70 שנה אחרי, באותו מקום - זוכרים את 41 הלוחמים שנפלו בתל מוטילה

70 שנה עברו מאז אחד הקרבות הקשים שידעה חטיבת גולני - קרבות תל מוטילה, בהם נפלו 41 לוחמים. בטקס זיכרון מרגש, שנערך באחת מנקודות הקרב, התכנסו משפחות שכולות, לוחמי עבר, מפקדים ואורחים: "גדוד 13 קיבל משימה והוא עמד בה. גדוד 13 מעולם לא חזר בלי לבצע משימה, יהיה המחיר אשר יהיה"

09.05.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

2 במאי, 1951. יחידות סוריות חוצות את הגבול עם ישראל, ומשתלטות על שלוש גבעות מצפון לכינרת, שאז הוגדרו כשטחים מפורזים. במהלך ארבעה ימים של לחימה עקובה מדם, בהשתתפות חיילי גדוד 21 בפיקודו של מג"ד 13, שהיה אז כוח בגולני, וגדוד המילואים 34, נפלו 41 לוחמים ונפצעו יותר מ-70. בתום הקרבות נסוגו הסורים מהאזור, והשליטה על מקורות המים של המדינה הצעירה חזרה לידיה. 

בדיוק 70 שנה אחרי, 2 במאי 2021, עמדו לוחמי עבר, משפחות שכולות ותושבי האזור לרקע הכינרת, בטקס לזכר החללים שנהרגו בקרבות הקשים - שקיבלו את השם 'תל מוטילה', על שם אחת הגבעות באזור, ולציון גבורתם של הלוחמים. 

היום, אותה הגבעה היא למעשה חלק מהישוב אלמגור, שמקדש את זיכרון הקרב, וגם תרם להקמתה של אנדרטה מיוחדת שנחנכה בשנת 1997 ביוזמת עמותת 'תל מוטילה' ועמותת משפחות חללי הקרב. 

זו הפעם הראשונה שהטקס מתקיים ממש באחת הנקודות בהן נערכה הלחימה. "קרב תל מוטילה הוא סיפורה של חטיבת גולני. הוא התמצית המזוקקת שלה, ואם תרצו להבין מה מהות החטיבה - תביטו בקרב הזה ותבינו", אמר מח"ט גולני, אל"ם ברק חירם, "יש כאן קיבוץ גלויות מופלא מכל קצבי תבל של אנשים שמעולם לא נפגשו. הם לא נראו אותו הדבר ולא נשמעו אותו הדבר, אבל הם היו מוכנים למסור את נפשם על הגשמת חלום הדורות - מדינה יהודית עצמאית בארץ ישראל".

גדוד 13 קיבל משימה והוא עמד בה

"אבל מה שבאמת הופך את הקרב הזה לסיפורה של חטיבת גולני, הוא הערך שמיוצג כאן במלוא הדרו ובמלוא אכזריותו - ערך העמידה במשימה בכל מחיר", ממשיך המח"ט, ומושך בדבריו את אוזניהם של מחלקת לוחמים מגדוד 13 הנוכחי, שגם כן נכחו בטקס, "על אף התנאים, על אף התכנון, על אף הנפגעים הרבים - גדוד 13 קיבל משימה והוא עמד בה. גדוד 13 מעולם לא חזר בלי לבצע משימה, יהיה המחיר אשר יהיה". 

את המתים לא נוכל להחזיר - אבל השינוי בסיפור מורשת הקרב שבו נתנו את חייהם - בוודאי ימתיק את מנוחתם האחרונה

"לטעמי", הצטרפה אסתר חומש גופר, אחותו של מאיר חומש ז"ל שנפל בקרב תל-מוטילה, "ההישג הגדול מכל, הוא זה שהקמת האנדרטה החזירה לתודעה את קיומו של הקרב הנורא הזה. זה היה קרב גבורה, שנמשך חמישה ימים רצופים בתנאים קשים, כשחלק מהמשתתפים בקרב זוהי להם טבילת אש ראשונה בארץ חדשה ובשפה לא מוכרת. את המתים לא נוכל להחזיר - אבל השינוי בסיפור מורשת הקרב שבו נתנו את חייהם - בוודאי ימתיק את מנוחתם האחרונה".

גבי ברשי, יחד עם מח"ט גולני, אל"ם ברק חירם

אחד המפגשים המרגשים בטקס היה בין המ"פ היחיד ששרד את הקרבות, גבי ברשי, לבין מח"ט גולני, שלחצו ידיים והתחבקו. בסיום המאורע, נחנך באתר 'מסבירן' שמגולל את השתלשלות האירועים מ-51. בסוף הטקס כל המשתתפים התפזרו, יחד עם זיכרון הלוחמים שלחמו ונפלו על האדמה בה פסענו.