חטיבה 7 נכנסה לראש של האויב בתרגיל ראשון מסוגו

לתרגיל של חטיבת השריון 7, שהתקיים שבוע שעבר לראשונה, הייתה מטרה ברורה וחדה: להבין את צורת התמרון של האויב, להיכנס לתוך הראש שלו - ולהקדים אותו. איך עושים את זה? בעזרת דימוי חוליות מחבלים בתוואי המזכיר את עומקי לבנון, שימוש בטכנולוגיית השו"ב המתקדמת ביותר במרכבה סימן 4, למידה על יכולות האויב, והבנה לעומק של איום הנ"ט. כך מתכוננים למערכה הבאה

19.10.20
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

הלחימה כל הזמן משתנה - ככל שהזמן עובר, כך מתפתחות היכולות, הטכנולוגיות והשיטות של כל צד. אבל בצה"ל כבר יודעים שבכל קרב, הדרך היחידה להכריע את האויב - היא להיכנס לראש שלו ולהבין את צורת החשיבה שלו. 

חטיבה 7, חטיבת השריון הגדולה בפיקוד הצפון, הנמצאת כבר חודשיים וחצי בלבנת אימון ברמת הגולן, קבעה את זה כחוק ברזל. וכעת, בפעם הראשונה, בנו שם שבוע תרגול שכולו עוסק בניצחון צה"ל בתמרון האויב הצפוני. 

"אנחנו יודעים שבמלחמה הבאה, האויב ינסה לעכב אותנו עם ירי טילי נ"ט", פותח מ"פ בגדוד 75, סרן עמית ביטרמן, "לכן מטרת התרגיל הייתה להקנות ללוחמים את הכלים הכי פרקטיים איך להתמודד עם האתגר הזה - מרמת הצוות ועד הפלוגה". 

החטיבה פתחה ממש 'בית ספר' להבנת האויב. הלוחמים למדו על עולם טילי הנ"ט אז והיום, על דרך הלחימה של חיזבאללה במלחמות לבנון, ועל איך היא השתדרגה מאז. "אנחנו מתמקדים ברעיון המבצעי, וממש נכנסים לראש של האויב", הוא מצהיר.

האימון המשיך לתרגילים בגליל במהלכם הלוחמים התניידו על האמרים. אפילו המח"ט, כך מעיד המ"פ, הצטרף לשיירה: "בשטח הזה, שמאוד מזכיר את הנראות של לבנון, פלס"ר 7 דימה חוליות אויב שהתקילו את הכוחות שלנו, והמטרה של הלוחמים הייתה לזהות איפה החוליות התמקמו".

הם גם תרגלו שימוש בצי"ד 750 - טכנולוגית השו"ב המתקדמת ביותר בטנק מרכבה סימן 4. המערכת, כפי שמסביר סרן ביטרמן, מעניקה למט"ק את היכולת לשלוט בצורה רוחבית בכלי, וליצור קשר עם גורמים חיצוניים במהרה: "אם בעבר לקמ"ן בחטיבה היו לוקחות כמה שעות כדי להעלות מטרה, היום סגירת המעגלים מתבצעת תוך שניות". 

בעקבות השיעורים העיוניים בנושא, הוא מעיד, אחוז הדיוק בזיהוי מיקום החוליות המדמות בשטח עלה בעשרות: "הנקודה הכי חשובה בתרגיל הזה היא להבין את האתגרים שיש בעולם הנ"ט, ולמצוא את הפתרונות והיכולות שאנחנו יכולים להביא בתור לוחמי טנקים". 

השבוע הסתיים ברמה הפלוגתית: כל אחת ביצעה תרגיל ברמת הגולן בו שיתפה פעולה עם כוחות של גולני וגדוד 603, דבר שדימה צק"פ - צוות קרב פלוגתי שעתיד להילחם יחד במלחמה, בזמן שהמסייעת דימתה אויב: "זה היה ה'מאני טיים' - הכנסנו את הלוחמים שלנו אל תוך הכלים שלהם, בשטח שמדמה אזור הררי בלבנון, ובחנו איך הם מביאים את כל הדברים לידי יישום". 

"הכול דימה את המציאות בצורה מאוד מדויקת - גם חוליות האויב וגם משגרי הנ"ט", הוא מסכם את התרגיל, "הלוחמים שלנו למדו איך לוקחים את האמל"ח וממצים אותו". 

"אני 7 שנים בצבא ולא זוכר תרגיל כזה", משתף אותי סרן ביטרמן בהתפעלות, "אחרי אימון כזה והפעלות רבות בגזרת 91 - אין לי ספק שהחיילים שלי יותר מוכנים למלחמה הבאה".