"הנמרים" האלה צריכים לפנות מקום לעוד פרס על המדף

8 חודשים, בגזרה הכי גבוהה וקרה בארץ, ובצל התרעה מבצעית לאור איומי חיזבאללה. שמענו על פעילות הגדוד שזכה בפרס "כוכב הצפון" בעקבות תעסוקה מבצעית משמעותית במיוחד

27.04.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

הראיון שלי עם סרן עומר מנקס, מפקד סוללת ״גרניט״ בגדוד 405, מתקיים ממש כמה דקות אחרי סיום טקס הענקת פרסי "כוכב הצפון", וניכר שההתרגשות עדיין אוחזת בו: ״זה מדהים לזכות. אתה רואה איך המאמצים שלנו בגזרה נושאים פרי. אני מרגיש גאווה. גדולה, אפילו. אנחנו נמצאים עכשיו באימון, ורוצים להמשיך את ההצטיינות ולהיות אפקטיביים בפעילות המבצעית. והעיקר להביא שקט".

את הפרס קיבל גדוד 405, גדוד התותחנים מחטיבה 282, בעקבות ביצוע תע״ם חורפי ומשמעותי, מספטמבר 2020 עד מרץ האחרון - שמונה חודשים מתוחים בגזרה, תחת ההתרעה המבצעית ״יוצא לאור״. 

 

 

רק בסוף יולי סיכלו כוחות מחטיבת הנח"ל במוצב גלדיולה שבהר דב, שלוחה של הר החרמון,ניסיון חדירה של חוליית מחבלים מחיזבאללה. האיומים מצד האויב לפגוע בחייל צה״ל, הפכו את השטח לאזור נפיץ ומאתגר במיוחד. 

עכשיו, אפשר להגיד בלב שלם שההפקדה שלו בידי גדוד 405, ששמרו על הגבול בנקודה הצפונית ביותר בארץ וקיימו פעולות יזומות צמודות גדר, הוכיחה את עצמה. 

סרן מנקס מספר שלא היה יום בתע״ם בו לא נקראו הלוחמים והלוחמות להתמודד עם אירוע כלשהו בגזרה: "תמיד היה משהו - בין אם העלאת כוננות מקומית בעקבות כוחות אויב שמגיעים למקום מסוים, ובין אם רועי צאן, תמימים לכאורה, שמתקרבים למוצבים". 

"אותם אנשים מנסים לזהות אצלנו דפוסי פעולה, לגלות על הסד"כ שלנו, ולבחון תוך כמה זמן אנחנו מגיבים", חושף המסו"ל, "הרצון שלהם להתקרב ולאסוף מידע מביא לכך שיש הרבה חיכוך עם האויב״. 

הלוחם בקצה, מסביר המסו״ל, לומד לעומק המון יכולות טקטיות בזכות ההגנה על הזירה הזו. ״בסוף, החייל הוא זה שסוחב את המשקלים על הגב ומסייר בשטח״, הוא מתייחס לאופן בו הקו חיזק את האופי של הלוחמים והלוחמות תחתיו, ״זה ממש שפשף אותנו. אחרי תקופה ממושכת בחרמון - אתה הופך להיות יותר מקצוען. אבל אסור להיות שאננים לרגע״. 

החרמון הוא אוצר טבע יקר ואתר תיירות מבוקש. נכון שנחמד לעלות לגולן פעם בשנה ולהתגלש, אבל לבצע בו תעסוקה מבצעית, ולחיות במקום קר ומושלג, זה לא תמיד קל - ולפעמים גם מוביל לעוצר בתוך המוצבים. ״זה מאתגר מאוד, אבל מדובר בקו של פעם בחיים״, מתאר סרן מנקס, ״זו גם הזדמנות מעולה להשריש ערכים ומורשת קרב״. 

הזכייה בפרס ״מגן הצפון״ מסבה הרבה כבוד לנמרים של 405, במיוחד כי מדובר בהצלחה שלישית בשנת 2020 - בה קטף הגדוד גם את פרס סגן הרמטכ״ל לאיכות ובטיחות, ופרס ראש אט״ל על תפקוד מצטיין של מערך הלוגיסטיקה.

"אני חושב שקיבלנו את הפרס כי נתנו מענה יצירתי, טקטי, שמשפיע משמעותית על כל הגזרה", משתף סרן מנקס. ״שמעתי את הלוחמים והלוחמות אומרים שהיה להם קו חשוב, שהעצים אותם ונתן משמעות למסגרת".