הייתם מאמינים שאת כל זה מספיקים לוחמי גדס"ר גבעתי ב-24 שעות?

הם יצאו למסע הררי לאור הירח עם ציוד ששווה למחצית ממשקל גופם, המשיכו למטווחים שמדמים לחימה ביעד עוין, לקרב מגע מול לפחות שני יריבים, וסיימו בסדרה אינטנסיבית במיוחד של בחני כושר גופני ותפעול אמצעי הנשק העומדים לרשותם. כל זה, לא הייתם מנחשים, ב-24 שעות בלבד. כתבנו שוחח עם מפקד בית הספר לגדוד הסיור, ולמד מה מסוגלים לעשות הלוחמים המובחרים בחטיבה הסגולה

03.08.18
אלון תשובה, מערכת אתר צה"ל

פעם יצא לכם לחשוב כמה דברים באמת אתם יכולים להספיק לעשות ב-24 שעות בלבד? רגע לפני שהם עולים לקווים ומצטרפים לפלוגות, יצאו השבוע לוחמי גדוד הסיור של חטיבת גבעתי ליממה של "בוחן לוחם מסכם", שבדק את יכולותיהם במגוון רחב של תחומים בהם הוכשרו במהלך המסלול.

"לוחמי הגדס"ר עוברים מסלול של שנה וחודשיים", מסביר מפקד בית הספר לגדוד הסיור, רס"ן אריאל גונן. "ההכשרה מסתיימת בשורה של בחנים מסכמים".

 

הבוחן שעברו השבוע התחיל בלילה שבין יום שני לשלישי, ולדברי רס"ן גונן, הוא היה מבוסס על רצף עקרונות וחשיבה מעמיקה על האתגרים שאיתם יתמודדו הלוחמים במערכה הבאה. "הזנקנו אותם לציר של 15 קילומטרים בלילה, עם ציוד מלא השוקל כמחצית מגופם. הם היו צריכים לעבור את הדרך הזאת בפחות משלוש שעות ו-45 דקות".

המסלול היה מורכב במיוחד. מפקדי בית הספר בחרו את הדרכים שיבחנו את היכולות בשטח מדברי והררי, שכולל ירידות חדות ועליות תלולות. "היה לנו חשוב שהם יתמודדו עם אתגרים פיזיים שיתאימו לכל הזירות שבהן יהיו", מציין רס"ן גונן. "ההליכה הזאת דימתה כניסה לשטח אויב, וכמו כל משימה שמחלקה, פלוגה או גדוד מקבלים - גם הפעם הם צריכים לעמוד בה בדיוק בזמן שהוגדר להם".

 

לפנות בוקר, כשהלוחמים סיימו את המסע הארוך, הם ידעו שמדובר רק בהתחלה - ומכאן הם ממש לא הולכים לנוח. "מיד כשהם חזרו מהציר, העלנו אותם על אוטובוסים ונסענו למטווחים שדימו הגעה ליעד עוין ותחילת לחימה", מפרט רס"ן גונן.

"הורדנו אותם 846 מטרים (שזה גם מספר הגדוד) לפני המתחם, והזנקנו אותם עם ווסט קרמי עד לקו המטווח", הוא ממשיך ומתאר את השתלשלות התרגיל: "שם הם נבחנו ביכולת לבצע ירי לאחר מאמץ, ומיד לאחר מכן כל אחד מהם נכנס בנפרד למתחם סגור שנקרא 'סטריפ' - בו היו צריכים לפגוע במטרות אלקטרוניות שמדמות את האויב".

 

אם זה לא מספיק, לאחר שהתנסו ב"סטריפ", כל לוחם נדרש להתאמן במרץ על כרית קרב מגע במשך 45 שניות, כשהוא כבר מותש ועייף. משם, הם חזרו לבסיס, עלו על ציוד הלחימה והחלו את הבוחן הבא, בו כל אחד מהם צריך לצלוח 14 פעמים את המתח עם ציוד לחימה עליו. 

"לשם השוואה", מבהיר רס"ן גונן, "במסלול טירונות 07 נדרשים לעשות בין שלוש לארבע פעמים את התרגיל. אנחנו בגדס"ר הרמנו את הרף, כך שכל אחד עושה 14 חזרות של מתח, 20 מקבילים, עלייה על חבל בעזרת הידיים ואחר כך, בטכניקת רגליים מיוחדת, סקווטים עם משקלים וקרב מגע פעם נוספת".

 

לאורך ההכשרה הארוכה, לוחם הגדס"ר עובר בכל שבוע לפחות אימון אחד של קרב מגע. במבחן הסופי, כך מסביר מפקד בית הספר, הם נבחנים במגוון רחב של תרחישים: "בין כל האירועים, אנחנו בודקים את היכולת שלהם להתמודד מול סכינים, אלות ברזל ושני יריבים במקביל לפחות. כך בעצם הם עוברים מתחנה לתחנה ברציפות, כשהם צריכים להגיב לכל אחד מהאיומים במהירות וביעילות".

וזה עוד לא נגמר שם - בהמשך הנבחנים נכנסים לתרגול לחימה בשטח בנוי, בתוך מחסה מעץ. "כאן אנחנו רוצים לראות שכל אחד יודע לפתוח חדר, לזהות איומים, לטפל בבני ערובה ובאנשים חפים מפשע. בלחימה הבאה כל אלו יהיו קיימים".

 

במסגרת השלב האחרון, שמתרחש בשעות הערב המאוחרות, ואפילו ממש אל תוך הלילה, כל אחד נבחן בתפעול הפק"לים השונים, וביניהם נגב, מאג, מטול, קשר ורפואה. "המטרה היא שכל לוחם יידע לתפעל את כל האמצעים הקיימים", מנמק רס"ן גונן. "כך שאם בשדה הקרב הנגביסט ייפצע ולא יוכל להילחם, חברו לנשק יוכל להחליף אותו".

"היה לנו חשוב לוודא שהכושר הקרבי שלהם יהיה גבוה", אומר רס"ן גונן בסיפוק, "שהקטלניות תהיה מדויקת, כך שאם הוא יורה - הוא פוגע. ההכשרה שלהם יותר ארוכה - והיא לא לחינם. אנחנו מצפים לראות בלוחם בגדס"ר את הלוחמנות, את היכולת לעמוד במשימה על זמן, את הדבקות במטרה ואת רוח הקרב. הבוחן מותאם למציאות ולמה שיידרש מאיתנו בזמן אמת".

 

"שמחתי לראות שהמוטיבציה של הלוחמים, עם כמה שהמבחן מאתגר ומותח לקצה גבול היכולת, לא ירדה לרגע", מסכם רס"ן גונן. "הם היו שם והבינו מה נדרש מהם. אלו לוחמים איתנים וחזקים מאוד, שמוכנים למערכה הבאה, וכבר עכשיו הם עולים לפלוגות. אני בטוח שהם מוכנים היטב לכל אירוע".