ביום ראשון נכנס המג"ד לתפקיד - זה מה שחיכה לו אחרי 72 שעות

לוחמי גדוד 411 לא נתנו לתרגיל מעמ"ל להפתיע אותם, ותוך מספר שעות הם כבר ירו את הפגז הראשון לנופי רמת הגולן. שמענו מהמג"ד שנכנס זה עתה לתפקיד על החשיבות של אלמנט ההפתעה, וגם - איך זה להגיד 'כאן קודקוד' בפעם הראשונה?

19.07.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

השעה הייתה 15:00, ואת מה שעתיד היה לקרות עוד שלוש שעות ידעו רק שני אנשים - המח"ט ואני. היו שמועות באוויר, כולם חשדו שבלילה תהיה הקפצת פתע, או במילים אחרות - תרגיל מעמ"ל (מעבר משגרה לחירום). 

כשהמחוג הצביע על השעה המדוברת, עשרות תותחנים מגדוד 411 התרכזו סביב לשכת המג"ד, והפקודה ירדה. התרחיש: תקיפת יעדים במוקדים שונים בארץ על ידי חיזבאללה, ותגובה ארטילרית של צה"ל ממנה נהרגו 15 פעילי ארגון הטרור. 

הידיעה שבמצב של הסלמה בצפון הראשונים לירות יהיו התותחנים, הייתה משמעותית בתרגיל. "המדד הטוב ביותר עבורנו הוא כשאנחנו מתאמנים בדיוק כמו שאנחנו נלחמים", אמר סא"ל אורן פיטוסי, מג״ד 411 בחטיבה 282 שנכנס לתפקיד רק 72 שעות קודם לכן. "הרי לא יודיעו לי על מלחמה שבועיים מראש - הציפייה היא שהלוחמים ידעו לפעול כמעט על אוטומט". 

הם התחילו את התרגיל בתדרוך יציאה, ומיד כל תותחן תפס את מקומו. השעה כבר הייתה 19:00, ולפי הדד ליין  שנקבע - עד 21:00 על כל הכלים להיות מוכנים בשורה. הנוף הפסטורלי של רמת הגולן והשדות מסביב עמדו מנגד לתחושת הכוננות והאווירה הדרוכה בקרב הלוחמים. 

לאט לאט, כשהשמש שקעה והטמפרטורות צנחו, התומ"תים הסתדרו בשורות מדוגמות והיו מוכנים לפקודה.

   

וכשהיא ניתנה, מטח אורות ואבק מילא את השמיים, 18 פגזים נורו תוך דקות אחדות. הדרישה הייתה שכל כלי שיצא יירה - והם עמדו במשימה. 

"המטרה היא שהם יתמודדו עם המציאות", מדגיש בפניי אחד החונכים של התרגיל, "בין אם הם עמדו ביעד או לא, הם התנסו באיך שזה ייראה בזמן אמת - וזה הכי חשוב". 

בחצות נדמו התותחים, התומ״תים שבו למקומם, והשקט חזר לצפון. אחת הסיבות לקיום התרגיל, היא על מנת לבדוק - מה החוזקה של כל סוללה? ועל מה עליה לעבוד עוד יותר?

״ירינו טוב ומהר״, מצהיר המג"ד, ״אני יכול להגיד שבין אם אנחנו בקו או באימון - אנחנו מוכנים עכשיו טוב יותר לכל אתגר שיגיע״.