כש"כרמל" הכניסה אתכם לבתים - הם יצאו לחלץ לכודים מתומ"ת הפוך

בלב הסופה "כרמל", בקור המקפיא של רמת הגולן ובחושך מוחלט - לוחמי פלגות הטנ"א של 282 תרגלו חילוץ פצועים תחת אש. משכו רק"ם מבוץ טובעני והפכו תומ"תים שתחתיהם נלכדו "חיילים". אלה האנשים שיודעים לתפעל כל בעיה - גם בלב זירת הקרב

27.12.21
עדי בר, מערכת אתר צה"ל

הלילה שחור, ורק מסך עשן ירוק צובע את האוויר. הם מצליחים לראות רכב הפוך, ומתחתיו לכוד חייל. לידו תומ"ת עולה באש - ומכל עבר זועקים פצועים שצריך לפנות במיידי. הכוח מתקדם, בכל צעד הרגליים שלו שוקעות יותר ויותר בבוץ הטובעני, והמבול הכבד רק מקשה על מלאכת החילוץ. 

אז לא, זה לא באמת שדה קרב ולא מדובר בזירת מלחמה - אבל בדיוק למצבים כאלה הם מתכוננים. במשך שלושה ימים, תרגלו  פלגות הטנ"א (טכנולוגיה ואחזקה) של חטיבה 282 תרחישי קיצון מאתגרים, שיקדמו את המוכנות שלהם למלחמה הבאה בצפון. 

אימון כזה קורה כל שנה, אבל הפעם הוא היה שונה - קשה יותר, מקצועי יותר ומבצעי יותר. הוא נבנה בקפידה, בהסתמך על לקחים שהופקו מאירועי עבר ועל בסיס היכרות עמוקה עם פלגות הטנ"א והיכולות שלהן בזמן אמת. 

בעין הסערה

את מפקד התרגיל וקצין הטכנולוגיה והאחזקה של 282, רס"ן דביר פלדמן, אני תופסת שעות אחדות לאחר שהאימון מסתיים. "המטרה שלנו היא לשמר את הרציפות וההמשכיות בקרב. אם איש טנ"א לא יגיע לתותח התקול בזמן הנדרש, כנראה שהתותח לא יוציא פגז ולא יפגע במטרה - כך שהמשימה תיכשל", הוא מסביר.

התרגיל תוכנן להתקיים בעיצומה של הסופה "כרמל", ורס"ן פלדמן משתף אותי בדיונים שעלו בנוגע לקיומו בתנאי מזג אוויר אלו. אך לאור חשיבות התרגול במתווה צפוני, הוחלט להוציא אותו לפועל - בתצורה קצת שונה, תוך הקפדה על ביטחון המשתתפים: "בסופו של דבר אנחנו נילחם בצפון, לא משנה אם יש גשם, שלג או בוץ. צריך להתאמן בדיוק במזג האוויר הזה, כדי שהפעם הראשונה שניתקל בו לא תהיה תחת אש אמיתית". 


בליל ראשון שעבר, חיילים ואנשי קבע מארבע פלגות הטנ"א של 282 התכנסו במרחב מחנה "קרן" שבצפון רמת הגולן. הם לא בזבזו דקה - וברגע שהשמיים החשיכו, נכנסו למספר אקטים של תרחישי חילוץ במקביל. 

"הראשון היה חילוץ לכודים. היה רכב הפוך, ומתחתיו בובה פצועה ומדממת, שמדמה בן אדם ושוקלת כ-90 ק"ג. הפלגות היו צריכות להשתמש באמצעי החילוץ שלהן ולהציל את הבובה. החיילים הגיעו למוקד האירוע, זיהו את הבעיה, ובעבודה מדויקת הרימו את הרכב ושלפו מתחתיו את הפצוע המדומה", מתאר מפקד התרגיל.

לאחר מכן חיכה להם תומ"ת הפוך על גבו. תחת מטח אש כבד, בגשם זלעפות ועם ציוד לחימה מלא, היה עליהם  לבחון את הסביבה, להבין היכן נמצאות נקודות האחיזה של התומ"ת, איפה קושרים את השרשראות ואיך הופכים אותו.

 

בסוף, כשהם כבר עייפים, מזיעים וספוגים מהגשם, הפלגות הגיעו לשלב האחרון בתרגול הראשוני - פינוי פצועים על ידי חוליה טכנית סוללתית והענקת מענה רפואי ראשוני בזירת הקרב, כשמסביב אופפים אותם רימוני עשן וערפל ירוק.   

פותרים פאזל בחושך

החלק הכי גדול בפתרון בעיות, הוא לדעת לזהות אותן מלכתחילה. לכן, ביום האחרון של האימון, הציבו את החיילים מול ארבע תחנות - נגמ"ש, רכב, גנרציה ונשק אופטיקה - כשבכל תחנה שתלו מראש מספר תקלות. פלגות הטנ"א נדרשו לעלות על המכשולים ולהתגבר עליהם, אבל זה לא פשוט כמו שזה נשמע. 

"לצורך העניין, שתלו תקלה במערכת האוטומטיבית של הנגמ"ש. כדי לפתור אותה, החיילים נדרשו בין היתר גם לפרוש את הזחל. זה היה מאוד מאתגר, גם מבחינה פיזית של להחליף חלקים וחלפים, אבל גם לאתר את הבעיות כשהראות כל כך לקויה. אם הם טועים בחלק הזה, הלך כל התרגיל והם צריכים להתחיל מההתחלה", מסביר רס"ן פלדמן. 

אני שואלת את מפקד התרגיל מה ההרגשה שליוותה אותו במהלך הפעילות, והוא עונה בשתי מילים פשוטות: אי ודאות. "הם לא יודעים לקראת מה הם מגיעים, וגם כשהם כן מבינים - כל חילוץ הוא אירוע בפני עצמו ויכול להסתבך בקלות", הוא מתאר, "צריך לדעת איך לגשת, לאבחן כראוי, לוודא שלא שכחנו כלום ולהתנהל בצורה הכי בטיחותית ומקצועית שאפשר - לחלץ פצוע בלי לגרום לעוד פצועים, לתקן תקלות במקביל, וכל זה תחת אש אויב". 

את תואר הפלגה המנצחת באימון המיוחד הזה קטף גדוד 405, "נמר". "אני מאוד מרוצה מהתרגיל. גם מלא גאווה בפלגות הטנ"א ובעבודה הקשה שהן עשו, וגם בטוח יותר לגבי המוכנות התפקוד של החיילים מול האתגרים השונים שייתקלו בהם בזמן אמת", חותם רס"ן פלדמן בסיפוק. 

אז בפעם הבאה שהחיילים האלו יוקפצו באמצע הלילה כדי להפוך תומ"ת, לחלץ לכוד או לתקן רק"ם בלב זירת קרב - תסמכו עליהם שסופת ה"כרמל", שגרמה לכולנו להישאר בין השמיכות - תהיה הדבר האחרון שיציק להם.