לוחמי כיפור והגולנצ'יקים של היום "מדברים מורשת" ומתחברים מחדש

לרגל 50 שנה למלחמת יום הכיפורים, התבקש סרן אופק קופלו מחטיבת גולני ללכת לביתו של לוחם עבר, ולשמוע את סיפורו. בתום שעתיים וחצי של שיחה יצא עם מסקנה אחת ברורה - על כל חייל שלו לשמוע את מורשת הקרבות ממקור ראשון. לכן, הקים את פרויקט "מדברים מורשת" - שמהווה דרך חדשה וערכית המלווה את לוחמי גולני כל יום ראשון בבוקר

12.06.23
עלמה סברוב, מערכת את"צ

לפני מספר חודשים הוריד מפקד גולני, אל"ם יאיר פלאי, משימה לא שגרתית לדרג המתמרן של חטיבתו לרגל 50 שנה למלחמת יום הכיפורים. במסגרתה, התבקשו מפקדי הפלוגות מכלל הגדודים להיפגש עם מפקד עבר שלחם באותה העת - לשמוע וללמוד ממקור ראשון על סיפורי הקרב ומורשת החטיבה. 

מ"פ אחד מגדוד 12, סרן אופק קופלו, הלך גם הוא. לאחר שיחה של שעתיים וחצי עם אחד מהם, הבין סרן קופלו שחייבים לחזק באופן משמעותי את הקשר בין הדור הוותיק של החטיבה החומה לדור ההווה. באותו רגע, החליט על פתיחת פרויקט חברתי חדש בפלוגתו - "מדברים מורשת". 

"חשיבות הקשר בין הלוחמים של היום ללוחמים של אז היא עצומה - במיוחד כי החטיבה לחמה בכל מלחמות ישראל ובנויה על מורשת ארוכת שנים", קובע סרן קופלו, "זה יומרני לא ללמוד מסיפורי הלוחמים, ולכן פתחתי במיזם. במסגרתו, בכל יום ראשון בדרך לבסיס, עוצרים שני לוחמים ומפקד ונפגשים לשיחה בביתו של לוחם או מפקד עבר". 

"המפגש הראשון היה באמצע חודש אפריל, כשבוע לפני ערב פסח וזמן קצר לפני יום הזיכרון ויום העצמאות - זמנים מאוד משמעותיים עבורנו", ממשיך המ"פ, "במהלכם, הבנו כמה הפרויקט הזה מחבר את הלוחמים למשימה. בסוף, רוח החטיבה מהווה בסיס חזק מאוד ל'למה' אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים".

בימים אלו מתקיים הפרויקט רק בפלוגתו של סרן קופלו, אך הוא - סיים את תפקידו בימים האחרונים. כמעיין חותמת אחרונה, הוא לוקח את הפרויקט גם לתפקידו הבא. בעזרת קצינת החינוך וקצין המורשת של חטיבת גולני, הוא עתיד להתרחב - כשהודעה רשמית כבר הופצה לכל מפקדי הגדודים.

"היתרון המשמעותי בפרויקט הוא זמינותו  - זה יכול לקרות גם בזמן תעסוקה מבצעית וגם במהלך אימון", מסביר סרן קופלו, "להגיע ולדבר עם לוחם עבר זו פרוצדורה די פשוטה בסך הכול, בעיקר כי שני הצדדים מבינים את החשיבות. ההגעה אל הבית שלהם מייצרת משהו יותר אישי וקרוב. הם פותחים את ליבם ודלת ביתם ובכך אנחנו, לוחמי ההווה, מצליחים לכבד אותם באופן הכי ראוי שאפשר".

"זהו פרויקט אחד מכמה וכמה אירועי מורשת שהחטיבה מקיימת, אבל אני שמח שהצלחתי ליצור משהו חדש - משהו שממלא את כל הלוקחים בו חלק במשמעות", הוא מסכם, "חטיבת גולני היא חטיבת העם וסיפורי העבר הם שמרכיבים אותה ואת הרוח שלה - לא השירים ולא הדגלים. ואני? אני גאה להיות חלק".