הכירו את מחלקות הפת"ן החדשות של גדודי החי"ר

תחת אש בשדה הקרב, כשכל שנייה קריטית, הלוחמים המיומנים האלה בנהיגה מבצעית יפנו פצועים במהירות המרבית לקבלת טיפול רפואי. קבלו הצצה למחלקה מסוג חדש

08.10.17
נעמה זלצמן, מערכת אתר צה"ל

כחלק מלקחי מבצע "צוק איתן", הבינו בצה"ל כי יש להכשיר כוח ייעודי שיתמחה בפינוי פצועים רבים תחת אש בצורה מהירה ויהיה מנותק מעבודת הלחימה של הגדודים, על מנת שיוכל לפנות נפגעים בכל עת. כך הוקמו מחלקות מסוג חדש - מחלקת פת"ן (פינוי, תספוק וניוד).  

24 לוחמי חי"ר שעברו קורס נהיגה מבצעית מרכיבים מחלקה כזו, שבנוסף לתפקידם העיקרי הם גם מספקים ציוד לכוחות ומניידים מפקדים בשדה הקרב. 

יכולות הפינוי תחת אש היו בעבר נחלתן של היחידות המיוחדות, וכיום הן הופכות למיומנות חשובה והכרחית בכל גדוד חי"ר. המחלקות החדשות נכנסו לפעילות מלאה בחודשים האחרונים, ובכך כל הגדודים בהן יפעלו לא יהיו חייבים להסתמך על פינוי מוסק או רגלי של החיילים הלוחמים.    

לאחר סיום ההכשרה הקרבית בגדודי החי"ר והעלייה לגדודים, יוצאים חיילים המיועדים למחלקת פת"ן לקורס נהיגה מבצעית. במשך חמישה חודשים הם מתרגלים נהיגה בחשיכה עם אמצעי ראיית לילה, נהיגת שטח ועוד. אל המחלקה מצטרפים גם חובשים ובמקרי חירום רופא או פראמדיק, ויחד הם מהווים את המענה לטיפול ולפינוי מהיר בשטח.         

"בניגוד ללוחמי חי"ר אחרים, שציודם הוא הוא וסט ונשק, למחלקה שלנו יש 4 האמרים שאנחנו אחראים על הטיפול ושמירת הכשירות שלהם", אומר סגן מנחם מעוז, מפקד מחלקת פת"ן בגדוד צבר של חטיבת גבעתי. "בכל תרגיל של החטיבה אנחנו מתאמנים על פינוי הפצועים המדומים, מתן אספקה של ציוד מציל חיים וניוד של צוותים רפואיים ומפקדים לוחמים".

"התפקיד שלנו הוא לאפשר את המשך ההתקדמות של הלוחמים למרות פגיעה", הוא מוסיף ומדגיש: "אין ספק שמדובר בתרומה משמעותית לכוחות המתמרנים".