16 "שועלי קרבות" עשו היסטוריה

16 מ"מים מצטיינים נשלפו מהשגרה האינטנסיבית שלהם בגדודים השונים לטובת שבוע לא רגיל. הם התאמנו בלש"ב וירי, שמעו על אפיקי ההתפתחות שלהם בחטיבה - ואפילו למדו על התנהלות כלכלית ונדל"ן. פגשנו את ה"שועלים" שעומדים בראש התוכנית המיוחדת

28.06.23
איה חיימוביץ', מערכת את"צ

"מהרגע שמ"מ מסיים את הבה"ד, הוא במעין מרתון - אימון, קו, תע"ם, הכשרות. איך במצב כזה הוא יכול לעצור לרגע, לעבד את החוויות הפיקודיות והרגשיות המורכבות שהוא עובר מדי יום, ולהבין איך הוא רוצה להתפתח בהמשך?", מציבה בפנינו סרן אדל גורובוי, היועצת הארגונית של גבעתי, את השאלה שעמדה בחודשים האחרונים לנגד עיני החטיבה.

מה שהחל כדילמה הוביל לפתיחת תוכנית 'שועלי קרבות' הראשונה. בשבוע האחרון, עצרו 16 מפקדי המחלקות המצטיינים ביותר מהחטיבה הסגולה את השגרה האינטנסיבית שבתפקידם לטובת חמישה ימים יוצאי דופן.

הם חוו הכול - החל מחיזוק הכושר הקרבי, דרך למידת מורשת הקרב החטיבתית ועד להרצאות בנושאי פיתוח אישי. "התוכנית התמקדה בשלושה צירים - כשכל אחד מהם נועד לעזור למ"מים בתחום אחר", מספרת סרן גורובוי. 

הציר הראשון היה המקצועי, ובמסגרתו המפקדים ביקרו במתקן אדם והתאמנו בכושר קרבי, ירי ולחימה בשטח בנוי. "כחלק מהעבודה השוטפת, המפקדים מתמקדים בחיילים שלהם מעל הכול ומשקיעים בהם את כל הזמן והאנרגיות שלהם", מסבירה סרן גורובוי על חשיבות האימון, "בעוד שהם מאמנים את החיילים - האימון שלהם עצמם עלול להתפספס, ולכן חשוב לנו לתרגל גם אותם".

בנוסף, ביקרו המ"מים ביחידה 5252, במטרה לחשוף אותם למציאות האופרטיבית, וליכולות שעולם האש יכול להציע לעולם החי"ר.

השני הוא ציר הפיקוד והמנהיגות. "בסופו של יום, אלו המ"מים שאנחנו שואפים שיתקדמו בשרשרת הפיקוד וימשיכו את שירותם בחטיבה כמ"פים", מדגישה היועצת, "לכן אנחנו רוצים לחבר אותם להיסטוריה של החטיבה ולגרום להם לרצות להיות חלק מהעתיד שלה". 

במסגרת כך, שוחחו המשתתפים עם מפקד המלט"ק (המכללה לפיקוד טקטי), ושמעו מורשת קרב מפי מ"פ לשעבר. הם נפגשו עם מ"פים נוספים בפאנל מעשיר, ולבסוף דיברו עם הקמש"חית על מנת להבין את אפיקי הפיתוח הפתוחים בפניהם.

ולבסוף, על מנת לחוות בתוכנית את ציר הפיתוח האישי - הציר השלישי - שמעו המ"מים הרצאות חיצוניות על התנהלות כלכלית, נדל"ן ונושאים נוספים המונגשים בדרך כלל לדרג הפיקודי הגבוה יותר. 

"כל מ"מ שהגיע לתוכנית הוא בהכרח מצוין", מדגיש רס"ן אלי סגל, מפקד בית הספר של סיירת גבעתי, "הוא כזה שמצליח בתפקידו, מוערך על ידי המפקדים והפקודים שלו, סקרן, יצירתי ושאפתן - אבל בעיקר הוא אדם שאנו רואים בו כבעל יכולות ופוטנציאל להמשיך ולהתפתח בתוך החטיבה".

וכך נבחרו גם 16 המפקדים שהגיעו לתוכנית - כל מג"ד בחר את המ"מים המצטיינים מהגדוד שלו, ואלו עברו מיונים וראיונות. "הקבוצה האיכותית הזאת יצרה לא רק מכפיל כוח מקצועי, אלא גם אחוות לוחמים של ממש", מסביר רס"ן סגל, "עכשיו לכל אחד מהם יש קבוצת חברים להתייעץ ולדבר איתם על הכול - וזה אולי הדבר המשמעותי ביותר שיצא מכאן". 

המשתתפים לא צריכים לחתום מראש או להבטיח כי ימשיכו לתפקיד המ"פ, וכפי שמסבירה סרן גורובוי זו לא המטרה היחידה של התוכנית: "הם קיבלו כלים להמשך שירותם בתפקידי מ"מ. זה איפשר להם לבחון את עצמם כמפקדים ולחזור לשגרה שלמים יותר עם הדמות הפיקודית שהם בונים בעצמם - במיוחד כשהם החוליה המקשרת בין החפ"שים לדרגות הגבוהות במערכת". 

בחודשים הקרובים, סרן גורובוי ורס"ן סגל יחלו במיונים למחזור ב' של 'שועלי קרבות' - ובכל שמונה חודשים מעכשיו ייפתח מחזור חדש אליו יגיעו מ"מים מצטיינים חדשים שיזכו לקחת בו חלק. 

"התוכנית הזו הייתה מוצלחת בעיקר בזכות מפקדי המחלקות שנתנו מעצמם, השקיעו והתמסרו לתהליך מבלי לזנוח את המחויבויות והמשימות השוטפות שלהם", מסכם רס"ן סגל, וסרן גורובוי מחזקת: "אם נסתכל קדימה, אני מקווה שבעוד כמה שנים כבר תיווצר קהילה של 'שועלי קרבות' בוגרים, שיוכלו לעזור לצעירים מהם, ושנמשיך לאפשר למ"מים רגעי עצירה והתבוננות עצמית שיסייעו להם בהמשך".