בתרגיל הזה יש חוק אחד - לעבור רק דרך הרצפה, התקרה או החלונות

כשלוחמי ולוחמות גדוד "קדם" של חטיבת החילוץ קיבלו קריאה על פינוי תושבים מבניין רב קומות, הם לא ידעו דבר על ההפתעה המחכה להם. הכוחות הוקפצו כבר בשעת בוקר מוקדמת לשכונת מגורים בחיפה, ואז הבינו כי מדובר למעשה בתרגיל ראשון מסוגו. כך זה נראה

17.09.19
מירב בראל, מערכת את"צ

קריאה לאירוע חירום, שהתברר בעצם כתרגיל ראשון מסוגו - כך הופתעו לוחמי ולוחמות גדוד "קדם" של חטיבת החילוץ. במקום להתאמן באתר הרס, התמודדו הלוחמים עם סיוע בפינוי תושבים בשכונת מגורים בחיפה. מדובר בדירות שלא רק עומדות על תילן, אלא מאוכלסות ומלאות ברכוש ובציוד של הדיירים. 

"התרגיל התקיים במסגרת פרויקט של חברת בנייה, כחלק מההתחדשות העירונית של חיפה", מסביר ראש ענף אימוני יחידות חילוץ והצלה, סא"ל אמיר בן דוד. "אותם הבניינים היו מיועדים להריסה לשם בנייה מחודשת, וכשנודע לנו על כך זיהינו את ההזדמנות לשיתוף פעולה וביקשנו להתאמן שם רגע לפני".

סביבת האימון הפכה אותו לייחודי. "בדרך כלל אנחנו הורסים מבנים, מטמיעים בהם בובות חילוץ ומתרגלים בעזרתן", ממשיך סא"ל בן דוד. "אבל הפעם, לראשונה, הלוחמות והלוחמים קיבלו מה שנקרא 'אתר חי' ואותנטי, ואותגרו עם אלמנטים שיופיעו בסיטואציות דומות, כמו רהיטים כבדים, דלתות נעולות ופצועים מדומים בשר ודם".

וכך התרחיש יצא לדרך. בחלקו הראשון, דימה ירי טילים והציב בפני הכוחות את שלב פינוי התושבים, ובחלקו השני כלל חילוץ לאחר רעידת אדמה. "העברנו התניות חדשות למחלצים כדי שהמשימה שלהם תהיה קשה יותר", מוסיף סא"ל בן דוד. "היה אסור להם להשתמש בחלונות ובמדרגות, אלא לפלס דרכם בין חדרים, קומות ודירות".

טכניקת המעבר בין החללים השונים, אשר חיונית מאוד במצבים כאלה בזמן אמת, היא תחום שטרם יצא ללוחמים לתרגל. "גם כלי החילוץ מעולם לא הופעלו בתנאים כאלה", הוא מדגיש, "ושם הם התמודדו מול בתי מגורים לכל דבר ועניין - עם ארונות בגדים דחוסים, קרמיקה, זכוכיות, מתכות ועוד".

 לדברי סא"ל בן דוד, העובדה שאנשים חיו בדירות הללו ממש ימים ספורים קודם לכן, השפיעה רבות על ביצועם של לוחמי הגדוד. "כשאתה פותח דלת של דירה, אתה לא יודע מה מחכה לך בצד השני. יש לא מעט ציוד ביתי והנפגעים הם אנשים אמיתיים", הוא מסביר. "היה אפשר לראות על הכוחות שהם מתחברים לסיטואציה ומבינים שמאחורי כל דירה כזאת יש שמות ופרצופים, וכך גם עלתה רוח הלחימה שלהם - לחלץ בכל מחיר".

למרות ההפתעה הגדולה בה היו שרויים הלוחמים ואפילו קציני המטה בנקודת ההתחלה, הצליח הגדוד לעמוד בהישגים הנדרשים. "חטיבת חילוץ יש רק אחת", הוא קובע, "זו בדיוק המשימה שלנו, ונמשיך להתכונן אליה כל העת".