איך תהפכו לחלק מחוד החנית של החטיבה הסגולה?

מבין המתגייסים לחטיבת גבעתי, עוד בשבוע השני בצה"ל, נבחרים אלו שיגיעו לאחר הכשרה מאתגרת לאחת מהיחידות המובחרות מבין חטיבות החי"ר - סיירת גבעתי. רגע לפני ששערי הבא"ח נפתחים מחדש, ומקבלים לידיהם את המתגייסים הטריים, תפסנו את מפקד ביה"ס לסיירת ושאלנו אותו, אחת ולתמיד - מה נדרש מלוחם שעתיד להיות ראש לשועלים?

21.03.19
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

אם שאיפה למצוינות, חתירה למגע ומוטיבציה גבוהה הן מהתכונות הבולטות בכם, ואתם מתגייסים להיות לוחמים בחטיבת גבעתי, אין ספק שזה לא צירוף מקרים. אך אם אלו יותר מסתם תכונות פשוטות בעבורכם, ייתכן שבמהלך המסלול תמצאו את עצמכם בגיבוש לגדס"ר - חוד החנית של החטיבה הסגולה. 

עוד בשלב הטירונות, עושים את דרכם לגדוד זה לוחמים חדים וחזקים, שיעברו מעתה מסלול מעט שונה, העתיד להפוך אותם למכונה משומנת ומדויקת מאין כמותה בשם "סיירת גבעתי".

עולה השאלה כיצד עושים זאת. איך מצליחים לאתר מתוך ההמון את האנשים המתאימים? מפקד ביה"ס לסיירת גבעתי, ומי שגדל בעצמו בשורות היחידה, רס"ן אריאל גונן, מספר כי מדובר במספר שלבים שעוזרים לבחון מי האנשים המתאימים ביותר.

"בשבוע השני לגיוס, ולאחר מבדקי הכושר הגופני, אנחנו מוציאים את מקסימום האנשים לשלב הראשון - הגיבוש", הוא מפרט. "מדובר בשלושה ימים אינטנסיביים, אשר כוללים מבחני מאמץ פיזיים, מבדקים מעשיים, יכולות חשיבה והימצאות במרחב. בחלק הזה אנחנו לומדים להכיר את היכולות של הלוחמים, והם לומדים להכיר את היכולות של עצמם".

לדברי מפקד ביה"ס, כדי להצליח לעבור את הגיבוש, מומלץ להתמיד בכושר גופני עוד לפני הגיוס, אולם אחד הדברים ששמים לב אליהם ברובד האישי הוא ערך האחריות וההתנדבות. "בקצה, להיות חלק מצוות, זה להיות חלק ממשפחה", הוא מוסיף. "הם צריכים ללמוד להיות שם אחד בשביל השני ולתת 200 אחוז מעצמם - 100 בשבילם, ו-100 בשביל החברים שלהם".

השוני המהותי בין הכשרת הגדודים לגדס"ר, מגיע עם סוף האימון המתקדם. רגע אחרי השגת הכומתה הסגולה הנחשקת, ובעוד חבריהם מתחילים לנהור אל הגדודים אליהם יועדו, אנשי הסיירת צוללים לפרק הכשרה נוסף, בן שבעה חודשים, אשר יעניק להם את התואר הנחשק "לוחמי סיירת גבעתי".

"כאן, לרוב, עולה סימן השאלה הגדול ביותר אצל הלוחמים המיועדים", משתף רס"ן גונן. "אחרי שהתאמצו וקיבלו את הכומתה, בוער בהם הרצון להצטרף לגדודים הלוחמים ולהתחיל את מה שהם התכוננו לו. אך דווקא בנקודה הזו חשוב לי לעצור ולהדגיש - מדובר בחודשים לא קלים, אבל כאלה שהופכים את הכל לשווה את זה", מודה מפקד ביה"ס לסיירת גבעתי. "זה המקום שלהם להתפתח לא רק כלוחמי יחידה מיוחדת, אלא גם כאנשים. שם גם אני יצרתי את הקשרים הכי עמוקים שיש והתפתחתי בעיקר כאדם. זה שווה כל רגע".

"הפלגות בתוך הסיירת מתמחות בסוגים שונים של תקיפות, פשיטות מורכבות ויכולות קומנדו", חושף מפקד ביה"ס. "לכן, קיימים אצלנו מדורים המעניקים להם את סל האמצעים המלא - החל מלוחמה בתת-קרקע ולוחמה בשטח בנוי, דרך מדור הסוואה ועד מדור קרב מגע וכושר. כל אחד מהמדורים מלמד אותם מצד אחד להשתמש בנשק המתוחכם ביותר שיש לצבא להציע, ומצד שני, לדעת איך להיות הנשק בעצמם כפי שיידרשו בזמן פעילות בעומק שטח האויב". לאחר תקופת ההכשרה, יעלו הלוחמים לסיירת, בה יקחו חלק בפעילויות רוחביות ומיוחדות עד סוף שירותם.

"לקחתי חלק בלא מעט מבצעים שאני יודע על בשרי שעזרתי להכריע בהם את הכף בגלל השירות שלי ביחידה הזו", מעיד המפקד, "להגיע לסיירת זה לא רק לחלום גבעתי, אלא גם לבחור גבעתי, ולהמשיך לבחור גם כשקשה. הטיפ שלי למתגייסים שעתידים להגיע הוא להסתכל על כל יום בנפרד, ולקחת כל קושי בזמנו - לכבוש את הפסגה, לקחת נשימה, ואז לכבוש גם את זו שאחריה".