מפקד גדוד 'רם' היוצא מסכם תפקיד ותע"ם

צמצום זריקת בקבוקי תבערה, אירועי חילוץ מורכבים והורדת כמות הפגיעות בגדר - אלו רק חלק מההצלחות המבצעיות של לוחמי גדוד "רם" מחטיבת החילוץ וההדרכה בקו בחטיבה המרחבית "אפרים". לרגל סיום התעסוקה המבצעית של הגדוד בגזרה תפסנו את מי שפיקד עליהם לאורך כל הדרך ושמענו ממנו על ההצלחות והאתגרים, רגעים ספורים לפני שממשיך לתפקיד הבא

09.07.19
מירב בראל, מערכת את"צ

בחמשת החודשים האחרונים, חטיבת "אפרים" בגזרת איו"ש לא עשתה חיים קלים לגדוד "רם" של חטיבת החילוץ וההדרכה. במשך כל אותה התקופה בה תפס שם קו, נתקל הגדוד באיומים שסבבו אותו מכל עבר, לצד אתגרים בתחום החילוץ בהם מוכשר לטפל.

"התקופה האחרונה הייתה משמעותית ומאתגרת במיוחד", פותח מפקד גדוד "רם" היוצא, סא"ל שלומי בן יאיר, "היו לנו מספר נסיונות של מפגעים להפריע לכוחות, אם זה בפיגועים, בקבוקי תבערה או ניסיון לפגוע בגדר. לא פעם גם הוקפצנו לאירועי חילוץ שקרו בסביבה שלנו - בזמן שאנחנו מתמרנים בין המוקדים השונים".

"רצף הפיגועים הקשים שאירעו בגזרות שצמודות אלינו - בצומת עופרה, בגבעת אסף ובצומת אריאל, הבהיר לנו שגם לכך אנו צריכים להיערך בהתאם", הוא מספר, "פתחנו בפרויקט שמטרתו להעצים את המוכנות של לוחם בקצה לקראת כל אירוע אמת שעלול לקרות - לא משנה היכן הוא נמצא".

הלוחמים עברו סדנאות, אימונים ושיעורים בשלל תחומים שיעזרו להם לתפקד טוב לאורך התעסוקה המבצעית. "הבאנו מדריכי קרב מגע מקצועיים מכל רחבי הארץ, העברנו להם אימוני קליעה מתקדמים ודימינו להם מספר סיטואציות של היתקלויות מהן הם היו צריכים להיחלץ", מפרט סא"ל בן יאיר, "לא נתנו לחוסר הזמן שבשגרה לעצור בעדנו, ואפילו הפכנו את זה ליתרון כשתרגלנו גם בזמן שהם בעמדות השמירה שלהם".

ואכן, תוצאות האימונים הללו לא איחרו לבוא, כשלזכותו של הגדוד נרשמו עוד ועוד הצלחות מבצעיות. "כשהגענו לקו, ציר 55 חטף לא מעט בקבוקי תבערה, ובזכות המאמץ הרב שהשקענו בעניין, צומצם מספר הזריקות בצורה משמעותית", הוא מדגים, "בנוסף הצלחנו להקטין את כמות הפגיעות בגדר והחדירות באזור קלקיליה".

גדוד "רם", כידוע, הוא גדוד חילוץ בנוסף לפעילותו השוטפת בגזרה, וגם הפעילות בתחום הזה לא איחרה לבוא. "הכוחות היו בעיצומו של מרדף באחד הישובים בבנימין, וברגע שהשלימו את אותה המשימה - קיבלו קריאה על מפעל שקרס במושב עטרות", הוא נזכר, "החילוץ היה מורכב מאוד, ארך לילה שלם תחת גשמים חזקים. אבל זה לא עצר את הלוחמים שלנו מלתת את מאת האחוזים של כל אחד ואחת מהם".

סא"ל בן יאיר סיים את תפקידו כמפקד הגדוד ויתחיל לפקד על בסיס ההכשרות בשבועות הקרובים. כשאנחנו מבקשים ממנו לסכם את התקופה שלו כמג"ד, הוא מתקשה לענות. "אי אפשר לסכם את התקופה הזאת במילים. החיילים והמפקדים בגדוד הם משפחה בשבילי והפרידה מהם קשה מאוד", הוא משתף, "למדתי מהתקופה הזאת שאפשר לעשות את הבלתי אפשרי כל עוד אתה מאמין באנשים שלך ומשקיע בהם".

לדבריו, השנתיים בהן פיקד על הגדוד, הולכות להפוך למשמעותיות מאוד בתפקיד הבא שלו כמפקד הבא"ח. "בתפקיד הבא אני איעזר ברקע שלי כמג"ד, כי אני יודע עם מה החיילים עוברים ולמה הם זקוקים בשלב התעסוקה המבצעית בקו, ואכניס את אותם הגורמים כבר מהצעדים הראשונים שלהם פה", הוא מסכם ומבטיח: "זוהי זכות גדולה בשבילי להיות אמון על הכשרת לוחמי העתיד של החטיבה ואעשה את זה בצורה הכי טובה שאוכל".