גדוד החילוץ מסכם סיבוב כפול ב"אפרים", ונפרד מהגזרה שהפכה לבית

הם כבר סיימו את הקו, אבל כנראה יש משהו בחטמ"ר אפרים, שגרם לגדוד שחר לחזור לסיבוב שני. עכשיו, אחרי שלקחו חלק במנעד רחב של אירועים, בהם פיגועים ו"שומר החומות", הם נפרדים מהגזרה ואומרים שלום לחטיבה שהם מכירים הכי טוב

08.02.22
מיה צדוק, מערכת אתר צה"ל

"מתחו אותנו עד הדקה האחרונה", צוחק סא"ל יקיר בוקובזה, מג"ד שחר בחטיבת החילוץ וההדרכה, ומתנצל על הדחייה של הריאיון, בעקבות תרחיש גזרתי שהתפרץ ללו"ז. האירוע יחתום את שהות הגדוד בחטמ״ר אפרים, גזרה שעבורו, כבר הפכה בחודשים האחרונים לבית נוסף. 

גדוד שחר הוצב בשנה האחרונה 39 שבועות בחטמ"ר. בגזרה כמו יהודה ושומרון, בתקופה ארוכה כזו, יכולים הדברים להשתנות לגמרי. תוך כדי השירות, לקחו לוחמי ולוחמות הגדוד חלק באירועים משמעותיים רבים, וביניהם פיגועים, מבצעים והתפתחויות גזרתיות.

מעבר לפעילות ביטחון שוטף, הגדודים תופסים גם כוננויות חילוץ - מה שבא לידי ביטוי בזמן "שומר החומות". "היו לנו צוותי חילוץ בבאר שבע, במקביל לצוותים פה בגזרה", מספר סא"ל בוקובזה, "זה אתגר אותנו, גם לספק מענה של חילוץ וגם להגן בתקופה שיש בה הרבה הפס"דים (הפרות סדר). הלוחמים מצאו את עצמם המון שעות בחוץ, והם היו פשוט בכל מקום". 

אבל מה שמג"ד שחר מגדיר כאירוע שיא הוא סיכול הפיגוע בצומת גיתי אבישר. רכב פלסטיני הגיע סמוך לעמדה צבאית בצומת, המחבל ירד מהרכב כשבידו סכין ורץ לכיוון תחנת האוטובוס בה היו אזרחים ולוחמים. לוחם מהגדוד הוא זה שסיכל את ניסיון הפיגוע. 

"הלוחם שלי הבין את המשימה ואת המורכבות של הצומת", משחזר סא"ל בוקובזה, "היינו במצב שעובר מאפס למאה. האירוע הסתיים תוך פחות משלוש שניות, ותפסנו גם את הסייענים באחד הכפרים - הבאנו תוצאה משמעותית וזו גאווה שהצלחנו לעשות את זה". 

את הקו הם התחילו ברמדאן, ואז פרץ המבצע, בסופו ירדו לאימון קצר ביולי ואז באוקטובר שבו לחטמ"ר אפרים. "לחזור לאותה גזרה פעמיים נותן לנו יתרון משמעותי", מדגיש המג"ד, "אני חושב שהסיפור הוא בעיקר יצירת שפה משותפת, והעמקת הידע בגזרה. היתרונות של גדוד שחוזר הם שימור הידע ושיתופי פעולה עם הגורמים בחטיבה". 

ואכן, זה ניכר בשטח. "בכל קו, הגדוד צריך למצוא את השותפים שלו, ובחטמ"ר אפרים יצרו את כל המעטפת והחיבור הבין-אישי, שבזכותם סיפקנו הגנה בצורה הטובה ביותר", מספר לי בהתרגשות סא"ל בוקובזה, "אמרתי לכולם תודה על התקופה האחרונה, כי אנחנו פה זמן ממושך שנזכור לטובה בזכותם". 

"כשהחיילים והחיילות נמצאים בעמדה כל היום - צריך שהם יבינו איפה הם נמצאים ולמה הם נמצאים פה", הוא מכריז, "לכן חשוב לנו החיבור להתיישבות, בשביל להסביר על מי אנחנו שומרים - האזרחים, הציר ו-13 יישובי הגזרה. המטרה שלי היא לאפשר פה אורח חיים תקין ותחושת ביטחון, אם אזרח לא חושב פעמיים כשהוא יוצא מהבית - מבחינתי הצלחתי". 

השבוע לאחר התקופה הממושכת,ירד הגדוד לאימון של ארבעה חודשים. "אם יש בעיה או אתגר מבצעי - גדוד שחר הוא הכתובת", סא"ל בוקובזה מצהיר, "הסיסמה של הגדוד היא 'לפקודה תמיד אנחנו'. החיילים הם אלו שהבינו את המשימה וביצעו אותה בהתמדה ובמקצועיות, כל פעם שהיינו צריכים להשתנות, עשינו את זה בשביל להשפיע על הגזרה".