לחטיבת החילוץ וההדרכה הייתה שנה כתומה במיוחד - יצאנו לשמוע למה

זה לא סוד שהשנה האחרונה הייתה מלאה באתגרים: החל במאבק בנגיף הקורונה ועד למבצע שומר החומות. לאורך כל השנה הזו, הם היו שם - הלוחמים והלוחמות של חטיבת החילוץ וההדרכה שפעם אחר פעם הצילו חיים והוכיחו שהם לעולם לא מפנים לנו עורף

30.12.21
מיה צדוק, מערכת אתר צה"ל

 

מה משותף לקריסת בניין, חיסון קורונה ומעצר ביהודה ושומרון? את כל אלה תפעלו בהצלחה השנה לוחמי ולוחמות חטיבת החילוץ וההדרכה. "בשירות הסדיר שלהם, הכוחות שלֹנו נושאים עליהם תמיד שני דברים - את הווסט ואת תיק החילוץ", מכריז קצין האג"ם החטיבתי, רס״ן עומר בנג'ו.

ובנג׳ו יודע היטב על מה הוא מדבר. גדודי החטיבה הכתומה מכירים את השטח הרבה יותר טוב מאשר את מפקדת פיקוד העורף ברמלה. למעשה, הם מתנהלים כמו גדודי חי"ר רגילים: עושים פעילויות של בט"ש בגזרות, מוכנים לקליעה ולוחמה בשטח בנוי, אבל גם מתורגלים לאירועי חילוץ באתרי הרס והצלת חיים מיידית. "ברמה המנטלית, הלוחמים והלוחמות מוכנים לכל מה שהם הולכים לפגוש", מוסיף רס"ן בנג'ו. 

עיקרי העשיה שלהם לא ממוקדים רק במישור האופרטיבי. למעשה, תהליך ההכשרה מבוסס על קשת רחבה של אימונים ותרגולים מסוגים שונים. "מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת", צחק בנג'ו, "עוד לפני מבצע 'שומר החומות', קיימנו תרגיל אופרטיבי נרחב שדימה אותו. זה סייע באופן משמעותי למוכנות של החטיבה". 

במהלך המבצע עצמו, לוחמי ולוחמות החטיבה היו פזורים לאורך הגזרה הדרומית, והעורף הפך לחזית. "היינו הכוחות הראשונים בזירה", מתגאה רס״ן בנג'ו, "במקרה של פגיעת רקטה, זה היה מתפקידנו לספק מענה מיידי לאירוע ולהעניק טיפול רפואי ראשוני למי שזקוק לו". 

"אחד האירועים היותר משמעותיים במבצע היה כשנפלה רקטה באשקלון. הגענו בטווח זמן מיידי לזירה מלאה בכאוס", הוא נזכר. "מג"ד קדם זיהה אמא שלא מוצאת את הילדים שלה. אחרי שסייע לה ברמה הרגשית, הוא עזר לה למצוא את הילדים". 

הייחודיות של החטיבה באה לידי ביטוי בנוכחות המורגשת שלה, הן במרחב הצבאי והן במרחב האזרחי. בין המטחים הכבדים, החטיבה יצאה למבצע 'שותפות גורל', בו חיילי החטיבה לקחו חלק בהסברה במוקדי אוכלוסיה מוחלשת, ועזרו באזורים עם פערי מיגון. "הם עזרו לתושבים להבין מה נדרש מהם כשהם שומעים אזעקה", הדגיש רס"ן בנג'ו. "בשורה התחתונה - הם הצילו חיים". 

המבצע כלל גם הסברה סביב אפליקציית פיקוד העורף, אמצעי טכנולוגי נוסף שמשפר ומרחיב את טווח קבלת ההתרעות של הפיקוד. "המטרה היא לעזור לאנשים עם מוגבלות קליטה, ולסייע לאוכלוסיות שמתמודדות עם קשיי נגישות טכנולוגית", הוסיף קצין האג"ם. 

הקשר של החטיבה עם המרחב האזרחי לא בא לידי ביטוי רק בזמני חירום. במהלך השנה האחרונה, הם לקחו חלק במבצע חיסוני הקורונה במימד הצה"לי. "כשאחוזי ההדבקה היו גבוהים, הקמנו במהירות מתחם חיסונים אזורי-צה"לי בזיקים", הוא מציין. "זה איפשר לכל היחידות המרחביות לבוא להתחסן".

עוד לפני שכל אזרחי המדינה יכלו להתחסן, חטיבת החילוץ הקימה מתחמי בדיקות קורונה בזמן בזק, עזרה בקיום בדיקות סרולוגיות, חילקה ערכות מזון והקימה מערך הסברה ברשויות לגבי ההגבלות הרלוונטיות - הכול בשביל להפוך את הערים ה׳אדומות׳ וה׳כתומות׳ - ל׳ירוקות׳.

אבל גם בשגרה השוטפת, חטיבת החילוץ וההצלה מתמודדת עם אירועי חירום. לאורך שנת 2021, הם היו הכוח הראשון שהגיע לסייע במקרים של התמוטטות מבנים, בארץ ובעולם. 

החטיבה לקחה חלק בשני אירועים בינלאומיים. פיצוץ מחסן תחמושת בגינאה המשוונית פגע באוכלוסיה המקומית וגם בתשתיות: "זו מדינת עולם שלישית", מחדד רס״ן בנג'ו, "המשלחת כללה בעיקר את יחצ"א (יחידת החילוץ וההצלה הארצית), אבל גם חיילים מהחטיבה. יחד, עזרנו לנפגעי האסון וסיפקנו אוכל ומים". 

אירוע נוסף היה במיאמי - לקריסת מבנה בן 12 קומות הגיע צוות של ארבעה מפקדי פלוגה ומג"ד. יחד, הם חברו ליחצ"א ולמשטרת מיאמי, והמאמצים העיקריים הופנו לאיתור הלכודים בהריסות. 

שנת 2021 הייתה מלאה באירועים בה החטיבה לקחה חלק: "הרלוונטיות של החטיבה באה לידי ביטוי השנה במיוחד", מסכם רס״ן בנג'ו. "עם רמה ביצועית יוצאת דופן ומוכנות אופרטיבית גבוהה, החטיבה הגדירה את היכולת שלה להיות גמישה ולספק תרומה ויכולות ממשיות במגוון רחב של תרחישים".

בחטיבה לא מסתנוורים מההצלחות של 2021, ומביטים קדימה - לשנה הבאה. ״מתוכננים לנו דברים רבים לעתיד״, מבטיח קצין האג״ם, ״נחזק את שיתוף הפעולה הרב-ארגוני עם גופי החירום האזרחיים בעזרת תרגילים משותפים וחיזוק השריר האופרטיבי של החטיבה במוכנות לחירום. מה שבטוח - נמשיך לשים את האנשים והאזרחים במרכז״.