גם בתרג"ד הזה 402 הפגיזו - אבל מסיבה אחרת

תרגיל גדודי הוא עניין די סטנדרטי לכל לוחם בלבנת אימון. אבל עבור גדוד 402, לא מדובר בסתם עוד אירוע שגרתי - זו הפעם הראשונה שהם ירו אש חיה בעזרת צוות רוכ"ש ומערכת תקשורת חדשה, והובילו משימה מא' עד ת' - באופן עצמאי לגמרי

22.01.23
אביטל פשחור, מערכת את"צ

"זו הייתה הפעם הראשונה שהפעלתי סוללה ארטילרית", משתפת סגן בר שלף, קצינת המבצעים ביחידת רוכ"ש (רוכב שמיים), יומיים אחרי שהסתיים התרג"ד של 402, "לתת את הפקודה לירות אש ובתוך עשר שניות להרגיש את התאוצה של יריית התותח, ואת האדמה זזה מתחת לרגליים, זו תחושת אחריות עצומה, ודבר מאוד מרגש".

רמת הגולן, רביעי שעבר, 22:00 - בזמן שעבור רבים מסמל את סוף היום, ובחסות הקור המקפיא של הרמה, התחילו התותחנים של 402 מחטיבת האש 215 ארבעה ימי דימוי לחימה בזירה הצפונית, רק שהפעם - התרגיל גם מסמל עבורם התחלה חדשה.

בעבר,לוחמי התותחנים היו כוח מסייע שחבר לגדודי חי"ר אחרים והיו זקוקים לקצין אש שינחה אותם לאן לירות. כעת, כחלק מהתפתחות החיל, נכנסה תרגולת חדשה שמאפשרת להם לראשונה לפתוח בירי עצמאי. המשמעות: מפג"ד האש, שבעזרת ציוות יחידת רוכ"ש, הופכת את גדודי התותחנים לעצמאיים ובעלי יכולת להוביל משימה ולסגור בעצמם מעגלי אש.

לצד 402, השתתפה בשבוע הזה יחידת רוכ"ש, שלוחמיה חוברים לכוחות בשטח ופותחים חמ"ל נקודתי לאיסוף מודיעין שמייצר תמונת מצב מלאה באמצעות שימוש בכטמ"ם (כלי טיס מאויש מרחוק).

"עולם האש ממש עולה מדרגה, התותחנים עוברים שינוי תפיסתי", משתפת סגן שלף, "כמו שינוי הגדרתם מאגד - לחטיבה, זה צעד נוסף בדרך לעצמאות ולהתפתחות, ועכשיו כשחיברו את רוכ"ש למטרות 'סגירת מעגל' של אש, הגדוד יכול להשלים משימה מא' ועד ת' ללא צורך בסיוע מאחרים - זה צעד ענק".

"יותר מזה - כחלק מההתקדמות, החטיבה נמצאת בעיצומה של לבנת אימון שכל מטרתה ללמד את החיילים להשתמש בדגם החדש של ה'משואה 750'", מצטרף ע' קצין אג"ם של החטיבה, סגן איתי כנפו, "זו מערכת תקשורת המאפשרת שליטה ובקרה מבצעית, שנכנסת בהדרגה לכלל גדודי זרוע היבשה בשנים האחרונות".

"הדגם החדש הרבה יותר מעודכן, נגיש למשתמש, חכם ומאפשר תקשורת משופרת בכמה רמות", מסביר מש"ק המשאבים באג"ם, סמ"ר יאיר מגד. "בגדול, זה כמו להחליף תוכנה במחשב מווינדוס XP לווינדוס 10", הוא מתלוצץ, "היא חדשה, עכשווית יותר ומתאימה לצבא הנוכחי".

"השינויים ב'משואה 750', כמו למשל התוספת של צ'אט, משמעותיים מאוד", קובעת סגן שלף, "הם מאפשרים לנו לראות הכול מרחוק, לשפר את סגירות המעגלים ואת התקשורת בין כולם". 

"אין ספק שהתרגיל הזה משקף את קפיצת המדרגה של החיל. בזכות שני החידושים האלה, עמדנו במשימות באופן מיטבי וביצענו אותן הרבה יותר מהר", מסכמת סגן שלף בהתלהבות, "בתור כוח שחובר לגדוד, רואים כמה זה משפר את המוטיבציה. חלומם הגדול של הלוחמים והלוחמות הוא להרגיש משמעותיים - שהם עושים משהו בעצמם, והשינוי הזה נותן להם את התחושה הזו".