1 מתוך 5 לוחמים בגולני יגיע לראשונה לפלוגה החדשה הזו

גולני עומדת לקבל את המתגייסים הראשונים לפלוגת החשיפה והתקיפה. אז מה צריך לעשות כדי להיות בפחת"ק, ומה מצפה ללוחמים שיסגרו מעגלי אש ויפעילו אמצעים מתקדמים? שמענו מהמ"פ הראשון את כל מה שצריך לדעת על מסלול ההכשרה של הפלוגה החדשה

17.08.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

כ-120 מהגולנצ'יקים החדשים שיתגייסו מחר, יגיעו לפלוגת החשיפה והתקיפה (פחת"ק) מהראשונות בצה"ל, שתחליף את ה'מסייעת' בגדוד 51. היא תורכב מ-3 מחלקות שיפעילו אמצעי איסוף חכמים, את טיל 'גיל' המחודש, ומרגמות מדויקות. יחד, הן יחדדו את היכולת לדייק את התמרון הרב מימדי ואת מהירות סגירת מעגלי האש.

"הלוחמים יגיעו אלינו דרך הגיבוש לסיירת, שמתקיים בתחילת הטירונות", מסביר סרן אלעד אלבז, מפקד פלוגת החת"ק בגולני, "כשגם ציון ה'דלתא', שבוחן יכולות טכנולוגיות ונמדד בצו הראשון, ישפיע על סיכויי הקבלה". התפקיד לא מצריך בהכרח ידע טכנולוגי קודם, אבל מתאים ללוחמים עם זיקה לנושא ורצון להבין. 

"אחד מתוך 5 המתגייסים לגולני ישרתו בפחת"ק - ואני ממליץ לכולם לנסות לבוא לגיבוש", אומר סרן אלבז. הפלוגה נפתחה גם בגבעתי, ובעתיד, בחטיבת הנח״ל - זאת במקביל לסגירתן המדורגת של פלוגות המסייעת בשריון, והסבת הפלוגות המסייעות בחי״ר לפלוגות ׳חשיפה תקיפה׳. סרן אלבז גם חושף שבעוד 8 חודשים, כשתהליך הכשרת הלוחמים החדשים יסתיים, פלוגות חת"ק עתידות להיפתח גם בגדוד 12 ו-13 בחטיבה. 

הכשרת הלוחמים תתקיים בבא"ח גולני, כפלוגה נפרדת בגדוד 51. "ב-20 השבועות הראשונים הם יעברו את אותו המסלול כמו שאר הפלוגות - לוחמת פרט וחוליה בשטח פתוח ובנוי, שבועות קליעה מתקדמים ועוד". 

"ב-10 השבועות האחרונים להכשרה, פלוגת החת"ק תתמקצע לפי מחלקות בביסל"ח, על פי הייעוד שלהן. בסיום הקורסים, שייארכו חודש וחצי, תחזור הפלוגה לשבועות סיכום, ולאחר מכן תעלה ל-51". פלוגות אלו יהיו בעלות כשירות חי״ר מעולה, ובסיום הכשרתן, כשידעו להפעיל מגוון רחב של אמצעי לחימה חדשניים וטכנולוגיים, יביאו לידי ביטוי את תפיסת הנצחון של צה״ל וזרוע היבשה.  

הרעיון להקמת הפחת"ק, מסביר המ"פ, נולד כבר לפני כמה שנים בזרוע היבשה, כשהבינו שזירת הלחימה השתנתה מאוד, וצה"ל נלחם נגד ארגונים לא קונבנציונלים, שפועלים בדרך של לחימת גרילה: "פלוגות החת"ק יאתרו וישמידו מטרות כבר בשלב מוקדם של הלחימה, עוד לפני שהלוחמים יפגשו את האויב פנים מול פנים. יש להן עוצמות של גדוד שלם".

"לוחם בפחת"ק חייב להיות אחראי ובוגר, עם יכולות חשיבה מפותחות - כזה שיצליח לדלג ולהסתער, אבל גם להצליח להפעיל אמל"ח מתקדם וללמוד שו"ב, משואה וסגירת מעגלי אש", מבהיר סרן אלבז, "זה הלוחם האולטימטיבי".

"אני ממליץ לשנס מותניים, ולהגיע עם ההבנה שהמסלול בגולני הוא לא פשוט. החוויה הזאת, בטח בגולני, ובטח בפלוגה הזאת, היא מיוחדת. אתם הראשונים לעשות את זה, וזו זכות גדולה וכבוד גדול. תסמכו על המפקדים שלכם - הם עברו הכנה ארוכה, ומאוד מתרגשים להגעה שלכם".