נעמי איבדה את חברה הטוב בפיגוע בצרפת, ועלתה כדי להיות לוחמת

לאחר שאיבדה את אחד מחבריה הטובים בפיגוע בסופר "היפר כשר" בפריז, החליטה טוראי נעמי בן עזרא לעלות לישראל - ולהתגייס לצה"ל. היום, 3 שנים אחרי, היא לוחמת ב"לביאי הבקעה", ומשוכנעת בבחירה שעשתה: "אני יודעת שישראל זה המקום בשבילי, ומאמינה שיוהן היה גאה לראות אותי על מדים"

01.11.18
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

"אני זוכרת את זה כאילו זה קרה אתמול", מספרת טוראי נעמי בן עזרא, שעלתה מפריז לישראל לפני כשנתיים, בעקבות ערב שישי אחד ששינה את חייה.

ב-9 בינואר 2015, יומיים בלבד לאחר שפיגוע הירי במערכת העיתון הצרפתי "שרלי הבדו" טלטל את העולם, פרץ מחבל חמוש למרכול היהודי "היפר כשר" ברובע ה-12 בפריז, לכד בני ערובה ורצח ארבעה אנשים. ביניהם היה יוהן כהן ז"ל, שעבד בחנות, והיה אחד מחבריה הטובים של נעמי.

"זאת הייתה הפעם הראשונה שהטלוויזיה בבית שלנו הייתה דלוקה ביום שישי בערב", היא נזכרת. "היינו קונים בסופר הזה פעמים רבות וידעתי, כמובן, שהוא עובד שם". במשך אותו ערב ארוך, דקה נראתה כמו שעה ושעה כיממה, ולאף אחד מכלי התקשורת או מחבריה לא הייתה פיסת מידע על אשר מתחולל בתוך החנות, והאם יוהן ז"ל עוד בין החיים.

באזור השעה חמש בערב, אחרי מצור ממושך, כוחות הביטחון פרצו לחנות וחיסלו את המחבל. על מסכי הטלוויזיה ברחבי צרפת הופיעו באחת כל בני הערובה שהיו בפנים, כשהם רצים החוצה אל הרחוב. את הסצנה הזו, אומרת נעמי, היא לא תשכח לעולם: "הסתכלתי על האנשים שיצאו בריצה מהחנות, חיפשתי אותו בעיניי וראיתי שהוא לא שם. התווכחתי עם אמא שלי שאני לא רואה אותו. היה לי ברור שהוא נרצח".

בתום האירוע הנורא הופץ בכלי התקשורת פרסום רשמי לפיו בפיגוע נהרגו ארבעה גברים יהודים. יוהן כהן ז"ל היה אחד מהם. "הוא נרצח רק בגלל הדת שלו", אומרת בכאב נעמי, כשהדמעות מאיימות לחנוק את גרונה. היא נושמת וממשיכה: "באותו הרגע ידעתי  - אני רוצה לעלות לישראל ולהתגייס כלוחמת לצה"ל".


אחרי שסיפרה להוריה על כוונותיה וקיבלה מהם את ברכת הדרך, נעמי עלתה לישראל, ועברה את תוכנית "מסע". בשנה שעברה היא עלתה על מדים, ואחרי הכשרה במחו"ה אלון החלה מסלול לוחמת בגדוד "לביא הבקעה".

"התגייסתי ללוחמה בשביל להגן על העם היהודי", מצהירה נעמי בביטחון, כשכומתת מערך הגבולות מונחת בגאווה על כתפה. "הוכשרתי להיות קלעית, אך במהלך ההכשרה שברתי את היד. אני מודה שבאותו רגע חוויתי נקודת שבירה", היא משתפת. "המשפחה והחברים שלי לא היו פה איתי לעזור לי ופספסתי חלק גדול בהכשרה, אבל בכל זאת לא ויתרתי על החלום, ובזכות המ"מ שלי השלמתי את הכל וסיימתי את ההכשרה עם כולם".

בשבוע הבא תעלה נעמי בפעם הראשונה לתעסוקה מבצעית. היא תתפעל מעצרים ותצא לסיורים, אבל כל זה מבחינתה רק הצעד הראשון לקראת מימוש יעדה הגדול באמת - לחיות כאן את חייה ולבנות בית במדינת ישראל. "פה אני מרגישה הכי בטוחה בעולם", היא מצהירה בחיוך. "למרות שגם כאן בישראל יש לפעמים מתיחות ביטחונית ולא הכל מושלם, כאן העם שלנו יכול לחיות בשלום ולהגן על עצמו. אני יודעת שישראל זה המקום בשבילי ומאמינה שיוהן היה גאה לראות אותי על מדים".