רגע לפני מסע הכומתה - פשיטה על כפר, חילוץ וכשירות מבצעית

הם ירו, חילצו, נבחנו, פשטו וטיפלו - וכל זה עוד לפני שקיבלו את הכתומה. קיבלנו הצצה לשבוע 'מסכמים' של חטיבת החילוץ וההדרכה, בו תרגלו סיטואציות מכל קצוות הקשת

01.03.22
מיה צדוק, מערכת אתר צה"ל

זה קרה באישון לילה - הלוחמים והלוחמות העתידיים של חטיבת החילוץ וההדרכה פשטו רגלית על כפר ג'ילבון שבחטמ"ר מנשה, עוד בטרם עברו מסע כומתה. הם חצו גדר, ביצעו את המשימה ויצאו מהכפר רגלית - במטרה לדמות את התעסוקה המבצעית שיעברו בצורה הטובה ביותר. כל זה - היא רק יריית הפתיחה של 'שבוע המסכמים'.

אחרי 24 שבועות של הכשרה, הלוחמים והלוחמות נבחנו בשישה תרחישים מגוונים, ולסיכום - גם המפקדים. למעשה, השבוע הזה בודק את כשירות הפרט ואת כשירות המסגרת כאחד. 

"שבוע המסכמים עבר שינוי והתאים את עצמו למה שהחטיבה צריכה", מספר סרן רעי גאולי, מ"פ הכשרה, "זו פעם ראשונה שהחיילים נבחנים בצורה מקצועית כזו". 

אחרי הפשיטה, עברו הלוחמים והלוחמות לתרחיש השני - בחנים של כושר קרבי, מתן עזרה ראשונה, ירי וחילוץ. "מראשון בלילה, ביצענו חילוץ שארך 36 שעות, וכלל שלושה שלבים", הסביר רס"ן ביאני ח׳יר, ממ״ג אימון מתקדם, ״הפעלנו חפ"קים שיאתרו עבורנו נקודות נפילה ויתנו דוח מצב. לאחר מכן, התחלנו חילוץ בבא"ח שנמשך עד 6:00 בבוקר". 

השלב האחרון בחילוץ כלל את העתקת הגדוד, לאתר חי שהוקם במיוחד במחנה סירקין. החיילים חברו לגורמים אזרחיים, כמו מד"א וכוחות הכבאות וההצלה, ויחד הם תרגלו תרחיש של פגיעה בתחנת משטרה. "היה מעבר רציני בין משימות ומיקומים״, משחזר רס"ן ח'יר, "הכול במטרה לאתגר את האנשים ולהכין אותם לסיטואציה של כמה זירות הרס".  

"בכל מבצע הלוחמים מעניקים סיוע אזרחי", הוא מסביר, "שותפות גורל היא עיקרון מרכזי ולכן היה חשוב להכין אותם למצב אמת ולתרגל משימות מסוג זה. ביום הרביעי לשבוע, ביצענו מיפוי מקלטים בחולון, ואחרי 5 שעות עבודה מיפינו כ-1,400 מקלטים שעברו בדיקה ודווחו". 

את השבוע האינטנסיבי חתם בוחן קצין החיל, שבחן את היכולות של כל חייל וחיילת- הם נבחנו בכושר קרבי וחילוץ והשתתפו בבוחן תחנות וגלילים במשך יומיים, תוך דגש משמעתי על פעולות הלוחם. 

"אחד היעדים המרכזיים שלנו לשבוע הזה הוא לדמות מצב אמת", מדגיש רס"ן ח'יר, "וזו הסיבה שדימינו תרחישים שונים במקומות אמיתיים. הלבנה המשמעותית היא משימות העורף". 

"בתור אחד שביצע תע"ם ויצא לו להעניק סיוע אזרחי, אני יכול להגיד שהשבוע שיקף נאמנה את המציאות", אומר סרן גאולי בביטחון, "ראינו כמה אנחנו רלוונטיים וכמה האירועים שאנחנו צריכים להתמודד איתם מורכבים - זה עוצמתי מאוד". 

שבוע המסכמים הדגים את טווח היכולות הרחב של לוחם בחטיבה. ״אני יודע שבשעת הצורך, החיילים שלי יסתערו על המשימה - בין אם מדובר בחילוץ או בתעסוקה מבצעית". 

"זה מדהים לראות חייל שלפני חצי שנה לא ידע לשרוך שרוכים בנעליים - ועכשיו מתפעל אירוע מבצעי ומצבים שדורשים חילוץ מיידי", מסכם סרן גאולי, "כשהפלוגה שלי תרד בקרוב לתפוס קו, אני יודע שהם מוכנים לכך - הם עבדו קשה ואין גאה בהם ממני".