תיעוד מיוחד ממלחמת יום כיפור

סיירת שקד איבדה חיילים רבים במלחמת יום הכיפורים. המחשבות והרגשות שלהם נרשמו ביומן אחד, שמצא דני פרל (סא"ל במיל') בבונקר מפוצץ בבסיס טסה בסיני, והחליט ששם הוא וחבריו לפלוגה מתעדים את הרגעים הלא פשוטים שעברו.

08.10.20
מערכת אתר צה"ל

כמידי שנה לפני יום כיפור פותח דני פרל את יומן המלחמה שלו, שנכתב תוך כדי המלחמה ביחד עם לוחמים ומפקדים שהיו ואף נהרגו לצידו, ונזכר בימים הקשים ומגלה פרטים ותובנות מתוך הכתוב.

בפרוץ מלחמת יום הכיפורים, סג"ם דני פרל היה רק בן 21, פיקד על צוות שלם ולא ידע שהימים האלה ישנו את חייו.

ביום השלישי של המלחמה, מצא דני יומן שהפך לצמוד אליו עד לסיום המלחמה. "נכנסתי לבונקר מפוצץ כמעט עד היסוד כדי לחלץ נפגעים, ובמקרה מצאתי יומן רישומים צבאי", מספר דני, "החלטתי להפוך אותו ליומן של הצוות, בו כל הלוחמים שלי ואני נוכל לפרוק, בידיעה שלא כולנו נזכה לקרוא אותו בסיום המלחמה".

וכך נוצרה מעין מסורת עגומה. "הלוחמים מכל הפלוגה, פלוגה ד׳, הגיעו כדי לרשום ביומן שלי. זאת הייתה הדרך של כולנו להימלט לכמה שניות מהמציאות שפקדה אותנו - יש כאלה שציירו, רשמו ואף כאלה שהשאירו מכתבים ותובנות מהמלחמה", מספר דני.



סג"ם דני פרל, אז מפקד מחלקת לוחמים בפלוגה ד', היה בשיירה בראשה של מפקד הפלוגה, סרן אלי שגיא (פייג) ז״ל בפריצה של אוגדת שרון, אוגדה 143, לעבר תעלת סואץ באזור ״חצר מוות״.
ואז הגיע ליל ה-15 באוקטובר, לילה שדני לעולם לא ישכח: "המצרים זיהו אותנו והנחיתו עלינו מכת אש קשה. באותו מקום נהרגו תשעה לוחמים, בניהם מפקד הפלוגה, סרן אלי שגיא (פייג) ז״ל, והרס"פ – סמ"ר עמרי עצמון ז״ל״.

סמ"ר עמרי עצמון וסרן אלי שגיא היו מהלוחמים שמצא נחמה בכתיבת היומן, וכיום, אלה הזכרונות האחרונים שנשארו.

לאורך כל השנה דני מבקר את משפחת עצמון, אך היום הזה מקבל משמעות אחרת. דני עובר עם המשפחה על קטעי היומן והם מעלים יחדיו תובנות מהמלחמה ומילות געגוע לעמרי ולנופלי הזחל״ם הבוער.

מסיירת שקד לגדוד שקד (424) – קשר רב דורי

בשני העשורים האחרונים מוביל דני עם צוות מוותיקי סיירת שקד פרויקט ייחודי - עם השנים, וותיקי חטיבת גבעתי הצטרפו וכך מלווים את גדודי החטיבה לאורך ימי הגיוס, השבעות ומסעות: "אנחנו לא מפספסים שום תרג"ד ושום אירוע משמעותי - בחום ובקור אנחנו נהיה שם בשביל הלוחמים ונמשיך את המורשת".

מ"פ בגדוד שקד כיום, רס"ן אייל מייזל, מספר על שיתוף הפעולה יוצא הדופן. "זאת חוויה מדהימה, תוך כדי מסע ותעסוקה מבצעית, בכל מקום בארץ לפגוש את וותיקי הסיירת שתמיד נמצאים ונוכחים להעביר את המורשת לדור הצעיר, הם נותנים המון כוח ותמיכה לי ולחיילים – מקשרים אותנו לעבר שלנו ובכך מעצימים את העתיד".