הצצה לאימון המפקדים של גולני - ולכלי שמשנה את שדה הקרב

לפני כשבועיים, לוחמי גולני חצו את מדינת ישראל מדרום לצפון - בין קו לאימון, עלו מגבול רצועת עזה לצפון רמת הגולן. רגע לפני לבנת האימון הקרובה, מפקדי החטיבה יצאו לשלושה ימי שטח באחת הלשב"יות הגדולות בארץ - שהיוו את יריית הפתיחה לפעילות החטיבה בצפון

01.08.22
עלמה סברוב, מערכת את"צ

בשבוע שעבר התכנסו כל מפקדי חטיבת גולני, מהמ"פ ועד למח"ט, במחנה חושנייה, אחת מהלשב"יות (לוחמה בשטח בנוי) הגדולות בארץ, לאחר 17 שבועות מפרכים בהם תפסו קו בגבול רצועת עזה. המטרה הייתה ברורה:  לרכוש ידע מקצועי ולשמור על כשירותם כמפקדים במבט אל המערכה הבאה. 

"אימון כזה קורה רק שלוש פעמים בשנה", מסביר מפקד מגמת האימונים בגולני, רס"ן משה יהושע, "הפעם, הוא מתרחש בגזרה הצפונית, ובגלל זה גם זכה לשם 'אימון ארזי הלבנון'. כל התרגילים, התרחישים ואפילו השיעורים העיוניים בימים האלה מכוונים ללחימה בחזית הצפונית, כך שביום פקודה אין אחד שלא יהיה מוכן".

המפקדים עברו שיעורים עיוניים, תרגילי נמ"ר (נגמ"ש מרכבה) תחת אש, אימוני כושר קרבי, תרגילים טקטיים יבשים ורטובים ואפילו דרך לוחמה לילית בשיתוף עם בית הספר למקצועות הירי.

האימון נגע בהרבה תחומים, אך הדגש המרכזי היה על הנמ"רים. מדובר בכלי חדש יחסית, גדול מימדים, שניחן בטכנולוגיות מתקדמות כמו מערכת הגנה אקטיבית ("מעיל רוח") ליירוט טילי נ"ט, מצלמות, מסכי מודיעין ומערכות שליטה ובקרה. כל אלו הופכים את הנמ"ר לכלי שמשנה את כללי המשחק - מכונת מלחמה שתעמוד בחודו של הצבא הירוק.

ואכן, הנקודה אותה רס"ן יהושע מגדיר כנקודת השיא של האימון היא אימון הנמ"ר הלילי, שנערך תחת אש ובעלטה כמעט מוחלטת - המפקדים התאמנו על לוחמה בנמ"ר לצד לוחמה בטנק, על-מנת ליצור תמונת מצב של קרב אמיתי. בנוסף, הם התאמנו על לוחמת פרט - שימוש בכלי הנשק האישיים ובאמצעי ראיית לילה. 

עד השעות הקטנות של הלילה, המפקדים הגיעו למצב שהם מכירים את הנמ"ר על כל חלקיו - מערכות המודיעין, מערכות הקשר אשר מתכתבות אחת עם השנייה, וטכניקת הלוחמה בכלי כל כך גדול ומתקדם. בנוסף, תרגלו הלוחמים מעבר מהיר בין לחימה רגלית ללחימה רכובה.

"הנמ"ר מהווה את מכפיל הכוח הכי חשוב של החטיבה" מציין רס"ן יהושע, "האויב מכיר את השטח טוב מאוד וזה מקנה לו יתרון משמעותי. לכן מה שאנחנו מביאים מעבר, זה מה שחשוב - הנמ"ר בזכות העובדה שהוא גדול ומתוחכם, יתן לנו עליונות מסוימת בשדה הקרב". 

"אחד הדברים החשובים שעברנו באימון הוא השיעורים של מאו"ג 36, תא"ל דודו בר-כליפא, ומח"ט גולני, אל"ם יאיר פלאי, בנושא המערכה הבאה", רס"ן יהושע מסכם, "הוא הסביר שבתור מפקדים הם חייבים לדעת לדמיין את הקרב ולפי זה להכין את עצמם ואת הלוחמים שלהם, לקחת כל אימון לקצה ולא להוריד רגל מהגז. אם הייתי צריך להסביר את מהות החטיבה בכמה מילים הם כנראה היו - נמשיך להתאמן עד לניצחון". 

המפקדים שבו לחייליהם - לגדודים, לפלוגות, לאנשים עצמם. הם יודעים שהכלים שרכשו בשלושת הימים האחרונים יעזרו להם בארבעת החודשים הבאים. בכל זאת, תקופה לא קצרה מחכה להם שם, בגולן הרחוק.