אימון כזה יכול לקרות רק כשלוחמי חילוץ ו"עוקץ" נפגשים

ההכשרה השנתית של מפקדי חטיבת החילוץ הפכה הפעם למעשית ביותר. החל מתרגול כניסה לאירוע מבצעי עם אמצעים הנדסיים כבדים, דרך תפעול תרחישי חירום בשטח אויב ועד להצלת לכודים בסיוע כלבי יחידת "עוקץ". מי שהשתתף באימון המיוחד הזה - יצא לוחם שהוא גם מחלץ מקצועי מתמיד

16.04.19
מערכת את"צ

כמו בכל שנה, חטיבת החילוץ של פיקוד העורף ערכה את ההשתלמות השנתית לכלל מפקדיה בסדיר ובמילואים כדי להגביר את רמת הכשירות שלהם. אם עד היום האירוע הסתכם בתצוגת כלים חדשים ולימודים עיוניים, היום המצב שונה לגמרי. השתלמות החילוץ התקיימה השנה במתאר מעשי, בה המפקדים לקחו חלק פעיל בכל שלבי הפעילות - שנועדה להציל חיים בזמן אמת, תוך כדי שיתוף פעולה עם הגדודים המתמרנים השונים.

"הדגש בהשתלמות שלפנינו הוא על יצירת שפה משותפת בין כל גדודי החטיבה", פותח ראש ענף אימוני יחידות בתחום החילוץ וההצלה, סא"ל אמיר בן דוד. "זאת, בעזרת מספר תחנות המדמות תרחישי חילוץ שונים, בהן מפקדי החטיבה מתנסים בשלל מצבים בהם ייתקלו במצבי שגרה וחירום".

פעולת החילוץ מתחילה הרבה לפני הוצאת הלכודים מבין ההריסות. "בתחנה הראשונה תרגלנו כניסה לאירוע, בה הכוח המחלץ חובר לשאר גופי החירום הנמצאים בזירה, כמו מד"א וכב"ה. בסיועם, הוא בונה תמונת מצב לגבי מספר הלכודים, מצבם ומיקומם ולפיהם מכוון את מאמציו", מתאר סא"ל בן דוד. "במקביל, תרגלנו גם איתור נפגעים בזירה וסימונם באמצעות טכניקות שלמדנו בארץ ובעולם".

על מנת להתחיל לתמרן בזירת ההרס, המכילה אלמנטים כבדים ומסוכנים שנפלו ככל הנראה בעת קריסה, נדרש מהמפקדים להפעיל כוח, תרתי משמע, ולהזיז את העצמים השונים. "בתחנה השנייה", ממשיך סא"ל בן דוד, "הם נתקלו בדילמות ייעודיות שיצרנו בשטח בעזרת מהנדסים וחונכים מהענף מבעוד מועד ואף תפעלו ציוד מכני הנדסי, מתוך ההבנה שהידע המקצועי של חיבור הכלים והפעלתם בשטח הוא חשוב ביותר בתהליך החילוץ. בתחנה נוספת אף שמנו דגש על המענה החימושי בשטח ונתנו להם דרכים יעילות להתמודדות עם התקלות השונות במגוון הכלים".

לאחר מאמצים לא מעטים, המפקדים הגיעו למטרה ומצאו את ה"לכודים" תחת ההריסות. אבל, מה עושים אם הם פצועים? הכוח המחלץ הוא זה שיצטרך פעמים רבות להעניק את הטיפול הרפואי הראשוני בשטח. "כדי לתרגל את מתן העזרה הראשונה בזמן האירוע ולאחריו, בתחנת הרפואה קיבלו המפקדים כלים המיועדים להצלת חיים", הוא מסביר. "הם הוסמכו לטפל במגוון פציעות - ממעיכות קטנות ועד עצירת דימומים מסיביים. הם גם קיבלו כלים להתמודדות עם נפגעי חרדה ונפגעים של הכוח עצמו".

ראש ענף אימוני יחידות בתחום החילוץ וההצלה, סא"ל אמיר בן דוד

גולת הכותרת של ההשתלמות הייתה תחנת החילוץ בתמרון, בה נדרש הכוח לחבור לגדוד אופרטיבי שקרס עליו מבנה ולחלץ אותו מהמצב אליו נקלע, תוך כדי לחימה. "בפעם הראשונה בהשתלמות, תרגלנו יחד עם לוחמי יחידת עוקץ וגדודים נוספים חילוץ בשטח אויב", מדגיש סא"ל בן דוד. "התחנה דימתה תא שטח, בו הכוח נדרש לחבור לגדוד המתמרן, לאתר לכודים ופצועים בעזרת כלבי עוקץ, לפרוץ דרך בעזרת חומרי נפץ הנדסיים ולחלץ אותם תוך כדי השארת הכוחות בזירה".

לדבריו, ההשתלמות במתכונתה החדשה יעילה מאוד ומשנה את יכולות החטיבה מקצה לקצה. "אין ספק שתרגול מעשי מכפיל בכל קנה מידה את המוכנות שלנו, ונמשיך לתרגל ולהשתפר בה גם בהמשך", הוא קובע. "גם אם נצטרך לפעול מעבר לשטחי המדינה, חטיבת החילוץ מוכנה וערוכה לכך תוך כדי תיאום מול החטיבות המתמרנות השונות".