מה קורה כשטיל מתפוצץ והופך את כל השטח לשדה מוקשים?

באתר הרס ענק בבסיס זיקים, שמדמה בניין בו פגע טיל רגעים אחדים לפני שהגענו, תרגלו ס"פ וסיירת אלון את שיתוף הפעולה בין השניים במצב של קריסת בניין - האחד מאתר פצצות, והשני מאתר לכודים

29.06.22
ירדן מושליון, רוני מינצנט ורועי גנון, מערכת את"צ

 

טיל פוגע בבניין מגורים. מתחת להריסות נמצאים עשרות לכודים שזקוקים לפינוי דחוף. סיירת אלון בחטיבת החילוץ קופצת לאירוע, ותוך דקות אחדות כבר נמצאת בזירה. מיד הם מבינים שהם לא יכולים להתחיל בפינוי. הטיל שפגע בבניין השאיר אחריו עשרות פצצות קטנות שעוד לא התפוצצו, מה שהופך את הזירה לשדה מוקשים של ממש - צעד אחד לא נכון, ופצצה מתופצצת.

בכדי לתרגל אירועים מורכבים כאלו, יצאה הסיירת בשבוע שעבר לתרגיל ראשון מסוגו - הוא התקיים באתר ההרס של בסיס זיקים, יחד עם עם פלגת סילוק פצצות (ס"פ) ביהל"ם. ס"פ נכנסים ראשונים, מאתרים ומסמנים את הפצצות המסוכנות, ורק אחריהם מתחילים לוחמי הסיירת לאתר ולפנות את הפצועים באמצעים מיוחדים.

שיתוף הפעולה התחיל לפני כחודש וחצי, כשהיחידות הגיעו לסיורים אחת אצל השנייה, למדו זו על זו ויצרו שפה משותפת. התרגיל היה נקודת השיא של התקופה, בו זכו הלוחמים להתנסות ולהביא לידי ביטוי את כל מה שלמדו.

"אני אחראית על החילוץ, וטובה בזה מאוד, אבל בתחמושות אני לא מבינה - ופה כוח ס"פ נכנס לתמונה", מסבירה סגן מיכל וינוגרדוב, מפקדת סיירת אלון. "החלטנו ליצור שיתוף פעולה כדי למקצע יותר את התרגולות שלנו ולהיות הכי טובים שאנחנו יכולים".

במהלך התרגיל, השתמשו הלוחמים בכל הכלים שיעמדו בפניהם ביום פקודה. אחד הכלים שבלטו, היה הרחפן, שדרך האוויר איתר גופים בתוך האדמה.

"בעזרת מצלמות לראיית לילה, הרחפן יכול לעבוד בכל שעות היממה. בין כל היכולות המיוחדות שיש לו הוא גם בעל יכולת ראייה תרמית שמאפשרת לו לאתר אנשים בין ההריסות באמצעות חום גופם בלבד", מספרת סמ"ר מיקה ראובן, מפקדת חוליית האיתור והאחראית על הפעלת הרחפן ביחידה.

עוד דרך לאיתור הלכודים היא לא אחרת משימוש בחברו הטוב של האדם - הכלב. לסיירת מספר כלבים כחלק משיתוף הפעולה עם פרויקט "מצילים" במפא"ת (המנהל למחקר ולפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות). הכלב בעל רגישות גבוהה ביותר לריחות, הוא מאומן להישלח על ידי מפעיל כלבים שעבר הכשרה בסיסית ולאתר באופן עצמאי לכודים חיים מתחת להריסות. הוא לא יוותר עד שיכוון את הלוחמים לכל הלכודים באתר.

"כשאנחנו מגיעים לאירוע אנחנו שולחים את הכלבים משולי האתר ופשוט נותנים להם לעשות את העבודה שלהם", מפרט סמל זסים מוסלימזדא, כלבן ראשי, "ברגע שהכלב נותן לנו אינדיקציה על מציאת לכוד חי, ס"פ חוברים לנקודה ומוודאים שהשטח נקי מפצצות, אנחנו נעים במודעות לאיום ומתחילים בחילוץ".

אחרי שעות ארוכות, הגיע סיומו של התרגיל, אך מפקדת הסיירת מבטיחה שזה ממש לא סופו של שיתוף הפעולה בין ס"פ לסיירת: "התרגיל לימד אותנו המון, גם על ס"פ וגם על עצמנו. אנחנו מתכננים להמשיך עם שיתוף הפעולה באופן סדיר, לפחות פעם בחודשיים".