התרג"ד המיוחד של גדודים 12 ו-13

06.02.20
מערכת אתר צה"ל

מערכת אתר צה"ל | 06.02.2020

בימים אלה מצויה חטיבת גולני בתקופת אימון במתווה הצפוני. השבוע החלו התרגילים הגדודיים שמטרתם לבחון את רמת הכשירות של החיילים, שיתוף הפעולה בין הגורמים הרלוונטיים, ולהכין אותם כמה שיותר טוב ללחימה, דרך ביום התרחיש באופן הכי מדויק - מבחינה פיזית ומנטלית.

במהלך השבוע מתרגלים החיילים את כלל היכולות שלהם - לחימה ביום, בלילה, בשטח בנוי ופתוח, רגלית ועם רק"ם (רכב קרבי משוריין). הלוחמים הולכים קילומטרים רבים, וישנים בשטח.

תקופת האימון מותאמת לשדה הקרב בלבנון שמאפייניו הוא לחימה בשטח בנוי ורווי באוכלוסייה, אל מול אויב מתפתח המצויד באמצעי לחימה מתקדמים. הלוחמים נדרשים להיערך לתמרון מהיר וקטלני בשטח לבנון, משולב עם מאמץ אש ובשילוב זרועות - אוויר ים ויבשה.

בתקופת האימון הנוכחית, על מנת לאתגר את הגדודים, הוחלט לקיים שני תרג"דים במקביל, באזור הגליל העליון. ביומיים הראשונים הגדודים תורגלו יחד, מה שהצריך מהם לא רק להיות מתואמים ברמת הגדוד, אלא גם עם הגדוד שנלחם לצידם, עם המח"ט והחטיבה כולה.

ביום השלישי ללחימה עברו הגדודים לתרגיל דו"ץ - בו גדודים 12 ו-13 נלחמו אחד אל מול השני. גדוד 13 גילם את כוחות חיזבאללה על פי מידע מודיעיני, וגדוד 12 גילם את כוחות צה"ל.

"הגדוד עבר שיעורים והמון עבודה עם הקמ"נים, הלוחמים צפו בסרטונים, למדו על המבנה, הארגון והאמל"ח של חיזבאללה. לקחנו את זה עד הקצה - כולל התפאורה", מספר רס"ן מאיר אוחיון, קצין האג"ם בחטיבה, "הכול מתוך הבנה שיש מה להרוויח, ואפשר להקפיץ את הידע של הגדוד בתחום בזמן קצר מאוד".

לכל גדוד היו יעדים ומטרות משלו למהלך התרגיל, וזמן לתכנן את המהלכים שלהם. גדוד 12 למשל, היה צריך להוציא התקפות ליישוב "לבנוני" (של גדוד 13), בזמן על גדוד 13 הוטל לפגוע בכוח של פלוגה מגדוד 12.

"אני יכול להגיד שרואים כבר במהלך התרגיל שהוא מאתגר, מביא את הלוחמים לחשיבה ששמה ראי גם ליכולות של הגדוד וגם ליעילות של התוכנית", מפרט רס"ן אוחיון, "גם המג"דים מבינים שמה שעל הנייר נראה נכון תמיד נראה שונה בשטח, וצריך לעבוד עם זה".

בסופו של דבר, שני הגדודים הצליחו להגיע להרבה מהיעדים שלהם בתוך המשימה הכוללת. גדוד 13 הצליח לתקוף כוח של שתי פלוגות מגדוד 12, וגדוד 12 הצליח להפתיע את גדוד 13 ולתקוף יעדים ביישוב "לבנוני".

"התרגיל בולט מאוד בחדשנות שלו, הוא דורש שנביא הרבה מהניסיון שלנו לשטח", מדגיש הרס"ן, "היכולת לפרוץ גבולות בבניית האימון מביאה את הלוחמים לקצה, והכשירות של הלוחמים גבוהה מאוד בהתאם".

המטרה של התרגיל הייתה לאתגר חשיבתית את הגדודים, שהיו צריכים לחשוב מחוץ לקופסה ולהצליח להפתיע את הכוח שמולם - זה שביום יום הם מתנהלים באופן מאוד דומה לו, באופן שגרם לחיילים להבין טוב יותר איך מרגיש האויב שמולם.