיבית ונמשכת כמעט בכל שעות היממה", מסביר רס״ן שמעון פוטרבני, מ״פ בגדוד 77. "ההבדל העיקרי של עזה מיתר הגזרות, הוא החיכוך היומיומי עם האויב, והעובדה שאנחנו רואים אותו בעיניים. אני יכול לפתוח את הבוקר עם נטרול מטענים על הגדר, בצהריים להתמודד מול הפרות סדר אלימות ובערב להגיב על ירי רקטות או פצמ"רים לכיוון יישובי העוטף. כל אלה דורשים מאיתנו לעבוד על הטנקים שלנו כל הזמן, ללא הפסקה".

"לתת מענה מדויק וקטלני בטווח זמן מאוד קצר"

החשיבות של הטנקים בגזרה הדרומית נובעת מהעובדה כי בעת מתיחות, הצבא יידרש לתת מענה מדויק וקטלני בטווח זמן מאוד קצר, כזה שיניב תוצאות משמעותיות מול האויב ויגבה ממנו מחיר כבד.

"הטנקים יודעים להביא יכולות מאוד משמעותיות באופן מיידי: מיגון, מהירות, ניידות, דיוק ועוצמת אש אדירה", מבהיר רס"ן פוטברני ומדגיש: "כוח של טנק אחד הוא שווה ערך לכוח של פלוגת חי"ר שלמה, אבל בעוד להם ייקח חצי שעה עד שיתארגנו עם הציוד ויתחילו בתנועה אל היעד, אני יכול כבר בתוך שלוש דקות להוריד עמדת חמאס, לסכל ניסיון חדירה בעזרת פגז בודד, או לחילופין להסתער להתקפה אל תוך שטח האויב, להשתלט על שטחים אסטרטגים ולהשמיד מטרות חשובות".


"בסוף לא משנה מי ארגון הטרור מולו אנו נלחמים, באיזה צבע הסרט שהוא קושר על הראש ובאיזה דרך הוא ינסה לפגוע בנו. מבחינתנו מי שמתקרב למרחב שמהווה איום על כוחותינו, הוא חשוד באופן מיידי, ואם נזהה מצידו כוונה לבצע פיגוע, נדע להקדים תרופה למכה", מכריז רס"ן פוטברני ומסכם: "אנחנו כל יום חווים את האירועים האלה, ולכן אנחנו מתורגלים ושומרים על הכוננות הגבוהה ביותר כדי שהאזרחים יוכלו לישון בשקט בלילה וביום לבוא לכאן וליהנות מהדרום האדום".

"אם חיזבאללה יגיב - אנחנו נהיה אלה שנפתיע אותו"

 גזרה מאתגרת נוספת איתה צריכים להתמודד לוחמי השריון של חטיבה 7, היא מרחב גבול לבנון, זירת קרב שבתקופה האחרונה חוותה לא מעט תהפוכות שעוד טרם תורגמו לאירוע מבצעי גדול וממשי, אך פוטנציאל הנפיצות בהחלט נמצא על סף גבוה.

"הפלוגה שלי לקחה חלק במבצע 'מגן צפוני' נגד מנהרות חיזבאללה, וגם בפרויקט 'אבן משתלבת' לבניית החומה במוקדי החיכוך המורכבים בגבול הצפוני", מספר רס״ן אמיתי סלוק, מפקד פלוגה בגדוד 75, ומדגיש: "האירועים האחרונים במרחב דרכו אותנו והעלו את סף המוכנות שלנו לשיא. כולנו כאן סגרנו שבועות ארוכים, אבל לכולנו ברור שמשימת ההגנה היא מעל הכל ועמדנו ביעדים שהוגדרו לנו בהצטיינות גדולה".

אולם מבחינת כוחות השריון, עם השלמתם של המבצעים ההנדסיים בגבול לא תמה המתיחות עם האויב מצפון, אלא ההיפך. "נערכנו לתגובה כזו או אחרת מהצד השני לאורך המבצע, אבל חיזבאללה לא הגיב לאירועים וכעת מבחינתנו אנחנו נותרנו דרוכים לכל תגובה".

"חיזבאללה לאורך השנים ניסה להפתיע אותנו", מציין רס"ן סלוק, "ולכן כשאנחנו יודעים שביטחון הגזרה כיום מונח על כתפינו, אנחנו קמים כאן בכל יום מחדש במוכנות כאילו היום הוא יגיב, וכשהוא באמת יבחר להגיב  - אנחנו נהיה אלה שיפתיעו אותו".

"בזמן אמת שום הר לא יעצור אותנו - נגיע לכל מקום שנידרש"

החשיבות של הטנקים בגזרת לבנון היא אולי הגדולה ביותר מבין יתר הגזרות בהן הטנקים תופסים עמדות. "המקום הזה הוא מתעתע - מצד אחד הכל פורח, פסטורלי ויש כאן נופים ירוקים עוצרי נשימה, אבל מצד שני, בכל רגע המצב עלול להתלקח במהירות ולשלוח את הלוחמים שלנו ישירות אל הטנקים".

"מי שיקח את המערכה הבאה בצפון ויביא אותה לסיומה כך שידו של צה"ל על העליונה - יהיו אנחנו", הוא מכריז בביטחון. "אנחנו מאמנים את הלוחמים ל-'מחר מלחמה' ולתמרון במרחבים המורכבים של לבנון. אנחנו נהיה הראשונים להיכנס, הראשונים לפגוש את האויב בעיניים, ועלינו תוטל האחריות לפרוץ את קו ההגנה הראשון של האויב".

עוד הוא מוסיף, כי אחד האתגרים הגדולים ביותר בגבול עם לבנון הוא האורך העצום שלו ותוואי השטח המאתגר, אולם אלה לא יהוו איום של ממש עבור כוחותינו. "אנחנו למודי קרבות בגזרה הזאת, מכירים את התכסיסים של הצד השני ויודעים לחפות על הפערים שלנו במקומות בהם לאויב יש היתרון גובה או תוואי שטח", הוא מסביר.

"צריך לזכור שהשטח כאן זה לא כמו בעזה, שהצירים שטוחים. תוואי השטח בו נידרש לתמרן בשעת פקודה הוא הררי והוא יכריח אותנו להחזיק בו בצורה חכמה, תחבולנית ומפתיעה כך שנוכל להכות באויב במקומות בו הוא הכי חלש", הוא מבהיר וגורס: "אפשר להיות בטוחים - בזמן אמת שום הר לא יעצור אותנו. נגיע לכל מקום שנידרש".

"מחופשים" לאזרחים

האתגר המשמעותי האחרון שמונה רס"ן סלוק, הוא אותו אויב מעבר לגבול שאינו לבוש מדים וגם אינו נושא נשק. "היום היחידים שלובשים מדי צבא מולנו בגבול הם צבא לבנון, אבל זה לא אומר שחיזבאללה לא כאן", הוא מבהיר. "האתגר שלנו הוא להבין מי באמת אזרח, ומי הוא באמת פעיל של חיזבאללה".

מאז הוכרז על הסכם 1701 בתום מלחמת לבנון השנייה, ארגון הטרור חיזבאללה ממשיך לפעול על הגבול במסווה אזרחי, כשההוכחה הגדולה ביותר לנוכחותו הלא חוקית בדרום לבנון היא חפירת המנהרות מהכפרים הלבנונים סמוכי הגדר אל תוך שטח מדינת ישראל.

לצד העבודה המודיעינית לאיסוף המידע על פעילי חיזבאללה ה"מחופשים" לאזרחים, מערכה סודית וגדולה עליה לא ניתן לפרט, כוחות השריון של חטיבה 7 משקיפים בדריכות אל צדו השני של הגדר ועוקבים אחר כל התקרבות של אדם חשוד אליה.

"אנחנו לא נתפשר וניקח סיכונים", מחדד רס"ן סלוק. "כל התקרבות לגדר מבחינתנו הוא אירוע מבצעי גדול שיכול להוביל למשהו גדול הרבה יותר, ולכן כל אדם כזה הוא חשוד עד שיוכח אחרת. אנחנו לא נהיה קלים על ההדק ולא ננקוט במעשה שיכול להבעיר את הגזרה ולהוביל אותנו למערכה שאנחנו לא מעוניינים בה, אבל אנחנו מוכנים מתמיד. שרק ינסו אותנו".

שבה עטרה ליושנה - חזרתו של הצבא הסורי לרמת הגולן

הגזרה האחרונה בה פועלים בימים אלה לוחמי השריון של חטיבה 7, היא גזרת סוריה, מרחב שבשנים האחרונות התרגלנו להתייחס אליו כזירה משנית נוכח מלחמת האזרחים האכזרית שהתנהלה בו, אולם כעת הצבא הסורי חזר להתייצב מול הטנקים הישראלים, ויחד איתו הוא הביא עוד גורמים צבאיים נוספים שעלולים להוות סכנה למציאות הביטחונית באזור.

"אם פעם היינו עדים לפיצוצים וקרבות שהתנהלו בין הצדדים שמעבר לגבול, היום אין כל זכר למלחמת האזרחים למעט הנזקים והתוצאות שהיא גבתה מתושבי הגולן הסורי", מספר סרן דניאל שטולמן. "היום אנחנו רואים בעיניים את הצבא הסורי, איך הוא משתקם וחוזר לאחוז בגבול".

האויב שרואה ולא נראה

בזמן מלחמת האזרחים, צבא אסד אסף לעצמו לא מעט בעלי ברית חדשים שסייעו לו להשתלט מחדש על השטחים אותם איבד, כגון רמת הגולן הסורית, ולחזק את אחיזתו בשטח. חלק מהגורמים הללו אינם מהווים איום ישיר על ישראל, אולם יחד עם הצבא המקומי נמצאים היום בשטח גם ארגון חיזבאללה, לוחמים אירנים ומליציות שיעיות נוספות שמנסות להתבסס בסוריה ומהוות איום עתידי על ישראל.

"האתגר האמיתי שלנו הוא נגד האויב שרואה אותנו ומנסה שלא נראה אותו בחזרה", מבהיר סרן שטולמן. "הם נמצאים שם כל הזמן בשטח ומנסים לאסוף עלינו מידע במטרה להתעצם ולאתגר אותנו".

הגזרה הופכת למורכבת עוד יותר אודות להסכמים הקיימים בינינו לצבא סוריה, שאולי לאורך תקופה ארוכה היו לא תקפים נוכח המלחמה והעדרות הנוכחות שלהם כאן, אולם כעת עם שיבתם חזרנו למציאות שהכרנו ולאותם חוקים והסכמות".

צה"ל נמנע מלפגוע ישירות בצבא הסורי ולהפר את החוקים המוסכמים בין הצדדים, מתוך רצון להימנע מעימות כולל בין מדינות, דבר שעלול להוביל ללחימת שריון בשריון, אך סרן שטולמן מדגיש כי הצבא לא יתפשר על ביטחון אזרחי המדינה והוא ימשיך לפעול נגד ההתבססות האיראנית ושל ארגוני הטרור בסוריה.

"אמנם רוב הזמן שקט כאן, אבל קורה לא פעם שמקפיצים אותנו לטנקים", מבהיר סרן שטולמן. "אנחנו יודעים שאם יקרה כאן אירוע ביטחוני, הוא יקרה בלי שום התרעה מוקדמת, אך יש בידינו את יודעים לזהות את האויבים שלנו ואנחנו עוקבים בדריכות אחר כל צעד שלהם למרות כל הניסיונות שלהם לפעול בחשאיות.

"הם הלכו אחורה - אנחנו רצנו קדימה"

אך עם זאת, לסרן שטולמן דווקא יש מסר מעודד: "המציאות בגבול אמנם השתנתה בצורה דרסטית, אבל בזמן שהצבא הסורי ובעלי הברית שלו היו שקועים במלחמות הפנימיות והלכו אחורה מבחינת היכולות הצבאיות, אנחנו המשכנו לרוץ קדימה ולהתעצם על הגבול".

"לא בזבזנו דקה בלנוח מאז פרצה שם המלחמה, וגם הצבא הסורי יודע שהלוחמים הישראלים שהוא רואה היום הם טובים עוד הרבה יותר מאלה שפגש בעבר", הוא מסכם. "המציאות פה עוד נכתבת מחדש. בעזה יש חמאס, בלבנון יש חיזבאללה ופה עוד לא בטוח מה נבנה לנו מול העיניים, אבל אנחנו עוקבים אחר המתרחש ונדע לעצור ולסכל את מי שינסה לפגוע בנו".