מה קרה כששדרות התכסתה בכתום?

שנה אחרי "שומר החומות", חטיבת החילוץ חוזרת למקום שהיה מרכז הפעילות שלהם בזמן המבצע. עכשיו, הם תרגלו תרחישים אופרטיבים - אירוע רב נפגעים ופעילות עד אור הבוקר, בתרח"ט שעוד לא נראה כמותו

12.06.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

מחילוץ בגובה שמונה קומות עד לפינוי מוסדות אזרחיים כשברקע מתחי טילים - בתרח"ט של ארבעה ימים, חטיבת החילוץ וההדכה, בא"פ העורף ומחוז הדרום בפיקוד, תרגלו בשדרות תרחישים אופרטיבים מגוונים. ולראשונה, לצד הלוחמים והלוחמות בשירות הסדיר, השתלבו בתרגיל הענק גם לוחמים בשלב האימון המתקדם, כלומר - עוד לפני שהם קיבלו את הכתומה. 

היום הראשון

השלווה הדרומית התכסתה ב"צבע אדום", והשגרה הוחלפה בחירום. ביום הראשון לתרח"ט העתיקו את מפקדת החטיבה ממרכז הארץ, ללב שדרות, מתוך ההבנה שאם תהיה מערכה בדרום, רוב מרחב העשייה של החטיבה תהיה בגזרה - בדיוק כמו שעשו שנה לפני כן, ב'שומר החומות'. 

כל קציני הפיקוד, מהמבצעים ועד המשא"ן, התכנסו בחמ"ל - המקום שממנו תנוהל מלחמה בעורף. "החטיבה מפקדת על תוואי שטח, כמעט כמו חטמ"ר", מספר סגן מפקד חטיבת החילוץ, סא"ל אשר בנישתי, "בזמן מלחמה היא מקבלת כוחות ודואגת למרחב האזרחי עליו היא אמונה". 

היום השני 

ברחבי העיר נשמעו אזעקות -  הפושים בטלפון לא הפסיקו, ובדקות ספורות הכוחות היו צריכים להגיע לעשרים נקודות שונות כדי לקבוע אם יש צורך בחילוץ. בקשר, התקבלו דיווחים שוטפים על כל נפילה - 28 טילים סה"כ. 

כשהיא שקעה, הכוחות נכנסו לתרגול באתרי הרס עד אור הבוקר, בו חילצו יותר מ-40 לכודים. כל פלוגה קיבלה גזרה שמדמה חלק מסוים בעיר - מבית ספר ועד בית אבות. 

"הם התמודדו עם חילוץ ארוך", נזכר הסמח"ט, "זו פעולה שצריך לעבוד בה קשה, כמו מנתח עם כלים של עובד בניין. אתה חייב להיות מדויק, אסור לקדוח במקום הלא נכון. צריך להגיע לכל לכוד ולכודה בבטחה". 

"ריבוי האתרים גרם לזה שכולם יעבדו בסנכרון", הוא מוסיף, "יש פה משמעות נוספת כשרואים את כל מי שפועל בחירום - החיילים האלה רואים מה מצופה מהם בשטח, הלוואי שכל חייל בבא"ח יעבור דבר כזה".

היום השלישי

אחת מיכולות של החטיבה, מעבר לחילוץ או לוחמה, הוא הממשק עם אוכלוסיה אזרחית. במקרה הזה - איך מפנים כלא, ישובים אזרחיים או אפילו מוסד מיוחד כמו ביה"ס לילדים עם מוגבלויות. 

היום התמקד באירועי קיצון, ולמרות שהמתורגלים העיקריים עוד לא סיימו את המסלול - התרחישים היו ברמה הכי גבוהה ומורכבת, כמו מה עושים במקרה של פגיעת טיל במפעל אמוניה, ואיך מסבירים לאוכלוסייה כיצד להתמגן. 

השיא הגיע כשרקטה פגעה בקומה החמישית של בניין בן שמונה קומות. הלוחמים מיד התייצבו למשימה ואיתם גם מנוף המחזיק בכלוב חילוץ - טכניקה שפותחה לאחרונה למקרים בו הטיל פוגע באמצע הבניין. אי אפשר להיכנס מלמטה בשל סכנת קריסה, לכן מכניסים את הלוחמים לאתר דרך מנוף. 

"יש מתארים שצריך כל הזמן לרענן בשביל לשמור על כשירות" מדגיש סמג"ד, "הבנו שהבנייה העתידית בארץ היא לגובה - אז חילוץ מבניינים גבוהים זה משהו שאנחנו מתכוננים אליו וממשיכים לתרגל". 

היום הרביעי

אולי הלוחמים כבר פשטו את המדים והלכו לנוח אחרי ימים של עשייה, אבל התרחישים לא הפסיקו לזרום אל החמ"ל בשדרות. החלק שחתם את התרח"ט היה מבחן לקציני החטיבה - בו הם נדרשו לספק פתרונות יצירתיים לבעיות שונות. 

אחת הבעיות הכי גדולות שעלתה היא מה עושים כאשר יש הפסקת חשמל ביישוב - דבר שבשגרה הוא לא נעים, אבל בחירום כשצריך לשמוע את ה"צבע האדום", יכול להיות עניין של חיים ומוות. החמ"ל דאג לחיבור מהיר לגנרטור ומעקב צמוד באפליקציה של פיקוד העורף בשביל לוודא שכל אחד יוכל לשמוע את האזעקה. 

"יש פה מערכת שלמה שמתרגלת את התפקיד הבא שלה בחירום", מסכם הסמח"ט, "זה קצה של תהליך שהתחיל לפני חצי שנה, שכולל הכנות שעשה הפיקוד למלחמה והבנה באיזה אופן החטיבה תיקח חלק במאמצים הלאומיים - אין לי ספק שנעמוד באתגר".