החטיבה הסגולה בתרח"ט מיוחד בתוואי הגזרה הדרומית

הקו הבא כבר נמצא מעבר לפינה, אבל כשזה מגיע ללסיים אימון ב"בום" חטיבת גבעתי כבר מומחים. בתוואי שטח משתנים ומאתגרים, כאשר מאחוריהם טנקים ומסוקי קרב ולראשונה - שני גדודים רכובים על נמ"רים, חותמים כעת תרגיל חטיבתי נרחב ומאתגר מאין כמותו. כך הכול נראה מהשטח

02.10.19
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

תרגילים חטיבתיים אינם חדשים בנוף הצה"לי, שכן מדובר בשיא האימון שבודק את יכולותיהם האופרטיביות של הגדודים בלחימה בגזרות השונות.

אך כאשר מדובר בחטיבת גבעתי, שמוכיחה שוב ושוב מה הכוונה האמיתית בלהיות ראש לשועלים, תמיד אפשר לצפות למשהו חדש. גם בתרגיל החטיבתי האחרון שנחתם השבוע היה בלתי אפשרי לפספס את עליית המדרגה ברמת העצימות שחלה מהתרח"ט האחרון, שנראה אחרת לחלוטין.


המיקום: צאלים והסביבה, הזירה: דרומית. אלו שני הפרמטרים היחידים אותם יכלו לצפות הלוחמים בעודם צועדים אל עבר יומו הראשון של התרגיל.

"כל אחד מהתרחישים כאן נועד להכין אותנו בצורה הטובה ביותר למערכה הבאה ברצועת עזה", אומר בחדות קצין האג"ם החטיבתי, רס"ן מוטי רוזנבלום, שעל פועלו בחטיבה עתיד לקבל בשבועות הקרובים אות הצטיינות משר הביטחון. "בסוף הרגעים שלנו כאן צריכים להיות מספיק משמעותיים כדי להצליח לקחת את ארבעת החודשים האחרונים של האימון ולארוז אותם לפני הקו הבא".


האימון כולו נבנה בצורה של שבועות קרב, כל גדוד בתורו. "גם לאורך שבועות הקרב טפטפנו ומיקדנו כל גדוד בתפקיד שלו בעת לחימה בזירה הדרומית", ממשיך רס"ן רוזנבלום, "בעוד בתרח"ט הפוקוס הוא על השת"פ בין כולם, והכוח שלהם לעבוד יחד כחטיבה".

בין מגוון התרחישים שכללו דימוי של העיר אופקים בתור רצועת עזה, תרגילי שטח בנוי, נוהלי קרב מדויקים ומהירים, תקיפת יעדים, תנועת כוחות ערה וחיזוק יכולות התת קרקע של החטיבה, בלט במיוחד אקט אחד בלש"ביית מוס.

"בעיני מדובר בגולת הכותרת של התרח"ט", מצהיר רס"ן רוזנבלום, "התרגיל היה רטוב ודרש ירי חי, שת"פ עם גדוד 9 של כוחות השריון ולנוע עם שני גדודים רכובים על נמ"רים כדי להצליח להשלים את המשימה".

לאחרונה החלה החטיבה בהסבת כלי הרק"ם שלה, שהיו עד כה ברובם אכזריות, לנגמשי המרכבה (נמ"רים). הראשונים לעשות את השינוי היו גדוד שקד שכעת, באימון האחרון, הצטרף אליהם גדוד נוסף - רותם, שלוחמיו התנסו בהם לראשונה.


ככלל, התרח"ט שם דגש על שילוב היכולות של גבעתי עם יחידות אחרות שעתידות לעבוד בצמידות אליהם בזמן חירום אמיתי.

"בתרגיל הזה הצלחנו להביא את כלל היכולות של צק"ח מתמרן", מתגאה קצין האגם, "שיריון, חיל האוויר, כוחות הנדסה, עוקץ, יהל"ם, פיקוד העורף - כל אלמנט שאנחנו עתידים לפגוש בשדה הקרב תירגל יחד איתנו".

לדבריו של רוזנבלום, אחת מנקודות החוזק של התרגיל הייתה דווקא במאחורי הקלעים שלו. "בתקופה האחרונה התחלפו אצלנו מפקדים רבים, מרמת המח"ט ומטה", הוא מסביר, "זו הייתה ההזדמנות שלנו ליצור בנינו סינרגיה ואורגניות וזה דבר שבא לידי ביטוי גם בתוצאות של התרח"ט".


כעת, עם סיום תקופת האימון, פני החטיבה מופנות לאיו"ש. "עבר הרבה זמן מאז שתפסנו קו בתצורה הזו בגזרה שם", אומר רס"ן רוזנבלום, "אבל אין לי ספק שאנחנו מוכנים. היה תרח"ט עוצמתי שהוציא אותי בביטחון מוחלט לגבי כל משימה מבצעית שנצטרך לבצע. אני צופה לנו תפיסת קו משמעותית, בה נצליח לשמור על האזרחים ולעמוד במשימה כמו שרק אנחנו יודעים לעשות".