כך נראית המערכת שמגנה על השריונרים מטילי נ"ט

איך זה שב-2011 כיוונו טיל נ"ט על צוות טנק ישראלי - והוא ניצל? זה קרה בעזה בדיוק לפני עשר שנים - מאז, "מעיל רוח" המשיכה לספק הגנה לשריונרים, ולפעול גם בזירה הצפונית אל מול איומי חיזבאללה. דיברתי עם סמג"ד 82, וגיליתי מה הספיקה לעבור המערכת המסווגת בעשור שהיה - ואיך השתדרגה ממש לאחרונה

22.03.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

קו עזה, ניר עוז, 2011. רקטה שמשוגרת מהרצועה לעבר טנק ישראלי מחטיבה 401 לא פוגעת בו, ולוחמיו נותרים בחיים. זה לא קרה באורח פלא - מדובר בהפעלה המבצעית הראשונה של המערכת "מעיל רוח". עשר שנים עברו מאז, ועדיין, מהסיבות המובנות, אי אפשר לחשוף יותר מדי על המעטפת הטכנולוגית הסודית והמהפכנית. 

מטרתה להגן על הטנקים ועל הרק"מים (רכב קרבי משוריין) מול טילי נ"ט, באמצעות יירוט נגד. "במלחמת שלום הגליל ולבנון השנייה, הבינו שהאיום העיקרי על הכוחות המתמרנים הוא טילים שחודרים את הרק"ם", מסביר רס"ן עמית ביטרמן, סמג"ד 82 בחטיבה 7, "בעקבות זאת, חיפשו מערכת שלא רק ממגנת את הלוחמים מפני ירי טילים - אלא מיירטת אותם עוד לפני שהם פוגעים בטנק". 

"בדיוק כמו שכשקר לכם בחורף, אתם לובשים מעיל שמחמם אתכם - כך גם כשהטנק מאוים על ידי טילי נ"ט, הוא "לובש" את המערכת הזו", מנסה הסמג"ד לפשט את תפקידה.

כאמור, 401 הייתה הראשונה לעבור לסימן 4 מ'. כשהמ' מייצגת את מערכת 'מעיל רוח'. מיד אחרי "צוק איתן" הצטרפה גם חטיבה 7, וכעת, לאחר ש-188 השלימה את התהליך - כל חטיבות הטנקים בצה"ל כבר נלחמות עם טנק מרכבה סימן 4 מ'. 

במסגרת ההגבלות, מתאר הסמג"ד את אופן הפעולה של המערכת המתקדמת: "המערכת מזהה את מוקד ומיקום הטיל ויודעת לשגר מולו טיל נגד".

סיכויי ההצלחה שלה מסווגים. כן ניתן לחשוף שהשדרוג המרכזי שעברה בזמן האחרון, מאפשר לאתר במדויק, באמצעות גלאי חדש שמבוסס על כמה חיישנים, את הנקודה בה נמצאת חוליית האויב - ממנה הם מתכוונים לירות את הנ"ט. הכוח שבטנק מקבל הכוונה אוטומטית, כבר ברגעי השיגור.

"הכול קורה במאית שנייה, ללא התערבות אדם. עוד לפני שטיל הנ"ט, שאיטי יותר ממהירות הפגז, מגיע אל הטנק - נורה פגז אל עבר החוליה".

בתקופה האחרונה, לוחמי חטיבה 7 הפעילו את המערכת דווקא בגזרה הצפונית: "בהתחממות בגבול הצפון בקיץ, מול איומי נסראללה לנקמה, ביצענו פעילויות מובלעת על גבי הטנקים - בתוך שטחים שעלולים להוות מטרה לתקיפת טילי נ"ט".

"זה היה במטרה ליצור תחושת ביטחון לכוחות שלנו - לחזק את ההבנה שאנחנו יכולים לפעול שם", מציין הסמג"ד, "ביצענו פעילויות ממש על המרחב של הקו הכחול, והיה לנו את האמון ב'מעיל רוח'".

"אם פעם הצבא נערך לטיל נ"ט נקודתי - במלחמה הבאה הטנק יוכל לעמוד בכמות טילים נכבדת שמשוגרת לעברו - אפילו בעת מטחי טילים", מצהיר הסמג"ד.

"מעיל רוח" אכן מעניקה יתרון חשוב ללוחמי השריון, מגנה על הלוחמים ומעניקה שרידות גבוהה לטנקים. יחד עם זאת, מבהיר הסמג"ד כי מה שינצח בסוף את המלחמה זו לא המערכת, אלא האנשים - עם רוח הלחימה והמקצועיות הבלתי מתפשרת.

"מאז צוק איתן, מבינים שהטנק הוא הרבה יותר מכלי ברזל - רואים את זה ביומיום בעזה, בסוריה ובלבנון", מסכם רס"ן ביטרמן, "יש אמון במערכת, אבל יותר מזה, באלה שמפעילים אותה. אם לפני כמה שנים אולי הייתה סטיגמה על שריונרים שהם רק חיילים עם גריז על הידיים, היום מבינים שהם הרבה יותר מזה ויודעים עד כמה הם איכותיים. בתור אחד שהתחיל אי שם בקורס טיס, אני חושב שזו מערכת מבצעית לא פחות ממטוס".