"נתנו להם להתנסות באמל"ח הישראלי, הם היו בשוק"

בשיתוף 8 צבאות, תרגלו לוחמים מיחידה מיוחדת בצה"ל תרחישים יוצאי דופן, המייצגים את המורכבות בלחימה הישראלית. מדובר באימון שתוכנן בקפידה במשך חצי שנה, ונועד לחזק את שיתוף הפעולה הגלובלי של הצבא עם עמיתיו, ולהציג את יכולותיו המגוונות. זה מה שהיה שם

09.08.21
עינב גרינברג כהן וינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

בהשתתפות צוותי לוחמים משמונה צבאות מרחבי העולם, הוביל בי"ס ללוט"ר בסיוע חטיבת המרו״ם תרגיל ענק.

"רצינו להציג להם את היכולות הייחודיות של צה"ל", העיד רס"ן גיא שדמי, ראש מדור לוט"ר (לוחמה בטרור) בבית הספר ללוט"ר. "אנחנו מתעסקים עם אתגרי לחימה דומים מאוד מבחינת כלל הצבאות, ובאמצעים מתקדמים שמותאמים למערכה הישראלית. שיתוף הידע פה הוא קריטי בכל הרמות". 

כך לדוגמה, הציגו בפני הצבאות את נשק צלפי הסער החדש "ירדן", שנחנך ביחידות מובחרות בצבא מוקדם יותר השנה. "נתנו להם להתנסות בו, ללמוד על האמל"ח הישראלי. הם היו בשוק", תיארו גורמים ביחידה. 

בלוט"ר עבדו במרץ מספר חודשים כדי לבנות את האימון המדויק ביותר, שנפרס לאורך שבוע. "ברגע שהבנתי שזה קורה, הושבתי את קצין האג"ם של המרו״ם, ואמרתי לו - 'בוא נחשוב - אם לא היו לנו הגבלות, מה היינו רוצים שיקרה בתרגיל הזה?, כיצד נכון לבצע תרגיל מלטי-לטראלי (רב צדדי) ורב ממדי?' - וחלמנו", שחזר רס"ן שדמי. 

וכך היה. צוות של יחידה מובחרת שייצג את הלוט"ר הישראלי שיתף בידע שלו, ובכך הציג את היכולות הגבוהות של צה"ל בלחימה בשטח בנוי, מורכב ובעומק אויב.

לאחר קליטה בבסיס אליקים וחלוקה לשמונה קבוצות משולבות, עסקו הלוחמים מרחבי הגלובוס בלחימה ברחוב, בלש"ב, בפתרונות ירי מתקדמים, צליפה, פריצה, זיכוי מבנים ופשיטה. שלושה ימים רצופים של אימונים והעמקה בידע המקצועי. 

ביום הרביעי נערכה תצוגה בפני הרמטכ״ל, רא״ל אביב כוכבי, ולנציגי המדינות. ״המודלים קרו בעומס חום 5 - הראינו מה זו רצינות. רצינו להראות מה אנחנו מסוגלים לעשות. הצגנו לחימה ייחודית, מפגש עם דימוי אויב, פריסת עמדת נ״ט וחוליות אש ושימוש בפלטפורמות אוויריות חדשניות. עוקץ, יהל״ם והיחידה הרב מימדית גם לקחו חלק״, ציין הרמ״ד, ״השיא היה כשכוח מיחידה מיוחדת גלש ממסוק לתוך שטח בנוי וחבר לכוחות בזרים ללא אימונים מקדימים. בהתחלה רק חלמנו, ובסוף הכול קרה״.

מפגש כזה הוא לא עניין שגרתי. הוא מחייב תיאום מדוקדק ואיכותי, והתחשבות בתרבות הארגונית של כל צוות ומדינה. "זה אתגר לתרגל שמונה צוותים ממדינות שונות. לאימון יש משמעות רחבה והשלכות, גם על הרמה האסטרטגית וגם על קשרי החוץ. לכן אנחנו חייבים לדאוג שכולם ירגישו כמה שיותר בנוח".

נדמה שהאינטריגות התרבותיות כן הגיעו לקיצון בערב אחד. 20:30 בערב שעון ישראל. גמר היורו בין אנגליה לאיטליה. במתקן אדם החליטו להכניס את המשחק ללו"ז ולאפשר לאוהדים האדוקים של הקבוצות לשבת ולצפות בו יחד. 

"זה היה גמר עם חשיבות עליונה, בלילה עם חשיבות עליונה. זה היה ממש לפני הסוף, בערב הם עוד התעצבנו אחד על השני ואהדו קבוצות יריבות - ובבוקר למחרת נלחמו שוב כתף אל כתף. גאווה שכל הדבר הזה קורה אצלנו", מחייך אחד ממארגני האימון.

״הצבאות התרשמו מאוד מהיכולות של צה"ל ומהידע המקצועי שיש למדריכים הלוחמים. נציג של אחד הצבאות אמר שישלח עוד צוותים שלמים להתאמן אצלנו גם בעתיד. שאבנו המון השראה גם מהרמה שלהם. האימון הזה העמיד רף מקצועי גבוה במיוחד ליחידות מיוחדות, ועזר לבנות ולחזק אף יותר את קשרי החוץ החשובים שלנו הן ברמה המבצעית והן ברמה האסטרטגית".

בלוט"ר מתכננים לשחזר את ההצלחה באירועים נוספים - בגבולות הארץ ומחוצה לה. "זה היה אדיר", סיכם רס"ן שדמי, "הצבא משקיע המון בשיתופי פעולה כאלה, ואחרי הפסגה הזו רק נמשיך - לוחמי הלוט"ר יגיעו לאמן וכבר מגיעים לכל מקום שנידרש".