המ"מ שמוכן לגור בטנק כדי להגן על הבית

כשסגן אחיה גוטל, מ"מ בגדוד 82, הביט לאחור במהלך תפיסת הקו בעזה - המראה של מנורות הרחוב שליד ביתו בקיבוץ כיסופים גרם לו להבין את החשיבות של כל דקה בתעסוקה המבצעית. לאחר אירועים כמו השמדת עמדות של הג'יהאד האיסלאמי במבצע 'חגורה שחורה', כוננויות ושעות ארוכות עם הצוות בטנק, תפסנו אותו לשיחה מרגשת

03.12.19
שקד כהן , מערכת אתר צה״ל

"לאחר אזעקת הצבע האדום שנשמעה בכיסופים, ניתנה הפקודה על פיה יש להוריד את העמדה הקרובה אלינו", מספר סגן אחיה גוטל, ששימש כמ"מ בגדוד 82 במהלך מבצע 'חגורה שחורה': "הצוות שלי השמיד עמדה של הג'יהאד האיסלאמי". האירוע נשמע כמו מקרה שהיה נחרט בזכרונו של כל לוחם שריון, אך במקרה של סגן גוטל, שגר ביישוב כיסופים, תחושת החשיבות הייתה חזקה אף יותר.

סגן גוטל, במקור מאפרת, עבר לכיסופים שבעוטף עזה לפני חצי שנה עם גרעין חיילים. כבוגר של מכינת בני ציון, החליטו הוא וחבריו לחיות בצורה מעורבת, עם דגש על יהדות, ציונות ומורשת. "הקבוצה שלנו התחילה באופן עצמאי", הוא מפרט, "אבל אחרי שהכרנו את גרעין החיילים והבנו שיש צורך באיכלוס העוטף הצטרפנו אליהם". 

התופעה של גרעיני חיילים, שמטרתה לאכלס יישובים ברחבי המדינה, נמצאת במגמת עליה. כיום יש 11 גרעינים המפוזרים בארץ, רובם ממוקמים בעוטף עזה.

"זה הקו הראשון שיצא לי לתפוס בעזה והידיעה שאני שומר באופן ישיר על הבית שלי משפיעה", מתאר הסגן את התחושה המיוחדת, "אבל חשוב לי לנתק את המחשבה הזאת. העניין הוא להתעסק באירוע עצמו ולתפעל אותו בצורה הכי מקצועית ומדויקת שאפשר".

"כשאני מסתכל אחורה ורואה את מנורת הרחוב שליד הבית שלי או של השכנים שלי, אני למעשה מבין כי נבחרתי להיות מי שמגן על הבית שלו", מתאר הסגן את התחושה המיוחדת, "זו תחושה שאי אפשר לתאר במילים".

"בקו טנקים אתה נמצא 24/7 עם החיילים, ולמעשה חווה את האווירה הטובה וההצלחות של הצוות". מציין סגן גוטל, "עם זאת, צריך גם ללמוד להתמודד עם הסיטואציות היותר קשות, ולהפוך אותן לדבר חיובי ומלמד". למאפיינים הייחודיים האלה מתווספת גם הידיעה שהכשירות והמוכנות של הטנק משפיעות באופן ישיר על האופי של הפעילויות השונות בשטח: "ברור לכולם שאי אפשר לזוז בלעדינו". 

את התעסוקה המבצעית כמ"מ, הוא עבר בהצלחה: "הגעתי כמ"מ חדש למחלקה ותיקה, אבל בסופו של דבר עברנו מבצע בצורה יותר ממוצלחת ואני יכול להגיד שאנחנו מסיימים את הקו בצורה מגובשת וחזקה".

ארבעת מאחיו היו קצינים, אך לסגן גוטל שהתגייס באוגוסט 2016 לשריון, לא היה ברור טרם הגיוס שירצה לבלות גם הוא זמן ממושך בצבא: "לפני הגיוס לא הייתי מרוצה מהשיבוץ, אבל מהר מאוד הבנתי שיש בחיל משמעת, רצון למצויינות ושאיפה תמידית להיות הכי טוב ולדעת הכי הרבה. כל אלו גרמו לי להבין כי מעבר לכך שאני רוצה להישאר בשריון, זה חלק ממי שאני".

היום, כשהקו בו הגן על ביתו מאחוריו, ותפקידו החדש כמפקד יחידת ההדרכה של החטיבה לפניו, נותר רק לשאול את סגן גוטל למה הוא מצפה מהשריונרים שמחליפים אותו בקו - "שיצליחו להתמודד עם האתגרים השונים, מצפה מהם שיגנו על הבית שלי לא פחות טוב ממה שאני הגנתי עליו".