תרגיל כזה לא היה לרוכבי השמיים שלנו כבר 3 שנים

צאת שבת, לוחמי רוכ"ש מתכוננים לשבוע השגרתי שלפניהם, כשהטלפונים מתחילים לצלצל. שלוש שעות וחצי מאוחר יותר, כל צוותי היחידה פרוסים על גבול לבנון, החמ"ל פתוח בפיקוד צפון והכטמ"מים סורקים אחר מידע מודיעיני. שוחחנו עם סרן ניב ליכטמן שסיפר לנו על התרגיל המיוחד של היחידה - שבשבילה גם השמיים הם לא גבול

17.02.21
בתיה ואן זיידן, מערכת אתר צה"ל

אחד המאפיינים של שירות ביחידת רוכ"ש (רוכב שמיים), הוא שאתה לא יודע איך ייראה המחר שלך. היום אתה יכול להיות ברמת הגולן, ופתאום תיקרא לפעול בעזה או איו"ש. לכן עם פרוץ תרגיל הפתע היחידתי במוצאי שבת בשבוע שעבר, זה לא היה מפתיע שתוך שלוש שעות וחצי מההקפצה, כל לוחם ביחידה התמקם בעמדה האופרטיבית שלו הפונה ללבנון.

"הפעם האחרונה שהיה לנו תרגיל יחידתי כזה גדול הייתה ב-2018, יחד עם הגיס", משתף מפקד פלוגה ב' ברוכ"ש, סרן ניב ליכטמן. במשך שלושה ימים אינטנסיביים עברו החיילים מבחני פרט, תרגול הטסות, איסוף מודיעיני וסחיבת משקלים וניווט, כדי לוודא שכשיגיע רגע האמת הם יהיו הכי מהירים ומדויקים שאפשר.

הוא הורכב משלושה חלקים: "מהרגע שהגענו לזירה האופרטיבית שלנו, שהיא לחימה במתווה צפוני, התמקמנו והתחלנו לאסוף בשטח מודיעין עבור אוגדה 91, במקביל לפתיחת החמ"ל מאחורי הקלעים", מתאר סרן ליכטמן את השתלשלות האירועים. 

בתרגול ארוך שנמשך עד בוקר יום שני, עסקה היחידה בכיבוי שריפות ותרגול אירועים שונים, שדרשו מעבר מהיר משגרה לחירום. החל מגיוס אנשי מילואים, דרך איסוף מידע איכותי בשטח והטסה - למדו בתרגיל הזה להתמודד אפילו עם תרחיש בו פורצת מלחמה רב-זירתית, וצריך לתגבר כוחות גם באיו"ש ועזה בנוסף לעשייה המבצעית בצפון.

ממש כמו באולימפיאדה, התחרו ביניהם הכוחות על הטיסה המבצעית - ובדקו איזה צוות עומד הכי טוב באתגרי המתאר הצפוני. במעבר בין התחנות השונות נעשתה עצירת למידה, בה עברו החיילים שיעורי מודיעין אויב, כשעיקר המיקוד על היכרות מעמיקה עם יחידת 'רדואן' של חיזבאללה.

החלק השלישי והאחרון התקיים במתכונת של שינויי משימה. פלוגה א' הפכה להיות הצד הישראלי - המטרה שלה הייתה להגן ולמצוא איך להשמיד את האויב - אותו גילמה פלוגה ב'. היא קיבלה את המשימה להיכנס לעיני פלוגות חיזבאללה, והיה עליה לנסות לתקוף ולכבוש את הצד הישראלי.

משם דילגה היחידה אל בא"פ (בסיס אימוני פיקודי) אליקים לחלק השני - בחני פרט וצוות. "ריצות עם משקלים של 20 קילו - כמו שיצטרכו לסחוב בזמן אמת, ירי לאחר מאמץ ובחני כשירות של היחידה שיבטיחו שכל חייל הוא קודם כל לוחם", הוא מפרט. 

במשך חצי לילה נלחמו ביניהם הכוחות, תוך כדי שהם סוחבים על גבם 50% ממשקל גופם, הולכים קילומטרים ומנווטים. לאחר מכן החליפו הפלוגות תפקידים, והמשיכו בפעילות עד צאת השמש: "אתה לומד את התו"ל (תורת לחימה) דרך הרגליים. איך הצד השני חושב, איך אתה גובר עליו".

את התרגיל הייחודי והאינטנסיבי סיימה היחידה בטקס מרגש בבית התותחן, עם הזריחה. בשבועות הקרובים יחשבו הכוחות את ציוני ההטסות הצוותיות, איכות המידע המודיעיני ואת הדרכים להשתפר, יחד עם מח"ט 215 וסגן מפקד היחידה לשעבר, שבנו את האימון.

"בגלל שהיחידה תמיד עסוקה באירועים מבצעיים ופרוסה ברחבי הארץ, קשה לקבץ את כולם לפעילות אחת. כשזה מצליח המורל גבוה והרצון הוא רק להשתפר", מתגאה מ"פ ב', "מה שתרגלנו יכול לקרות במציאות בעוד יומיים או בעוד שנתיים - אבל אנחנו מוכנים אליו".