כך סוכלה הברחת הנשק הענקית ב"ארץ המרדפים"

בחטיבת "הבקעה והעמקים" ניסיונות הברחה הם לא עניין יוצא דופן, אבל סיכול בסדר גודל כזה ומרדף לאור יום נחשב לחריג גם עבורם. שמענו על רצף האירועים שהוביל לתפיסת האמל"ח הגדולה מאלה שעקבו אחר החשודים - מעיני המצלמה ומבעד לשמשת הג'יפ

03.03.22
ינון שלום יתח, מערכת את"צ

בליל חמישי שעבר התקבלה במערכות המודיעין של חטיבת הבקעה והעמקים התרעה על הברחת נשק רחבת היקף, שעומדת לעבור למחרת את קו הגבול הירדני. תוך כמה דקות, הפקודה ירדה אל מפקדי גדוד אריות הירדן, שהחלו את פעולות הסיכול. 

במקביל, המידע עבר גם לחמ"ל התצפיות שחולש על הגזרה. "ברגע שיש אירוע, כולנו נרתמות למטרה אחת - לסכל אותו", מספרת סמל ד', סמלת תצפיות בחמ"ל 636, "התחלנו לחפש כלי רכב חשודים במרחב ציר 90 (הכביש המרכזי החוצה את הגזרה) והתעדכנו בלייב יחד עם המשטרה והלוחמים בשטח". 

במהלך מלחמת ההתשה נודע האזור כ"ארץ המרדפים", בעקבות חדירות רבות ממזרח, והשבוע התואר הזה קיבל משנה תוקף - כשבבוקר יום שישי הגיע הסימן הוודאי לתחילת ניסיון ההברחה. "זיהינו את החשודים בכלי הרכב והזנקנו את הכוחות", משחזרת סמל ראש, "העברנו בציר דיווחים מהיר את הזיהוי ועקבנו אחריהם באופן צמוד".

שני כלי הרכב התחילו לדהור ברחבי כביש 90 לכיוון צפון, והלוחמים דלקו אחריהם. סמ"פ בגדוד אריות הירדן, סגן רותם גורדון, שהובילה את הכוח מספרת: "בזכות התצפיות ידענו לתזמן בדיוק מתי מתבצעת החלפת הנשק, ובאיזה שלב עלינו לצאת מנקודות ההמתנה שלנו כדי לתפוס אותם".

בשיתוף פעולה עם יחידות מיוחדת מהמשטרה, המרדף הסתיים ושלושת החשודים, תושבי תושבי הכפר טראבין ודרום הר חברון, נעצרו בגזרת העמקים. בחיפוש בכלי הרכב התבהר גודל ההברחה המתוכננת: 12 רובי קלאצ'ניקוב שיועדו לגורמי טרור בגזרה. 

כלי הנשק שנתפסו מתחילת השנה:

קלא'צניקוב
22
אקדחים
94
M-16
4
סכין
1

גזרת הבקעה והעמקים היא אחת הגזרות המיומנות ביותר בסיכולי הברחות גדר, עם ניסיון של עשרות מבצעים ואינדיקציות להברחה מדי חודש. רק לפני שבועיים נתפסו במבצע דומה 50 אקדחים בשווי של כ-2 מיליון ש"ח, שיועדו לארגוני הטרור. אפילו בזמן הריאיון עם המעורבים על אירועי הערב, נקטעה השיחה שלנו בעקבות ניסיון הברחה נוסף אליו הוקפצה החטיבה - גם הוא, סוכל בהצלחה.