אם חשבתם שהתרגיל הזה מטורף - עוד לא ראיתם את התמונות ממנו

בחום הקופח של אוגוסט, כשתחת ידיהם אחת הגזרות הגדולות ביותר שתופס גדוד יחיד בצה"ל, תרגלו לוחמי ולוחמות "לביאי הבקעה" את שלל היכולות שפיתח הגדוד בשלוש השנים שחלפו מאז הקמתו. ניצלנו את הרגעים בהם הלוחמים והלוחמות מסיימים את תקופת האימון ועולים חזרה לקו יריחו - כדי להבין באמת מה הופך את הגדוד הזה למיוחד - ומבצעי באותה המידה

22.08.19
תומי שטוקמן, מערכת אתר צה"ל

גדוד לביאי הבקעה סוגר כעת שבוע ראשון לתע"ם זו בקו יריחו שבחטמ"ר הבקעה והעמקים. אתם ודאי יכולים לדמיין לעצמכם איך נראית ומרגישה תעסוקה מבצעית בתחילת אוגוסט, בגזרה כמו בקעת הירדן, אך במידה ולא - קצין האג"ם של הגדוד ומ"פ בו לשעבר, סרן יניב אלישע, מסביר זאת טוב מכולם.

"יש שני אתגרים בהגנה על הגבול המזרחי שצריך להתמודד איתם,יום-יום, שעה-שעה", הוא פותח, "הראשון הוא גודל הגזרה - הגזרה הזו היא אחת הגדולות ביותר שגדוד יחיד תופס בארץ כולה, מצומת פצאל ועד דרום ים המלח, בצומת מצדה. והשני - הוא מזג האוויר, התמודדנו פה עם ימים של 46-49 מעלות. בתוך כל זה - הביטחון השוטף צריך להמשיך ולהתקיים ללא הפסקה". 

אם במקרה חשבתם אחרת, לא החום הכבד ולא המרחקים בין הנקודות משפיעים על כמות המשימות שיש ללוחמי ולוחמות הגדוד. "המשימות הן 24/7, ויש הרבה מאוד סוגים שלהן", מדגיש סרן אלישע ומפרט, "משימות ביטחון על גדר הגבול, משימות סיכול בכפרים הפלסטיניים בגזרה - מעצרים, חיפושי אמל"ח, סיורים וכו'". 

"איום מרכזי בגזרה הוא תרחיש המפגע הבודד, ואנחנו נערכים אליו כמובן עד לרמת מה שאפשר לצפות, ומתכוננים לרגע בוהלוחמים והלוחמות יידרשו להגיב, , גם באופן בלתי צפוי", הוא מוסיף, "עוד איום שצריך לשים עליו דגש הוא העיר יריחו והכפרים המקיפים אותה הנמצאים סמוך לישובים יהודיים. אנחנו שומרים על החוק והסדר כאן מבחינתנו - משתפים פעולה עם המשטרה במרחב על מנת לשמר את האחיזה הביטחונית במרחב".

רגע לפני העלייה לקו, ביצע הגדוד תרגיל מקיף שנמשך כ-4 ימים, אבל מעבר לכך - סיפק 'במה' ליכולות ייחודיות בהן אוחזים הלוחמים והלוחמות, התואמות למאפייני הגזרה המאתגרים של אזור יריחו והגבול המזרחי. 

"שמנו לעצמנו דגש על מספר מאפייני מפתח לקראת התרגיל - הגנה, פשיטה, ושליטה", מסביר קצין האג"ם, "כל לוחם ולוחמת צריכים לדעת בוודאות מול עצמם שיש להם את כל מה שנדרש כדי לבצע במצב קיצון הגנה על יישוב - קשר עם ההתיישבות, רבש"צ וכו', יכולת לפשוט על איתור מורכב באמצעות המידע שברשותו, ויכולת התמודדות עם בלת"מים ושליטה על כל מצב עד להכרעת אויב". 

בתרגיל הפשיטה, התמודדו הלוחמים והלוחמות עם איתור מורכב שדרש מהם 3 פלוגות. "נתנו לגדוד מרחב מסוים בתוך כפר בגזרה, ועליהם היה למפות אותו, לפענח על פי המידע המודיעיני מי החשודים, האם הם נמצאים באיתור - ולהביא אותם למעצר", מציג סרן אלישע, "זו פעילות שגרתית שהלוחמים מבצעים כל לילה, אבל כשמדובר בסד"כים כאלה ובתרגיל שמדמה זמן אמת - הכול צריך להתנהל בחדות ובדיוק כאילו מדובר במצב קיצון".

בתרגיל ההגנה - הלוחמים והלוחמות כבר עולים רמה בשתי סיטואציות מאתגרות. "התכוננו למצב בו נצטרך לתפוס מוצבי קו מים - מוצבים ששולטים על כל אזור נהר הירדן. אלו מוצבים שהשתמשו בהם בעיקר בעבר, כשלא הייתה גדר גבול, ואנחנו משתמשים בהם כנכס אסטרטגי למצב של הסלמה בגזרה", מציג סרן אלישע, "בנוסף, תרגלנו לוחמה במובלעות - כל האזור שבקרבת קו הגבול בין נהר הירדן לגדר המערכת, השתמשנו במצב בו בתוך המובלעת מחלקה עולה על מוקש".</p

"במצב כזה, הכול הופך למורכב יותר מרגע הכניסה למובלעת", הוא מדגיש, "איך נכנסים ומפנים פצועים ממקום כזה? איך מתנהלים בו מבחינה מבצעית כשמדובר בשטח זר שעשוי להיות מאיים? מי הכוח הרפואי שנכנס? הצוותים צריכים לדעת לענות על כל השאלות האלו לפני הגעה לנקודות מהסוג הזה".

תרחיש הגנתי נוסף איתו התמודדו הכוחות הוא סיטואציית חדירה ליישוב. "יש מילת הפעלה שברגע שהיא נשמעת בקשר, אנחנו מבינים שהתבצעה כניסה של גורם עוין ליישוב יהודי", מראה קצין האג"ם את התרחיש, "אנחנו מוודאים דרך הרבש"צ חדירה לתוך השטח, חוברים לכיתת הכוננות של הישוב ומחלקים את הכוח לפי גזרות - כל מחלקה מקבלת שטח מסוים ו'מזכה אותו' מחשד שהאויב נמצא בו. באמצעות בימוי אויב, הצליחו הכוחות לעלות על החשוד, לתפוס אותו ולנטרל אותו".

"האקט הזה מצריך עבודה צמודה מאוד גם בשגרה וגם בחירום עם ההתיישבות - זה יתרון שיש לנו ואנחנו נדרשים להשתמש בו כל הזמן", משתף סרן אלישע, "כל רבש"צ בכל יישוב הוא אדם אחר, צריך להתאים את עצמנו אליו ואל אופי האוכלוסייה בו. אתה צריך להראות לאזרחים שאתה מגן עליהם 24/7, שאתה מוכן ליום פקודה - בעיקר בשבילם".

הלוחמים והלוחמות התמודדו גם עם סיטואציה בה היו צריכים להמשיך ולנהל אירוע - ללא מפקד. "הם צריכים לדעת לקחת את הפיקוד לידיים שלהם, גם באופן נקודתי", קובע קצין האג"ם, "לכן, הפלנו חלק מהמ"פ פצועים, וגם את המג"ד, כדי לתרגל גם את הלוחמים וגם את המפקדים בניהול אירוע עצמאית".

בנוסף לשלושת התרגילים המרכזיים, התאמנו הכוחות בתרגילי שטח פתוח פלוגתיים ביום ובלילה, הליכה מבצעית, באלונקות ובנסיגה משטח אויב.

"המשימות של הכוח כאן לא עוצרות אף פעם - וזה דבר שוחק, לכן עשינו את הבחירה לצאת לאימון, לתת לכוחות להתאוורר, ולחזור לגזרה עם כוחות מחודשים", מסכם קצין האג"ם, "המשימה פה ברורה לכולם ואנחנו מבצעים אותה על הצד הטוב ביותר, לא משנה לכמה משימות נידרש ולמשך איזו תקופת זמן".

>