סיפורי מפקדי חטיבה 7 ברצועת הביטחון

30.09.21
מערכת אתר צה"ל

בשנה האחרונה, עבדו מפקדי חטיבה 7, ובראשם המח"ט היוצא, אל"ם אודי צור, על כתיבת ספר המרכז סיפורים ממורשתה של חטיבת השריון ברצועת הביטחון. הספר נכתב מתוך קיום שיח פיקודי בין דורי – מפקדי החטיבה ברצועת הביטחון ישבו עם דור המפקדים הנוכחי והעבירו להם את הידע, את החוויות והאתגרים.

"אין בספר שום מחקר היסטורי מקיף אלא סיפורים וחוויות, עדויות וזיכרונות שנועדו ביחד להציג את סיפורה של החטיבה בלבנון - רצועת הביטחון", נכתב בפתיח, "עשינו ככל שיכולנו כדי להימנע משגיאות, לדלג על מחלוקות ולתת ביטוי הולם לכלל הסיפורים. מקווים שתשתמשו בחומרי הספר בחוכמה על מנת להעביר את הסיפורים והחוויות לכלל החיילים".

מפקד החטיבה כתב בספר: "במשך למעלה מ-15 שנה, דור שלם של מפקדים וחיילים חיו, נשמו ועוצבו סביב הלחימה שמטרתה הייתה הגנה על תושבי הצפון. גם את חוויות הפיקוד הראשונות שלי עברתי בלבנון. אני מוקיר את העצמאות לה זכיתי כמפקד מחלקה צעיר להוביל משימות מורכבות. עצמאות שמחייבת את שני הצדדים – זה שמשחרר וזה שלוקח. עצמאות זו אפשרה לי להתפתח, ללמוד, להשתפר ולבנות את זהותי הפיקודית".

"הלחימה ברצועת הביטחון יצרה תחרות למידה מול חיזבאללה שהובילה לפיתוח יכולות ואמל"ח, טכניקות, שיטות לחימה ותרגולות, היא חיזקה והעצימה את המורשת המפוארת של החטיבה ואת רוח חטיבה 7. רוח של יוזמה, עמידה במשימה חרף קשיים ואתגרים מורכבים, מימוש אחריות וחתירה למגע ולניצחון. לצד זאת שנות הלחימה בהגנה על תושבי הצפון גבו מאיתנו מחיר יקר, את טובי בנינו וחברנו השארנו על אדמת לבנון אך מורשתם, דמותם והמטרה שבשמה נפלו הולכת איתנו עד היום.
ספר זה אינו ספר מורשת כי אם אסופה של סיפורים, חוויות וזיכרונות מתקופה ייחודית זו".

"את הזיכרונות והתמונות", המשיך אל"ם צור, "העלנו על הכתב וצירפנו יחדיו על מנת לספר את סיפור לחימת החטיבה בתקופה ייחודית, על הצלחותיה וכישלונותיה. חשוב מכך, הספר מאפשר השלכה על התפתחות האיומים בלבנון, המענה המבצעי האתגרים והמשמעותיות למלחמה הבאה, ובתקווה יאפשר לנו להגיע מוכנים יותר. העלאת הסיפורים על הכתב עושה חסד היסטורי עם דור שלם שנלחם ללא לאות בעיקשות, בהתמדה ומתוך תחושת שליחות שאפשרה את שגרת החיים בצפון מדינת ישראל – דור לוחמי רצועת הביטחון".