מ"פ לביאי הבקעה שספג קליע בשכפ"ץ משחזר את המבצע הלילי

שבוע וחצי עבר מאז ניסיון הפיגוע בצומת אלמוג שבחטמ"ר הבקעה והעמקים. אחרי לילה ללא שינה ופעילות מאומצת - אפשר לומר שהמעגל הושלם. שמענו מלביאי הבקעה על הפעילות המשותפת במהלכה נהרגו המחבלים החמושים שפתחו באש לעבר הכוחות

06.02.23
מיה צדוק, מערכת את"צ

באישון לילה, נכנסו 27 לוחמות ולוחמים מגדוד לביאי הבקעה למחנה הפליטים עקבת ג'עבר יחד עם כוחות ממגלן ודובדבן של חטיבת הקומנדו. המטרה - לעצור את חולית הטרור מאחורי ניסיון הפיגוע בצומת אלמוג לפני שבוע וחצי.

המחבלים הגיע למסעדה חמושים בנשק ואפודים, הצליחו לירות כדור בודד עקב מעצור בנשק, ונמלטו מהמקום. מאז, כדי להפעיל לחץ על המחבלים לא לצאת לפגע בצירים ובישובים, העיר יריחו בכיתור. במקביל, כוחות צה"ל עצרו במחנה הפליטים 15 חשודים בערב יום.

התפנית הגיעה היום בלילה - הכוחות נכנסו למחנה פעם נוספת בעקבות מידע מודיעיני, אך דירת המסתור בה הסתתרו המחבלים לא הייתה יעד המבצע. בזמן שכוחות הקומנדו פשטו על היעדים המרכזיים, גדוד לביאי הבקעה פעל לבידוד מרחב הפעולה וטיפול בהפרות הסדר.

ב-02:45 הכוח יצא לדרך - הם סרקו את האיתורים, אך כמו בלילה יומיים קודם - לא נמצאה בהם חוליית המחבלים.

אבל תוך רגע, הפעילות שינתה כיוון - דווקא במוקד אחר. לוחמי הגדוד נתקלו בזמן החיפויים בצימר - איתור נוסף. הם סרקו את המבנה ויצאו בידיים ריקות, אבל אז - מחסן הצימר שלא הופיע בתצ"א (תצלום אווירי) עורר את חשדו של מפקד הפלוגה, סרן ק'.

הוא הציץ לתוכו, ומהר מאוד התבררו חשדותיו כאמת - כשתוך שניות החלו חילופי אש מהמחסן. במבנה הסתתרו שני המחבלים שביצעו את הפיגוע בצומת אלמוג עם חבר נוסף בחוליית הטרור. הקליע פגע במחסנית של הקצין וקליע נוסף נספג בשכפ"ץ הקרמי שלו, קרוב לחזה.

"לא הרגשתי את הכדורים, אבל הבנתי", משחזר סרן ק', "צעקתי לכולם 'מחבלים!' ושיתפסו מחסה. החיים שלי ניצלו במזל - בזכות הלוחמים והלוחמות שהתנהלו במקצועיות, וגם הודות לווסט".


סרן ק', מ"פ בגדוד לביאי הבקעה

הוא ראה את הקנה בעיניים וצעק ללוחמים 'הותקלנו!' תוך שניות הוא והסמג"ד מחלקים גזרות. "התכוננו לימים כאלה", מספר מג"ד לביאי הבקעה, סא"ל אריאל ברבי, "למרות ההפתעה, אנחנו יוצאים כשידנו על העליונה -  וכל החוליה נוטרלה".

"לא ידענו שזה מה שנפגוש, אבל בסופו של דבר זה מה שהוכשרנו עבורו", מצטרף המ"פ לדבריו, "לפגוש אירועים שמתקילים אותנו ומשם להגיב בצורה הטקטית הנכונה ולהכריע את האויב".

הם עוזבים את המקום אחרי שעתיים, עד שווידאו כי אכן מדובר באותה קבוצה וזיהוי הגופות. שם החל להתבהר היקף ההישג - נטרול חוליה חמאסית שתכננה להוציא מספר פיגועים.

"החוליה נוטרלה וסוכלה יחד עם כלל האמצעים שלה", מסכם סא"ל ברבי, "בזכות תושיה טקטית של המ"פ, שהחליט לסרוק צריף קטן סמוך לאיתור ופתחו עליו באש, עם התעשתות מהירה וקור רוח וחתירה למגע עם המחבלים, הסתיים האירוע בהצלחה".