חטיבה 7 חנכה לראשונה את המשקפת הדיגיטלית החדשה והצי"ד המשודרג

בשדה הקרב אין משחקים. הפעילות המבצעית חייבת להיות מהירה, יעילה ומדויקת, וה"שילוביות" הבין-זרועית היא קריטית להשלמת המשימה ולהצלחה במערכה. הגרסה החדשה של מערכת הצי"ד (צבא יבשה דיגיטלי) "גדעון", ובתוכה משקפת המציאות הרבודה "מעיין", נועדה לשפר את האלמנטים האלה בדיוק. כדי שתיכנס לשימוש בזמן הקרוב, היא עברה לראשונה טסט מקיף בתרגיל של חטיבה 7. יצאנו לבדוק

25.06.19
מירב בראל ועמית מלמד, מערכת אתר צה"ל

שיתוף פעולה בין כוחות, קבלת החלטות מהירה ופגיעה מדויקת במטרה הם גורמים בעלי השפעה עצומה במהלך מערכה צבאית. על מנת ששלושת אלה יתקיימו בהרמוניה, פיתחו בזרוע היבשה את מערכת הצי"ד (צבא יבשה דיגיטלי) "גדעון", ובתוכה, גם את המשקפת הדיגיטלית "מעיין", שנועדו לשליטה, לבקרה ולניהול. לאחר מספר שנים בהן נוסו בתנאי מעבדה בלבד, הגיעו לאחרונה בגרסאות מחודשות לתרגיל של חטיבה 7 בפעם הראשונה.


מערכת הצי"ד בשימוש בתרגיל

התרח"ט נועד לשפר את מוכנות עוצבת "סער מגולן" ללחימה במתאר הדרומי - וכלל מגוון תרחישים ברצועת עזה מול ארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האסלאמי, ואף לחימה במרחב העיר אופקים, כדי לדמות באופן מיטבי פעילות נרחבת בשטח בנוי. באימון השתתפו כלל יחידות הצק"ח, לוחמי "רוכב שמיים", טייסת חיל האוויר, כוחות חיל הים ויחידות לוחמה אלקטרונית.

לצי"ד היה חלק בלתי מבוטל בתרגיל החטיבתי. "תפקיד המערכת המחודשת הוא להנגיש את כל יכולות האוויר, המודיעין והאש למפקד הטקטי שבקצה", מציג בפנינו רע"ן לומ"ר (לוחמה מבוססת רשת) במחלקת אמל"ח בזרוע היבשה, סא"ל אלון הופמן. "היא מאפשרת ביצוע צ'אט מבצעי בזמן אמת בין גורמי איסוף ותקיפה, כולל שיתוף וידאו חי ותמונות. יכולת זו מהווה מרכיב נוסף בלחימה הרשתית בתמרון הרב-זרועי, ומקצרת משמעותית את זמני סגירת המעגלים".

"במלחמה יש משמעות גדולה לזמן שלוקח מהרגע שזיהינו את האויב ועד שנטרלנו אותו", מדגיש רס"ן שמעון פוטרבני, מ"פ בחטיבה 7. "בזכות הצי"ד אנחנו יכולים לראות את הנתונים הללו בצורה ברורה, ולכן קבלת ההחלטות שלנו במהלך הקרב טובה ומהירה יותר".

אל הצי"ד מתחברת המשקפת הדיגיטלית "מעיין", שמוסיפה לתמונה שרואה הלוחם נתוני מודיעין ואחרים בטכנולוגיית AR (מציאות רבודה). אותה מערכת מציגה במהירות נתונים היישר לעיני הלוחם בלי צורך לפתוח את יישומי המידע הייעודיים של הצי"ד. פרט לכך, היא מאפשרת לאתר אויב לפי סיווגים שונים, מיקומי כוחות נייחים וניידים על הקרקע ובאוויר, מיקומים רגישים כמו ריכוזי אוכלוסייה ומטרות שנכנסות מהמודיעין תוך כדי לחימה.

משקפת ה"מעיין" תהיה חלק ממערכת "השקד" לדרג הטקטי בשדה הקרב. שתיהן ישתייכו למערכת השליטה והבקרה (שו"ב) המשודרגת למחלקה ולפלוגה. בנוסף, תשקול "מעיין" רבע מהשו"ב הפלוגתית הקיימת, ורוב משקלה 6-5 ק"ג, יכלול את הסוללות שלה, מה שיבטיח כי תהיה קלת משקל לנוחותם של הלוחמים. המשקפת מביאה ללוחם מידע שנמצא במערכת, והופכת אותו לזמין עוד יותר, בשדה קרב אינטנסיבי המשתנה במהירות, כמו גם בלוחמה עירונית. בתוך כך, תגרום לשיפור ההתמצאות בשטח עבור הכוחות.

לאורך השנים, עברה מערכת הצי"ד מנעד רחב של שינויים ששימשו את המ"מ, המג"ד ואפילו את השריונר בטנק בצורה היעילה ביותר בזמן לחימה. "בעבר, המערכת פותחה בעיקר בשביל מערך המפקדות, האוגדות והחטיבות, ולכן נבנתה בצורה כבדה יותר ובשפה טכנולוגית מורכבת שדרשה מהלוחמים ללמוד אותה במיוחד", מסביר סא"ל הופמן. "היום, בגלל שהיא מכוונת למפקדי הכוחות עצמם, היא שוקלת 20 קילו פחות, ובעלת טכנולוגיה שמוכרת להם כבר מהאזרחות, כמו במערכות ההפעלה של הטלפון".

בזכות השינוי, גם הקשר החיוני שבין המטה לשטח יחווה קפיצת מדרגה. "בציר של עולם המפקדות, הוכנסו יכולות חדשות ומשמעותיות של אג"ם, מודיעין ואש", מוסיף סא"ל הופמן. "המערכת החדשה תחבר בין השניים בגמישות ובמהירות, תאפשר שילוב יכולות מיסוך ומידע מתקדם, ובכך תספק נתונים רלוונטיים וממוקדים יותר על האיום המשתנה של האויב".

"בתרח"ט חווינו איך המערכת משפרת את שיתוף הפעולה", מעיד המ"פ בחטיבה, רס"ן פוטרבני. "במקום שאצטרך להיות באותו החדר ולהסתכל על אותה המפה עם הכוחות האחרים, אני נמצא בטנק - במקום בו אני נדרש להיות - ומתקשר איתם בקלות דרך המערכת".


המשקפת הדיגיטלית "מעיין"

מי עוד יוכל ליהנות מהצי"ד? לדברי סא"ל הופמן, תוך מספר שנים תגיע המערכת לכל כוחות היבשה. "אנחנו עוד בתהליך פיתוח שמובילה חטיבה 7 וממשיכים לצבור ידע. המערכת נבנית בארכיטקטורה פתוחה שתאפשר עדכונים נדרשים לאור השתנות האויב והטכנולוגיה במעלה הדרך, ללא הצורך בהחלפת גרסת מערכת מקצה לקצה".

"חטיבה 7 היא חטיבת החוד של צה"ל והראשונה לגשת למבצעים. מובילה ותמיד בחזית, ולכן היה ברור שננסה את המערכת החדשה", מסכם רס"ן פוטרבני. "בזכותה, השריונר יכול להשפיע יותר על מה שקורה בשדה הקרב, והטנקים, שמכריעים את גורל המערכה, יפעלו עכשיו ביעילות גבוהה ובמהירות רבה".