המח"ט שהוביל את האגד הארטילרי 282 למהפך, נפרד מהתותחנים

מפקד חטיבת האש 282, אל"ם נרי הורוביץ, לא נח לרגע בשלוש השנים האחרונות. הוא עשה מהפך כשעמד מאחורי מתיחת הפנים שעברה החטיבה מאגד ארטילרי, הוביל את כוחותיה בפעילויות מבצעיות בולטות, ודאג להנחיל בקרב אנשיה DNA של לא פחות ממצוינות - או "אש פקטור", כלשונו. רגע לפני שהוא נפרד מהפגזים, תפסנו אותו לריאיון סיכום תפקיד מפוצץ

29.05.19
עמית מלמד, מערכת אתר צה"ל

אז, איך בכלל מסכמים שלוש שנים בתפקיד מח"ט 282?

"שאלה לא פשוטה. אני מסכם בסיפוק גדול מאוד וגם בכאב על כך שאני נפרד מהמקום שהיה לי לבית ולמשפחה, שאני מחובר אליו בנימי נפשי. יש לנו חטיבה עוצמתית מאוד, פזורה במשימות כמעט בכל גבולות המדינה, ומורכבת מחבורה גדולה של אנשים טובים שמונעים מתחושת שליחות ואמונה במה שהם עושים, ולכן אני מסיים בתחושת גאווה גדולה".

אחד מהשינויים המרכזיים שבוצעו תחת פיקודך היה המעבר מאגד ארטילרי לחטיבת האש. ספר על התהליך.

"זה היה תהליך ממושך שממש לא קרה ביום אחד. הסתכלנו על הארגון שנקרא "אגד ארטילרי" והבנו שצריך להתאים אותו לאתגרים עמם אנחנו מתמודדים בסביבה, כמו השינויים אצל האויב וההתפתחות הטכנולוגית. בסוף, הגענו למסקנה שכדי לשמור על עצמנו רלוונטיים בשדה הקרב, אנחנו חייבים לעשות שינוי באופן הפעלת האש בקרב כחלק מהתמרון היבשתי. זה הבסיס לסיבה בגללה ניגשנו לשינוי כזה גדול.

"לקחו לנו כמה חודשים של ניסוי וטעייה ושל בחינת מספר חלופות, כשלנגד עינינו עמדו שלוש שאלות עיקריות - איך מצליחים לעשות הכול ביעילות מיטבית, כיצד נשארים מועילים ותורמים לקרב היבשתי ומה צריך לעשות כדי לשמור על רלוונטיות מבצעית בשדה הקרב.

"בהמשך, כתבנו את התפיסה, יצרנו מבנה חדש לארגון ויצאנו לסדרת תרגילים בהם בחנו את שלוש השאלות האלה. הבנו שאגד ארטילרי ממלא רק את משימת הסיוע - בעוד חטיבת אש, מביאה לשטח עוצמה ויכולות. החל מתותחים, דרך משגרי רקטות, מכ"מים מתקדמים, מטאורולוגיה וצוותים נוספים לסגירת מעגלים, עשינו שינוי בתפיסה, אשר מאפשרת לחטיבת האש לפעול באופן עצמאי במרחב הלחימה, וגם כמובן לסייע, אבל בדרך שונה וטובה יותר מהעבר. פרט ליצירת החטיבה עצמה, יצא מכך דבר גדול נוסף - את מודל חטיבת האש משכפלים עכשיו לשני אגדים ארטילריים נוספים, וזהו צעד שאמור להתממש בחודשים הקרובים.

"בעיניי, יש לנו חובה כמשרתים וכמפקדים בצבא להשתנות לפי הצרכים המבצעיים ולהתאים את עצמנו לאתגרים. זו הייתה חובתי הערכית להוביל את השינוי. אני שמח שידענו לזהות את הצורך, שעשינו את השינוי, ושהמערכת נרתמה, הבינה את החשיבות ואף דואגת להטמיע אותו במקומות נוספים בצבא".

מה הכי הופתעת לגלות כשנכנסת לתפקיד?

"תמיד ידעתי ש-282 היא שם דבר, ועדיין הופתעתי לגלות עד כמה היא חזקה ואיך אין אף משימה שהיא מקבלת שהכוחות לא יודעים לעמוד בה בהצלחה".

איזה אתגר אופרטיבי מרכזי ומשמעותי במיוחד זכור לך?

"בחטיבת האש אנחנו צריכים לשמור על כשירות ומוכנות אופרטיבית למול הייעוד בחירום, ובמקביל לממש אחריות על משימות הביטחון השוטף. חלק מזה כולל גם לדעת לעשות מעבר מהיר מתצורה אחת לשנייה. היינו ככה בלא מעט אירועים מבצעיים, כשהבולט מביניהם היה "שח-מט" - במסגרתו הפגיזו תותחי החטיבה לעומק של עשרות קילומטרים בשטח הסורי, לאחר שכ-30 רקטות שוגרו לעבר אזור החרמון.

"האתגר היה בדיוק זה - שינוי מהיר ממצב שגרה לחירום ושמירה על זמינות ורלוונטיות בכל הזירות - והצלחנו לעמוד בו. כשהמשימה ברורה ועומדת מול העיניים, וכולם מבינים שחשוב להגיב מהר ולפגוע באופן חד - כך מתגברים על כל דבר אחר".

 

במבט לעתיד, מה תהיה תרומת החטיבה במערכה הבאה בצפון?

"הטבענו את המונח 'מובילים באש'. זהו מוטו שמדבר על הציווי הבסיסי שלנו להיות אלו שמובילים את התמרון ומשולבים בו. לחטיבת האש יש תפקיד ומקום מכריעים בקרב היבשתי, ביכולת להפעיל אש לפני וכחלק מהתמרון. יש לכוחות שלנו יכולות ייחודיות לאיתור אויב, לסגירת מעגלים מהירה, לתקיפת האויב בזמנים קצרים ולפגיעה בו. אנחנו מחזיקים ביכולות איסוף ומודיעין מעולות - וכל אלה ביחד יביאו מכה מנצחת במערכה הבאה".

במה אתה הכי גאה שעשית?

"שהצלחתי לשמור על היחידה שלי דינמית ויחד עם זאת גם רלוונטית".

מה החוויה הכי משמעותית הייתה לך בשלוש השנים האחרונות?

"הפיקוד על אנשים. הדבר שהכי נהניתי ממנו היה המפגש עם אנשים בכל הדרגים, והוא גם יישמר בתור החוויה הכי טובה".

מה מייחד את חטיבת האש 282 ואת החיילים בה לדעתך?

"אני קורא לזה 'אש פקטור' - DNA המשלב תרבות עם מצוינות ואנשים מעולים שהופכים את החטיבה למיוחדת. האיכות שיש באנשים".

 

איזו עצה היית נותן למפקד חטיבת האש הבא?

"אנשים הם הכול, וזה מתחיל ונגמר שם. הם העתיד. בלעדיהם, אין משימה, וכשהאנשים רתומים - הם בעצמם מבינים שאין דבר שאי אפשר לעשות".

 

ולסיום, לאן פניך מועדות עכשיו?

"בשנה הקרובה אני יוצא ללימודים בחו"ל".