"הבנתי שאני יוצא למלחמה על הבית"

19.12.16
מערכת אתר צה"ל

סרן עומר בנג'ו, מ"פ רותם בחטיבת החילוץ והצלה, הוזעק בעקבות גל השריפות בחיפה בנובמבר 2016. בטור אישי הוא כותב על החוויות המיוחדות שלו כמ"פ חיפאי: "ידעתי שעליי להראות את המחויבות שלי לעיר מולדתי לשאר הלוחמים".

ההודעה הגיעה אלינו ביום חמישי בשעה 12 בצהריים. ביממה האחרונה החלו לפרוץ שריפות במספר מוקדים בחיפה.
היינו בסיומו של אימון גדודי בבה"ד 16 כשהוחלט לצרף אותנו למאמצי הכיבוי.
לא הייתה דקה לבזבז. הגדוד היה מצוי במצב כוננות לאורך כל האימון, ותוך זמן קצר החלו הצוותים להעמיס את הציוד ויצאו לתפעל את האירוע.
תוך כדי תנועה, התעדכנו דרך החמ"לים והערוצים הפיקודיים על המתרחש בשטח.
אט-אט החלה להתגבש תמונת המצב, ואני הבנתי שאני יוצא למלחמה על הבית.

התחלנו ברחוב איינשטיין. הוטל עלינו לאתר בתים בהם נמצאים אנשים המתקשים להתפנות ולסייע להם.
במהלך החיפושים גילה אחד הצוותים חמישה כלבים לכודים בבית עולה באש.
החלטנו לנקוט פעולה מיידית לחילוץ הכלבים, שאחרת היו עלולים להיחנק מהעשן הסמיך שהשתלט על הבית הנעול. הוקפץ כוח בעל אמצעים מיוחדים לפרוץ את הבית והכלבים שוחררו ברגע האחרון.

לאחר ששאר לוחמי הגדוד הגיעו ממרחב האימון, הוחלט להעביר אותנו לגזרה גדולה יותר. הכוחות עברו בית בית, וידאו כי הם ריקים מיושביהם וסייעו לאנשים בעלי מגבלות פיזיות להתפנות במהרה מהאזור.

ככל שעברו השעות, האש רק המשיכה להתפשט ולגדול.
ידעתי שאני חייב לשמור על קור רוחי, אך לא יכולתי להיות עיוור לעובדה שבית הספר בו למדתי נמצא לא רחוק ממוקדי האש. אף יותר מכך - שני חברי ילדות שאיתם גדלתי נאלצו להתפנות תחת פיקודי מבתיהם. אחד מהם הועבר ישירות אליי על מנת לוודא כי מצבו תקין ולהרגיעו. לאחר שיחה קצרה הוא התפנה ואני נאלצתי המשכתי לפעולה הבאה.

מצאנו את עצמנו נושאים מטפים, ג'ריקנים, דליים וצינורות גינה במאמץ לפלס את דרכנו לבניינים החסומים בלהבות ועשן. מאותו רגע והלאה העסק היה תלוי בנו - אין מי שיכבה את האש בשבילנו, ועלינו גם מוטלת החובה לפתוח את הצירים בין הבניינים שיאפשרו לתושבים להתפנות, ביניהם גם ביתי.

בסוף האירוע ולאחר שהשלמנו את המשימה בהצלחה, הרגשתי בצורה המוחשית ביותר את משמעות ההגנה על הבית. ידעתי שעליי להחדיר את תחושת המחויבות לחיפה גם לשאר הלוחמים, כדי שירתמו למאבק על המקום בו גדלתי והתעצבתי.
אלו היו הלוחמים הטובים ביותר שיכולתי לבקש שיעמדו לצידי במלחמה נגד הלהבות.