הכירו את יחידת ההדרכה של חטיבה 7

הם עוברים צוות צוות, מקווי החי"ר ביהודה ושומרון ועד לקווי השריון בעזה ובצפון, ומכשירים את השריונרים ברמה הגבוהה ביותר שניתן על הטנקים - יחידת ההדרכה החדשה של חטיבה 7 הוקמה כדי לוודא שצוותי החטיבה יהיו מוכנים בכל שעה ובכל מקום, לקפוץ על הטנקים ולנצח במלחמה

01.01.19
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

לוחמי השריון של חטיבה 7 מבצעים במהלך שירותם פעילויות רבות שאינן דווקא קשורות בהכרח לכלי המלחמה העוצמתי עליו הם הוכשרו, הלא הוא טנק המרכבה המפורסם של צה"ל.

הכוחות פרוסים בכל גזרות הארץ לאורך כל השנה, כשבמהלך הפעילות המבצעית השוטפת שלהם, הם נדרשים לא פעם לאייש גזרות מבצעיות כלוחמי החי"ר, ואף לבצע פעולות כגון מעצרים ביהודה ושומרון הנעשים באמצעות רגליהם, ולא בתוך תובת הטנק.

על אף העובדה שאנשי החטיבה משמעותיים מאוד לשמירת הביטחון השוטף של אזרחי מדינת ישראל, ואף לקחו חלק פעיל באירועים בכלל הגזרות - מסיכולי פיגועים באיו"ש ועד הפרות סדר ברצועת עזה - בחטיבה הבינו שהמרחק מהטנקים בתוך שטח האויב במערכה הבאה, עלול לפגום מעט בכשירותם ומוכנותם המבצעית.

במטרה לגשר על הפערים שעלולים להיווצר בתקופות אלו, אל"ם רומן גופמן, מפקד החטיבה, יזם את הקמת יחידת ההדרכה, המורכבת ממפקדי טנקים נבחרים שעוברים הכשרה ייעודית ומעשירה על אמצעי הלחימה של החטיבה. הם נועדו לעבור בין כלל הפלוגות הלוחמות ולהעביר אליהם את הידע ולהכינם לשעת פקודה.

"המח"ט הבחין שהמשימות השוטפות של הלוחמים בחטיבה בזמן התעסוקות המבצעיות שהם מבצעים, מובילה לפערים מקצועיים במקצועות השריון שלנו וביכולת שלנו להוציא מהטנק את כל היכולות הטמונות בו", מספר סמל עמית לוין, אחד משלושת מפקדי הטנקים שלוקחים חלק ביחידה.

"לכן, הוא החליט להקים גוף הדרכה שכל העיסוק שלו ביום יום הוא ללמוד את הכלים שלנו, את היכולות שלנו ואת המקצוע שלנו, ולהעבירו לכלל הצוותים בשטח, אלה שבסוף יצטרכו בזמן אמת להביא אותם לידי ביטוי במערכה הבאה", הוא מדגיש.

כאמור, במהלך השנה האחרונה היחידה הקטנה עברה כבר כמעט בין כל הצוותים הלוחמים של החטיבה, והעבירה להם הדרכות מפורטות על הכלים שלהם ואף ענתה על שאלותיהם. "בכל שבוע אנחנו מבקרים בפלוגה אחרת ומעבירים לה הכשרה אינטימית הכוללת הסברים עיוניים באמצעות מצגות ייחודיות שבנינו עבורם, ולאחר מכן הדגמה על הטנקים והתנסות על יבש", מספר סמל לוין. "השאיפה היא כמובן להגיע לכל הפלוגות, ויותר מפעם אחת".

עוד הוא מוסיף כי נושא נוסף עליו  מבוססת ההדרכה הוא תחום התותחנות. ״כתוצאה מההדרכות הם לומדים להפעיל טוב יותר אמצעי לחימה מורכבים הרבה יותר מנשק רגיל, כמו את מערכת "מעיל רוח", שמספקת להם הגנה בשדה הקרב, ומערכת השו"ב (שליטה ובקרה) שמאפשרת ללוחמים לתקשר עם הטנקים הלוחמים איתם ולשתף איתם נתונים מבצעיים בזמן אמת, שזו יכולת משמעותית וקריטית בלחימה".

גם סגן אורי צח, מפקד מחלקת שריון בגדוד 82 של החטיבה, מצטרף לדבריו של סמל ליאור: "יחידת ההדרכה הגיעה אלינו אחרי שלושה חודשים שביצענו תעסוקה מבצעית ככוח חי"ר בחטמ"ר יהודה, תקופה בה לא נגענו בטנקים כלל. הלוחמים שלי יודעים לתפעל את הטנקים תמיד, זה לא דבר ששוכחים, אבל היחידה גילתה והזכירה לנו כל מיני הערות מהותיות, שבלעדיהם הכל עלול להיות הרבה יותר מורכב ברגע האמת. אלה דברים קטנים שיכולים לעשות את ההבדל".

עוד הוא מוסיף, כי ע"פ ההשפעה של היחידה על לוחמיו, יש להפוך את ההדרכות הללו לנוהל סדור שמתקיים פעם בכמה זמן בכל צוות לוחם בחטיבה ומעבר אליה. "אנחנו תמיד רוצים להשתפר ולדעת עוד על הטנק שלנו, זה שאומרים עליו שבלעדיו אף כוח לא יכול להתקדם אל תוך החזית, והיחידה הזאת מבטיחה שנדע לתת מענה חזק ועוצמתי לכל אתגר שהאויב יתקיל אותנו בו".

"הצוותים הלוחמים של חטיבה 7 תמיד מוכנים למלחמה, איתנו או בלעדינו", מבהיר סמל לוין, ומחדד את חשיבותה של היחידה: "לימדו אותנו מההכשרה שהאדם שבטנק מנצח. לכן ההדרכה שלנו לא נועדה להפוך את הצוותים לכאלה שמוכנים למלחמה - אלא לצוותים שמנצחים מלחמה".

"אנחנו נמשיך לבצע את העבודה שלנו הכי טוב שאנחנו יכולים, כדי להפוך את הלוחמים שלנו ללוחמים מנצחים", הוא מכריז ומסכם בראייה עתידית: "הביקורות החיוביות מכל מי שעבד עם היחידה שלנו, מוכיחה את החשיבות שלה לחטיבת השריון, והשאיפה שלנו היא שכבר בעתיד הקרוב היחידה תגדל ותגיע ליתר החטיבות המשוריינות של צה"ל".