הסימולטור שמדמה חילוץ לכודים מאתר הרס

היא עוברת איתם ממוצב למוצב, עוזרת להם לתרגל את הכלים המסובכים ובזכותה הם יכולים לשמור על כשירות גבוהה בכל מקום - אפילו במהלך הפעילות המבצעית שוטפת. המכולה הכתומה נכנסה לאחרונה לשימוש מבצעי לחטיבת החילוץ, ומשמשת ככלי אימון מרכזי של הלוחמים והלוחמות. כתבנו יצא לבדוק אותה מקרוב

25.04.17
אלעד רוטבאום, מערכת אתר צה"ל

במבט ראשון היא נראית כמו כל מכולה אחרת שתוכלו למצוא בבסיס צבאי, אבל כשנכנסים פנימה מגלים למעשה סימולטור מקצועי ומתקדם שנועד לשמר את הכשירות המבצעית של לוחמי חטיבת החילוץ.

הסימולטור הזה, שמדמה חילוץ לכודים באתרי הרס, זכה לשם "המכולה הכתומה" ונכנס לשימוש מבצעי בחטיבת החילוץ של פיקוד העורף בחודשים האחרונים.

היתרון הגדול של המכולה הוא שהיא ניידת וניתן להעבירה ממקום למקום: בין בסיס האימונים לגזרות מבצעיות שונות. כך, הלוחמים יכולים להתאמן בכל זמן ובכל מקום על הכלים שלהם ולשמור על כשירות.

לוחמי החטיבה, אשר נמצאים כעת בתעסוקה מבצעית באיו"ש ויוצאים לפעילויות ומעצרים מידי לילה, נמצאים במקביל גם בכוננות תמידית לאירוע חילוץ בו יידרשו להציל חיים.

"אחד האתגרים הגדולים שלנו היה הניסיון לשלב אימונים תוך כדי הפעילות המבצעית השוטפת. לכן, אנחנו מתייחסים למכולה כנכס". מצהיר סרן חי נצר, מפקד פלוגת רותם מגדוד שחר בחטיבת החילוץ.

במבט ראשון היא נראית כמו כל מכולה אחרת שתוכלו למצוא בבסיס צבאי. המכולה הכתומה

המכולה מדמה מקרי חילוץ מורכבים יותר, בהם יש "מכשולים" בדרכם של המחלצים. לכן, היא בנויה משלושה שלבים:

השלב הראשון הוא מכשול העשוי מפלדה. בשביל לחדור דרכו, הלוחמים נעזרים באחד מהכלים שלהם, מסור דיסק, ומפלסים בפלדה פתח ברוחב של 60 על 60 ס"מ, כדי שיוכלו להכניס דרכה אלונקה.

השלב הבא הוא מכשול העשוי מרשת ברזלים, דבר הקיים בעיקר באתרי בנייה. כדי להזיז חלקים ממנה, הלוחמים משלבים שני כלי חילוץ: את מסור הדיסק וכלי נוסף המכונה "משחזת״.

השלב השלישי והאחרון הוא מחסום בטון גדול, המכונה "בד-רום". מדובר בגוש בטון בגודל של 40 על 10 ס"מ: "אנחנו מחזיקים פטיש 5 באוויר, ומכים בבטון עד שהוא נשבר. כשזה קורה, המשימה הושלמה וזה מדמה חילוץ של לכוד מתוך המכולה", מתאר לנו סרן נצר.

למכולה הכתומה יש יכולות מיוחדות נוספות, המדמות מקרי אמת. "אפשר להטות את המכולה וליצור בה שיפוע", מסביר סרן נצר. "הרבה פעמים באתר הרס, העבודה לא נוחה והחילוץ לרוב נמצא בשיפוע. החייל לומד לקשור את עצמו בצורה כזו שהוא עובד על הכלים ועובר את המכשולים כמו במציאות".

לפני שהחלו להשתמש במכולה, חשבו בחטיבת החילוץ על דרכים יצירתיות אחרות כדי להצליח להתאמן תוך כדי קווים מבצעיים וביטחון שוטף. "היינו מאלתרים כל מיני תרגולים - לקחנו בטונדות והתאמנו בשטח", נזכר סרן נצר. "עכשיו, בזכות המכולה, יש לי את האפשרות לקחת איתי מחלקה במוצב, ולעשות אימון חילוץ מסודר".

"כמו שלוחם חי"ר צריך לעשות מטווחים, כך לוחמי החילוץ צריכים את המכולה כדי להתאמן על כלי החילוץ שלהם", מדגיש סרן נצר. "בזכותה אנחנו תמיד נמצאים בכשירות".