הכירו את בא"ח 7. קראתם נכון, בא"ח 7

חטיבת השריון 7 הקימה במגרש הביתי שלה בסיס אימונים חטיבתי חדש, שנועד לשמור על כשירות מחלקות הטנקים בתעסוקה מבצעית. תפסנו את אחד ממפקדי המחלקה לשיחה מתוך הטנק, ושמענו הכול על הפרויקט שרץ בחטיבה כבר כמעט שנה, וסוף סוף פועל באופן רשמי וקולט אליו לוחמים - ישר מהקו

06.01.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

מתחם אימונים חדש יצא לדרך בשבוע האחרון במפקדת חטיבה 7 שבבסיס קצביה. המתחם, שזכה לשם 'בא"ח 7', נועד לתרגל את מחלקות הטנקים בזמן קו, ולשמור על כשירות הלוחמים ומוכנותם לכל משימה.

סגן ידי כהן, מ"מ בפלוגת מלכות חרמון בגדוד 77, כבר הספיק להתאמן בבא"ח 7 עם לוחמי המחלקה עליה הוא מפקד. יחד איתם, הגיע בשבוע שעבר למפח"ט 7, הישר מהתע"ם שהם מבצעים בגזרת סוריה. "יכול להיות שיהיו קולות קשר בזמן השיחה, אני פשוט בתוך הטנק", חצי מזהיר חצי מתנצל המ"מ, שכבר חזר לשגרת הקו.

"אני כמעט בטוח שהיינו הראשונים לתרגל בבא"ח, כי כשהתחלנו את האימון עוד היה קשה לזהות שמדובר בשטח אימון", הוא מספר, "כשסיימנו, זו לא הייתה שאלה - כל האזור התמלא בקוליסים של טנק - השובלים שמשאירים הזחלים על הקרקע". 


צילום: ידי כהן

המתחם הייעודי הוקם בגבולות 'קצביה', וה'אטרקציות' המרכזיות בו הן הלש"בייה, שמורכבת מ-80 מכולות, ומתחם עבירות, שכולל מסלול עם כמה מתקנים - תעלת נ״ט, נסיעה בשפ"צ, סלאלום, משטח בולדרים ומעבר טרסות. הלש"בייה נועדה לדמות רחובות ועיקולים בשטח בנוי וצפוף, שמאתגר את תנועת הטנקים.

המטרה היא שבכל שבוע יגיעו לכאן שתי מחלקות מאותה הפלוגה, יחד עם הטנקים שלהן - שמובלים לבסיס במשאית. "כל צוות חייב לתרגל על הכלי האורגני שלו,  עם השיפצורים הייחודיים לו. הטנק זה הבית שלך - מכונת המלחמה שאתה צריך להכיר הכי טוב״, מצהיר המ"מ.

במשך יום אחד מתרגלת מחלקה א' פשיטה על השטח הבנוי, וצריכה להדוף את המחלקה השנייה שמדמה את האויב - וביום השני לאימון, הן מתחלפות בתפקידים.

הלוחמים שיגיעו להתאמן בבא"ח 7 החדש, ישנו בחדרים בקצביה, וכמו שמעיד המ"מ, יהנו מתנאים מעולים: "זו בעצם הפסקה מהקו - הלוחמים רגילים להיות הרבה בשטח ולישון מעט, במשך 3 ימים הם עוצרים הכול, כדי שיוכלו להתרכז רק באימון ובשיפור שלהם". 

"קמים בבוקר, עושים מדס, מבצעים לטנק טל"ת (טיפול לפני תנועה), ויורדים לבא"ח להתאמן", מתאר המ"מ את שגרת האימון, כפי שחווה עם מחלקתו בשבוע שעבר, "הכול מאוד מסודר ויש תוכנית שהמ"פים בונים מראש. בערב אוכלים, מקיימים תרגיל לילה, טא"ת (טיפול אחרי תנועה), והולכים לישון".

היום השלישי והאחרון לאימון, נערך לפי חלוקה למקצועות בטנק, בו המפקדים מרעננים את החומר המקצועי: "חוזרים על שיטות טעינה, החלפות מעיל רוח, טיפול רוח, טכניקות ירי ונהיגה בשטחים הרריים". 


במסגרת האימון בבא"ח 7, המחלקות מתנסות גם בחדר הלם - תרגול מע"רים מתקדם בחלל מיוחד. המ"מ מתאר איך זה עובד: "יש בו רמקולים שמשמיעים צעקות, אורות לדים, מכונה שמוציאה עשן ופיזרו תבלינים עם ריחות מוזרים. המטרה היא שחייל שנכנס לשם ממש יחטוף סוג של הלם. החדר מדמה מצב של אירוע רב נפגעים, עם הרבה המולה מסביב - זו פעם ראשונה שנתקלתי בדבר כזה בצבא". 

"זה היה אימון מאוד טוב וחשוב, כי בסוף, גם כשאנחנו תופסים קו ונמצאים בבט"ש, אנחנו צריכים להתאמן למלחמה הבאה ולהיות מוכנים״, הוא אומר, "בתור מפקד מחלקה, האימון שם איפשר לי לבצע עצירה, ובאמת לבחון במה האנשים שלי יותר חזקים, ועל מה אני צריך לעבוד איתם".

כל מ"מ, לדבריו, יחווה את זה אחרת - אבל מבחינת סגן כהן, השלושה ימים האלה היו משמעותיים למחלקה שלו: "הלוחמים תרגלו בצורה טובה מאוד לחימת טנקים בשטח בנוי, ויצאו עם תחושת מסוגלות חשובה".

סגן יעקב בקסט, מפקד יחידת ההדרכה, מספר על הצורך במתחם כזה: "הבנו בחטיבה שיש פער מבצעי בלחימה של הטנקים בתוך שטח בנוי -  ותוך 10 חודשים כבר הוקמו הלש"בייה, שמדמה כפר לבנוני קלאסי, ומסלול העבירות, שמאוד מאתגר את המחלקות".

"רק התחלנו להפעיל אותו, וכבר חצי מהפלוגות מגדוד 77 הגיעו, ובקרוב מגיע גדוד נוסף", מציין סגן בקסט, "יש לנו תוכניות לשדרג את הלש"בייה - להוסיף קומות שניות למכולות, מסלול תת-קרקע שדרכו הכוח שמדמה אויב יוכל להפתיע את הטנקים, ומתחם עם סוללות מחול".

"האימון בבא"ח 7 מאוד נגיש עבור מחלקות הטנקים מהחטיבה שנמצאות בתע״ם, ודורש רק תיאום פנימי מול יחידת ההדרכה", מדגיש הקצין, "מפקדים יכולים להעמיד כאן אימון מאוד מקצועי, במקסימום זמינות ונגישות - באופן שאף טנקיסט לא יחווה בשום מקום אחר".