המצטיינים של "רף פצ"ן" חוזרים עם תע"ם של עוד

הקו המבצעי שתפסו לפני שנה בגזרה המערבית של גבול לבנון, השאיר את לוחמי גדוד 603 בכוננות מלאה 100% מהזמן - הם הגיעו אליו בתקופת ההתרעה ״יוצא לאור״, ונשארו בו מספר חודשים מתוחים בצל איומי חיזבאללה. כעת, הם חוזרים לשם עם ההצטיינות הטרייה באחד הבחנים החשובים ביותר בצה"ל, ועם הרבה מאוד ניסיון. תפסנו את אחד המ״פים לשיחה בין פטרול לסיור

16.08.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

חצי שנה עברה מאז שגדוד 603, גדוד ההנדסה הקרבית בחטיבה 7, סיים את הקו בגזרה המערבית של הגבול עם לבנון (חטיבה מרחבית 300). אלה היו מספר חודשים בצל ההתרעה המבצעית ״יוצא לאור״, במהלכה איים חיזבאללה לפגוע בחייל צה"ל, כנקמה על מות פעיל בתקיפה שיוחסה לישראל בסוריה. 

״עלינו לתע"ם ביוני 20', ממש לפני שהתחילה ההתחממות״, משחזר סרן עידו בורגר, מ״פ ׳ארז׳. ״בשנייה אחת, הכול התהפך, וכל השגרה שלנו השתנתה. המשימה שלנו הייתה למנוע מהאויב לאתר מטרות, ובמידת הצורך, גם לגבות מחיר״. 

היום-יום בקו בתקופת "יוצא לאור" לא אפשר שאננות לרגע. המשימות שנועדו לשמר את הביטחון בגזרה דרשו מלוחמי ההנדסה להפגין יכולות נוספות מעבר לפריצת צירים או סריקת מטענים: ״הוצאנו לפועל המון פעילויות קונקרטיות. באחת הפעמים עלינו לעמדות, עם טנקים ונמ"רות, וחשפנו אויב בצורה ייחודית. אתה לא יכול לחכות שיקרה משהו. אתה חייב ליזום ולדחוף קדימה״. 

בסוף התע״ם, קיבל הגדוד הצטיינות מאלוף פיקוד הצפון על התפקוד המבצעי שלו בקו. ״כולנו, מהלוחם ועד הנגדים והמפקדים, עשינו לילות כימים, סגרנו שבתות, לא יצאנו הביתה, היינו בשיחים, בסלעים, במוצבים, אין מקום בגזרה שלא היינו בו", מעיד סרן בורגר. "בכל יום הכנו את הלוחמים לכך שיש אפשרות שמחר - נהיה בצד השני״. 

עכשיו, 603 חוזרים לתפוס שוב את אותו קו, שמתחיל בראש הנקרה ומסתיים באזור אביבים. סרן בורגר, שכבר מתכנן את היעדים הבאים של הפלוגה, יודע שהצירים נשארו אותם צירים - אבל האויב התפתח מהקיץ שעבר: ״אנחנו מגיעים עם ביטחון, ועם זאת יש אווירה של למידה, ולא של שאננות״. 

בהתאם לכך, בתחילת החודש, ביצע הגדוד תרג״ד רגלי לחלוטין, שנגמר בלש"בייה 'יערות הגליל', הסמוכה לגבול עם לבנון. ״תמיד צריך לחשוב איך משתפרים״, קובע המ״פ. 

הישג משמעותי נוסף של הגדוד מהזמן האחרון, הוא זכייה במקום הראשון בבחני הרף פצ״ן בבית גדודי ההנדסה: ״מבינים שיש לנו מסוגלות גבוהה מאוד. אנחנו פועלים כמצטיינים, ונמשיך ככה. ניגשנו לבחני הרף ב-100% השקעה, חודש אחרי שירדנו מהקו המתוח. הפלטפורמה הזו הוכיחה כמה אנחנו מוכנים״. 

״אנחנו חוזרים עם קבלות״, מתגאה המ״פ ומסכם, ״לוחם ב-603 חייב לדעת לעשות את העבודה שלו בעיניים עצומות, עם ידיים קשורות, גם ב-3 בלילה. אני חושב שהגדוד שלי והפלוגה שלי מוכנים למלחמה בלבנון. הראינו תוצאות באימונים, ואנחנו גם מוכנים לנצח בזמן אמת״.