התרח״ט שלא הפסיק להפתיע במשך 5 ימים

לוחמי ולוחמות חטמ"ר הבקעה התמודדו עם תרגיל מיוחד וראשון מסוגו בגזרה. בין תרחישי קיצון של פיגוע דקירה, אוטובוס בוער ומג"ד פצוע - הם התאמנו לרגע האמת

12.12.22
איה חיימוביץ', מערכת את"צ

שני מחבלים רעולי פנים וחמושים נוסעים לאורכה של בקעת הירדן. הרכב שלהם מתקדם במהירות לעבר אחד היישובים. הם חוצים את 'מפגש הבקעה', פותחים באש לעבר אזרחים העומדים בצומת - ונמלטים. 

הם משאירים מאחוריהם הרוג ושבעה פצועים. הכוחות של חטמ"ר הבקעה מוזנקים למקום, ורגע לפני שהם מספיקים לגלות שהדם שעל הפצועים מזויף, הם מקבלים התרעה נוספת.

אומנם, התרחיש הזה נשמע כמו אירוע קיצון - אבל הוא רק הפתיחה לתרגיל החטיבתי הגדול של חטמ"ר הבקעה שהתקיים בשבוע האחרון. במקביל ל"פיגוע" בצומת, הם צריכים להתמודד בין היתר גם עם דקירה בצידה השני של הגזרה ורכב סיור שהתהפך. 

שרשרת האירועים לא מסתיימת כאן. דקות ספורות לאחר מכן, אוטובוס מוצת באזור חמת גדר וחוליית מחבלים נוספת חודרת ליישוב מכורה. 

כל מה שקרה כאן במסגרת התרח"ט מדמה כניסה הדרגתית לסבב הסלמה, ונועד לתרגל את הכוחות לקראת מצב קיצון. בתרחיש שהוצב בפני חטמ"ר הבקעה, בעקבות סכסוך עם לבנון על הסכם האסדה והגבולות הימיים, נורה מטח רקטות מהגבול הצפוני לישראל. כתוצאה מכך החלה התחממות ביטחונית משמעותית באיו״ש, שזלגה במפתיע גם לחטיבת הבקעה והעמקים.

הכוחות, שמתפעלים את האירוע המדומה ולוקחים חלק בתרגיל, הם הגדודים המרחביים של חטיבת הבקעה והעמקים. הם אלו שמכירים את הגזרה כמו את כף ידם, ובאופן יום-יומי מסכלים טרור והברחות אמל"ח מהגבול. 

בשנה האחרונה עלה מספר הסיכולים באופן משמעותי. רק בחודש שעבר, קיבלה החטיבה את אות ההערכה המבצעי מטעם הרמטכ"ל, על פעילותה במבצע "שובר גלים". היום, הם עם העיניים קדימה - מתאמנים לתרחיש הבא. 

"התרגיל היה גדול מכל קודמיו - אף פעם לא ראיתי משהו בקנה מידה כזה. הוא דימה בצורה אמיתית כמה שאפשר את מה שעלול לקרות בפועל", משחזר סא"ל אריאל ברבי, מג"ד לביאי הבקעה. אפילו הפצועים אופרו בצורה שתדמה ללוחמים את המציאות בשטח: ממכות בפנים ועד דימומים בידיים, הם יידרשו לחלצם, לטפל בהם ואף לתחקר אותם. זאת תוך ביצוע פעולות מבצעיות ומודיעיניות שיאפשרו להם לתפוס את המחבלים במהירות.

"כמו במציאות, גם כאן אתה פועל נגד הזמן", משתף המג"ד, "זה נועד להכין אותנו לשעת הש'. אם אנחנו מתרגלים בשגרה אנחנו נהיה מוכנים להכריע את המערכה גם בחירום, וזה הסטנדרט שאנחנו מציבים לעצמנו".

כדי לממש את ייעוד הכוחות בהגנה על האזור, עליהם לנתח את האיומים מבעוד מועד ולשאוף לקיצור זמן התגובה: "במהלך התרח"ט, הלוחמים והלוחמות הצליחו לתפוס את המחבלים תוך דקות ספורות, ולנטרל אותם בשניות - זו הצלחה עצומה". 

בעיצומו של התרגיל, נאלץ סא"ל ברבי להפסיק לפקד על הגדוד שלו, ולבצע תפקיד מיוחד - לגלם פצוע בעצמו. "המטרה הייתה לבדוק האם שרשרת הפיקוד תחתיי מוכנה לאירוע כזה", הוא מסביר, "זה היה מאוד משמעותי עבורי. ההבנה של המפקדים והחיילים במצב כזה היא שאין ברירה, וחייבים להמשיך לנגן". 

וכך, לאחר חמישה ימים אינטנסיביים, השקט חזר לעמקים והלוחמים שבו לפעילות השוטפת. הכוחות נמתחו לקצה גבול היכולת, ותרגלו מנעד רחב של מצבי קיצון שאפשרו להם להתאמן, להתחזק, להשתפר ולהסיק מסקנות. "דעו שאתם בידיים טובות, ושהחטיבה תמשיך לעמוד איתן על המשמר ולהגן על הגזרה", מסכם סא"ל ברבי את התרגיל, "היום אני יכול להישיר מבט לתושבים ולהגיד - אנחנו מוכנים".