מאחורי הקלעים של גיבוש גדס"ר גבעתי. צפו

אם גם אתם חלמתם להגיע לגדס"ר, הכתבה הזאת היא בשבילכם. המתגייסים הטריים לחטיבה הסגולה רק סיימו את הקליטה בבא"ח וכבר יצאו למבחן שישפיע על המסלול הצבאי שלהם. הצצה מיוחדת לגיבוש היח"טיות - שער הכניסה ליחידות המיוחדות. צפו

10.12.17
נעמה זלצמן, מערכת אתר צה"ל


רגע אחרי היציאה מלשכת הגיוס, וזמן קצר לאחר שהחליפו את הג'ינס במדים ירוקים, מגיעים המתגייסים הטריים של גבעתי לבסיס ההכשרות החטיבתי בקציעות. בתום קליטה של מערך הת"ש והרפואה, שבוע של טרום טירונות ותורנויות - משובצים החיילים החדשים בגדודים ובפלוגות, כאשר מי שעומד בתנאי הקבלה יוצא אל גיבוש היח"טיות. דרכו, הוא יוכל להגיע לכל פלוגות הגדס"ר של החטיבה הסגולה.

הגיבוש, שבשנות ה-90 הותאם רק לפלוגת הסיור, נפתח בשנים האחרונות לכלל פלוגות הגדס"ר של גבעתי - פלס"ר עורב, פלחי"ק ופלחה"ן. חברי צוות הגיבוש, שמורכב מחיילי סדיר ומאנשי מילואים ששירתו בחטיבה, מתכוננים לאירוע במשך מספר שבועות, ומכינים את התחנות והתרגילים השונים.

"הגיבוש מורכב ממגוון מבחנים", מסביר רס"ב (מיל') ליאור מטרסו, בעברו לוחם גבעתי, וב-20 השנים האחרונות מעביר גיבושים לחיילי החטיבה. "לקחתי חלק בתכנון ופיקדתי על יותר מ-60 גיבושים, ולמרות שהמסגרת היא אחידה, אף גיבוש לא דומה לקודם".

כל הטירונים שלוקחים חלק בגיבוש יוצאים לימים אינטנסיביים ביותר. כל שעת שינה נמדדת, כל ריצה, מסע, תרגיל או משימה בנויים על מנת ליצור לחץ פיזי ומנטאלי על החיילים. "העבודה שלנו היא לבחון את הלוחמים לעתיד מהצד, איך הם מתמודדים בתנאים שהם לא הסביבה הטבעית שלהם. אנחנו מוציאים אותם מהשגרה המוכרת".

בין המבחנים הפיזיים, שכוללים בין היתר סחיבת אלונקות, מסעות וריצת שטח, מתמודדים הטירונים גם עם בעיות לוגיות, מבחנים פסיכולוגיים ועבודת צוות. "באחד הימים אנחנו מציגים בפני הקבוצות כמות רבה של נתונים, ולפיהם צריכים החיילים לקבל החלטות. אנחנו בודקים מצד אחת את החייל כפרט, וגם את הדינמיקה שלהם בתוך הקבוצה", משתף רס"ב (מיל') מטרסו.

ימי הגיבוש הם למעשה מראה דו-כיוונית, שמצד אחד מספקים לטירונים הצצה לעולמם של לוחמי הגדס"ר, ומצד שני עוזרים לחטיבה לאתר את דור העתיד של הגדוד. "המבחנים נועדו למצוא את המתאימים ביותר לאופי השירות והדרישות של התפקיד", מסביר רס"ב (מיל') מטרסו.

עד לפני ארבע שנים היו המגבשים מעריכים את הטירונים במחברות מותאמות שהצבא סיפק להם. "המחברת גרמה לטעויות אנוש שקרו כל הזמן, ככה זה כשכותבים בחושך", משתף בחיוך רס"ב (מיל') מטרסו, "את ערמות הניירת היינו שולחים למאבחנות שהעתיקו את החומרים למחשב", מספר המגבש. "לפני כמה שנים פיתח אחד המגבשים, ביוזמתו ובזמנו החופשי, אפליקציה שמותקנת אצל כולנו בטלפון. אנחנו מזינים שם את הנתונים, החומרים מגובים בענן, לא הולכים לאיבוד וכך, מונעים טעויות".

החיילים שלא עברו את הגיבוש מפוזרים בין הפלוגות האחרות, ואחרי האימון המתקדם יגיעו אל גדודיה הנוספים של החטיבה - רותם צבר ושקד. מי שצלח את הגיבוש ימשיך לארבעה חודשי טירונות, ארבעה חודשי אימון מתקדם וארבעה חודשים בבית הספר לגדס"ר גבעתי שבמשמר הנגב. בפניהם עומדת שנה ארוכה של הכשרות, במהלכה יעברו מסעות רבים, הכשרות צלפות, תת-קרקע וקרב מגע, יקבלו את הכומתה הסגולה ולבסוף - יגיעו אל הגדוד שהוא סיירת.

מפקד הגיבוש, סא"ל (מיל') עידן זוארץ, כבר מתכונן לגיבוש הבא. בינתיים, הוא מבקש לתת למועמדים הבאים שני טיפים חשובים לקראת המחזור הבא: "עבודת צוות היא שם המשחק. למרות שהמבחן הוא אישי, עבודת הצוות היא המפתח להצלחה - ואנחנו שמים לב לכך. גם למוטיבציה יש חשיבות עצומה. מי שבאמת רוצה להגיע לסיירת ושם לו את זה כיעד אישי, יגיע".