מג"ד לביאי הבקעה על השעות שלפני תפיסת המחבלים

לוחמי ולוחמות גדוד לביאי הבקעה נכנסו בפעם השנייה בתוך חודש, יחד עם יחידות מיוחדות, ללב העיר יריחו. הם יצאו למבצע מסוכן לתפיסת מחבלים, וגם הפעם חזרו הביתה כשידם על העליונה וחוליית המפגעים נתפסה

05.03.23
מיה צדוק, מערכת את"צ

48 שעות אחרי שביצעו את הפיגוע בצומת הערבה, בו נהרג אילן גנלס ז"ל, נתפסו החשודים בביצוע הפיגוע במקום מסתור במחנה הפליטים עקבת ג'אבר ביריחו. 20 דקות מרגע כניסתם למחנה - כוחות צה"ל איתרו אותם, ואחרי כשעה הם כבר היו בחוץ בשלום.

"הגענו אליהם בזריזות - זאת הייתה סגירת מעגל מהירה", מספר סא"ל אריאל ברבי, מג"ד לביאי הבקעה, "מהרגע שאנחנו יודעים על הפיגוע, מבצעים נוהל קרב יחד עם גורמי השת"פ. הקשר עם כוחות המשטרה, מג"ב והשב"כ באים לידי ביטוי בצורה מהירה - כדי שנבין מה קורה ונגבש את תמונת המצב המדויקת".

בפיגוע, שקרה ביום שני האחרון, מחבלים ירו מתוך מכונית נוסעת על שלושה כלי רכב ישראלים, לאחר מכן הם נמלטו אל עבר יריחו ואף שרפו את הרכב שלהם ליד הכניסה האחורית לעיר. לטענת המג"ד - תוך שעות ספורות זהות המחבלים כבר הייתה ידועה. אחרי פריקת המצלמות ואיסוף החומרים, שלקחו 24 שעות - גם מיקום המחבלים היה ידוע. 

"השתמשנו בטכניקה של בידוק קפדני ביציאות מהעיר יריחו כדי למצוא אותם", משחזר, "רצינו להקטין את הפער עד שנגיע למי שעשה את הפיגוע, ידענו שאם הם יצאו לשכם או ג׳נין זה יהיה מורכב יותר. המשכנו לפעול עד שהגיעה ידיעת הזהב - ואז נכנסנו ליריחו".

לפני הכניסה למחנה הפליטים, הכוחות התכוננו למספר תרחישים - אחד מהם היה התקלות עם מחבלים, כמו שחוו רק שלושה שבועות קודם לכן. "דיברנו על זה שקיימת אופציה שזה יקרה שוב", הוא משתף, "היה תכנון מוקפד בשביל להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים. כשעובדים בתוך מחנה פליטים עם עוד יחידות זה דורש הרבה זהירות".

ברגע שהאינדיקציה המודיעינית הייתה ודאית - הם יצאו לדרך. להבדיל מהרבה מהפעילויות בגזרה, הפעילות הזאת נעשתה באור יום. הם נכנסו לעיר יחד עם דובדבן ומג"ב, ותפקידם היה לבודד את האיתור תוך סריקת המרחב.

בזמן שכוחות לביאי הבקעה פעלו בגזרתם, לוחמי דובדבן ביצעו 'סיר לחץ' על מנת להוציא את המחבלים מהמבנה בו הסתתרו. תוך כמה דקות הם יצאו עם ידיים מורמות והצביעו על האקדח בו השתמשו על מנת לבצע את הפיגוע. במקביל, שני מחבלים שהיו חלק מהחולייה ניסו לברוח על קטנוע, והכוחות עצרו אותם. 

בסך הכל נתפסו ארבעה חשודים, אחד מהם היה זה שנחשד שביצע את הירי. סא"ל ברבי משתף: "זו תחושה טובה כי אתה מבין שאתה סוגר מעגל, ושהוא לא יפגע שוב כי הוא בידינו".

בתום המעצר, ירד הבידוק הקפדני על העיר והיא חזרה לשגרה. "לבידוקים על העיר יש משמעות אדירה בהקשרים הומניטריים וכלכלה", הסביר המג"ד, "אנחנו רוצים לסיים את הבידוקים כמה שיותר מהר על מנת לשמר את השקט שם".

"יש פה גדוד מדהים שעושה עבודה מבצעית וחשובה", הוא מסכם, "יש שכר לעמלם ולפעולתם - הביטחון שהם מביאים מוכח בשטח, אני מאוד שמח וגאה בלוחמים והלוחמות שלי ובהישגים שהם מביאים".