השריונרים האלה צעדו 46 ק"מ - בשביל המורשת

חטיבה 7 ירדה מהמדים למשך 3 ימים בהם טיילה ברחבי הארץ, פגשה מפקדי עבר, והכירה את המורשת שלה לעומק. בין אימון לקו, סוריה ללבנון, ואחרי המבצע האחרון, הפרויקט שובר השגרה וחוצה הדורות - חיזק עוד יותר את גאוות היחידה של השריונרים

07.06.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

אם חשבתם שתרח״ט חייב לכלול ירי רטוב ונוהלי קרב, בשבוע שעבר, חטיבת השריון 7 הוכיחה אחרת - כשיצאה לתרגיל קצת שונה: מסע ערכי בן שלושה ימים, למען הכרת המורשת וידיעת הארץ.

כולם השתתפו במסע - מהלוחם, דרך קצינת הת״ש במפקדת החטיבה, ועד המח״ט, שהגה את הרעיון על מנת לחבר את החיילים לנקודות מורשת. ״כשהם מכירים את הארץ, הם מבינים על מה אנחנו מגנים״, מסבירה קצינת החינוך של חטיבה 7, סגן שקד ביאלוסטוצקי, שהוציאה לפועל את התרח״ט הערכי.

״מסע ברוח 7״, השם שנבחר ליוזמה, תוכנן בקפידה עוד לחג השבועות, ונדחה לשבוע שעבר בשל האירועים המבצעיים. ״כל מ״פ עבר הדרכות עם מש״קית הסברה וחינוך בנושא ידיעת הארץ, וסגלי החינוך בנו תוכניות ייחודיות לכל גדוד״, מתארת שקד.

בבוקר המסע, כל חיילי וחיילות החטיבה, שהייתה ממש בעיצומה של לבנת האימון, ירדו מהמדים לכמעט שבוע, ועלו על בגדי מד״ס (מדי ספורט). כחלק מהייחודיות של הפרויקט, חברו אליהם מפקדי עבר שהגיעו לספר מור״קים בנקודות משמעותיות. כך למשל, אל"ם (במיל') איציק רונן, ששירת כקצין בחטיבה בשנות ה-90 והוביל פלוגה בלחימה בלבנון, העביר את סיפורו במצפה רצועת הביטחון שבהר דב. ״רצינו לאפשר מסלולים מהנים ומלמדים, צעדנו בין 5-7 ק"מ כל יום, וביקרנו בנקודות תצפית ומורשת על לבנון וסוריה - שם קיימנו שיח על היסטוריית וערכי החטיבה מתש״ח ועד היום״.

גם מפקד החטיבה, אל״ם אודי צור, סיפר לפלס״ר 7 על חלקו במלחמת לבנון השנייה, ומג״ד 75 שיתף את הגדוד שלו בסיפורו של סבו ממלחמת העצמאות.

״אותם מפקדים ניהלו עם הלוחמים ותומכי הלחימה שיח על לכידותה של המחלקה", משתפת סגן ביאלוסטוצקי, "זה חשוב במיוחד לעשות את זה אחרי מבצע 'שומר החומות' - כדי שיוכלו לעבד יחד את כל מה שעברו בימים אינטנסיביים אלה".

שקד מספרת שבזמן המסע שמעה את אחד הלוחמים אומר שהוא סוף סוף רואה את המחלקה שלו בצורה אחרת, ולא רק דרך הטנק. ״הם כל כך התלהבו לצאת מהשגרה ולחוות משהו קצת שונה״, היא מתרגשת.

ביום חמישי, בסיום "מסע ברוח 7", בטוח שכל חייל וחיילת הרגישו שהם קצת יותר מבינים ומתחברים לסיפור של החטיבה. ואפילו ממשיכים אותו בעצמם. ״בסוף, כשירות של חייל מורכבת מהמקצועיות שלו, אבל לא פחות מרוחו. אני חושבת שכולם מחזיקים בגאוות יחידה יותר חזקה אחרי שלושת הימים האלה״.