המאמן החדש שעומד לשנות בשבוע את ההכשרה של כל לוחם

במאמן אחד בדרום הארץ עומדים לשנות את צורה ההכשרה של כל יחידות החי"ר. בעזרת צמיד אלקטרוני, בובות לקרב מגע ואלפי חיישנים שיעבדו כדי לנטר את יכולות הלוחם - מקווים בצה"ל שמצאו את אופן האימון המושלם ללחימה המדויקת ביותר. קפצנו לבדוק

18.08.21
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

זה לא סוד שבצבא ממשיכים בכל עת לחפש דרך חדשה ומשופרת להכשיר את הלוחמים - זו שתיקח את תקופת הטירונות ותמצה אותה עד תום, שתאמן את החייל בקצה בצורה המיטבית ביותר. כדי לשדרג את האימונים, השתמשו בין היתר בטכנולוגיות בשלבי הכיתה והמחלקה, הלוחמה, קרב המגע והלש"ב. אז מה קורה במאמן שמשלב את כולם יחד?

הכירו את מאמן כושר הלחימה החדש, שפותח על ידי מחלקת לי"ד (לוחמה יבשתית דיגטלית) בחט"ל (החטיבה הטכנולוגית ליבשה), יחד עם יחידת הלוט"ר, קחצ"ר וחברת בגירה ונחנך לראשונה בבא"ח נח"ל בחודשים האחרונים. הסימולטור מציג את "העתיד של אימוני הלחימה", כך מספרים לי לוחמים שהתנסו בו זה עתה. בשונה מרבים אחרים, בהם מתמקדים בפיתוח יכולת ספציפית בכל פעם, כאן התנסו הלוחמים בעשרות מרכיבי לחימה, ביום אחד בלבד.

"במלחמה הבאה יהיה על הכוחות להפעיל את כל המרכיבים יחד ובצורה מדויקת - כשכל אחד מהם צריך להיות החד והחזק ביותר", מבהיר רס"ן שי שחר, רמ"ד לוחמה בלוט"ר, "בסוף, הדגשים שאנחנו שמים בכל שבוע אימון בנפרד, משתלבים בזמן אמת". כדי להצליח לעבוד על כל אחד מהם, ריכזו באותו החלל מתקנים רבים, שיבחנו את תוצאות המתאמנים. 

"מהרגע שהלוחם נכנס, הוא מקבל מעין צמיד אלקטרוני, איתו הוא עובר בין 5 התחנות, וסורק אותו בכניסה לכל אחת. התחנה מנתחת את הביצועים שלו ושומרת אותם לאורך זמן", אומר סרן רום פלומו, מפקד המאמן בבא"ח נח"ל, "גרף השיפור נמדד לאורך זמן ומשקף למתאמן ולמפקד שלו מה צריך לחדד ובאיזה מתקן להשקיע יותר מאמץ".

"עד היום", הוא מתאר כדי להמחיש את גודל השינוי, "סימנו בטוש מקבצים, אבל כאן יש מחשב ששומר את התוצאות ומראה בדיוק כמה אתה מוכן ללחימה - מהפכה של ממש". 

ברחבי החדר מפוזרות מספר בובות אדם בגודל טבעי - בהגעה לתחנה יוכל כל משתתף להתאמן על כושר קרב בלחימה קרובה, שתמדוד עבורו את קצב המכות, ואת עוצמת הכאב מהמכה. "120 שניות של פריקת אגרסיות מדויקת, שתשמור את הלוחם בדופק גבוה", מסביר מפקד הסימולטור.

"אנחנו מצמצמים באופן דרמטי את את ההדרגתיות שבה החייל לומד את החומר של ההכשרה. אנחנו לא מבזבזים דקה, כל החיילים מתאמנים בכל זמן במאמן הלחימה", מצהיר מג"ד בא"ח נח"ל, סא"ל גיל ורנר.

בין המתקנים יתנסו הלוחמים בתרגול ירי מדויק, באמצעות עמדות לייזרים שיפתיעו אותם במגוון סוגים של מטרות קופצות על המסך. "אנחנו יודעים לבחון את תשומת הלב, מהירות התגובה וחדות קבלת ההחלטות בפחות משנייה מרגע קבלת הפקודה", מציין סרן פלומו.

אפשרות נוספת לתרגול הירי, היא דימוי של מטווחים אמיתיים - אבל בצג שניצב מול הלוחמים יוכלו להופיע המון דמויות, אובייקטים ומטרות שיבחנו את הערנות. "באחד האימונים לדוגמה יופיע אדם עם אקדח ביד ואדם עם אובייקט שלא מהווה סכנה, והם יצטרכו להחליט אם הם יורים או לא", הוא ממשיך.

הבשורה הגדולה שהביא איתו המאמן היא היכולת "לירות" המון כדורים - מבלי לבזבז תחמושת. בזמן שלוחם חי"ר משתמש בממוצע בכ-3,000 קליעים במהלך 8 חודשי הכשרה, במאמן יורים את אותה הכמות בשבוע בלבד.

המערכת מזהה איפה הפגיעה במחבל ואם היה נופל ממנה במציאות - כל כדור מיותר שתירה ייחשב ויפגע לך בניקוד. "מחפשים שהלוחם יהיה מדויק יותר וקטלני יותר. בשלבים מתקדמים של הסימולטור הוא גם יחווה מעצורים בנשק וגמר תחמושת תוך כדי האימון".

כדי לבחון את יכולות החייל בכל תחנה בנפרד, פיתחו אנשי דאטה ומומחי לוחמה קריטריונים ייחודיים, שיתרגמו את התוצאות לגרף שיפור - שעולה דרמטית, כך מעידים בלוט"ר, עם האימונים. 

תחנה נוספת שהושקה לראשונה במסגרת המאמן, פותחת בפני הלוחמים שטח תמרון של כמה מטרים רבועים, ומסך פנורמי של 270 מעלות שמקיף אותו. חוליות מחבלים, בלונים בצבעים ומגוון מטרות שישתנו בהתאם לסוג האימון. יחד עם מתחם לש"ב מתקדם הם יבחנו את תשומת הלב שלו לפרטים, ויעזרו לו להתמודד עם איומים מידיים שמגיעים מכל רחבי המרחב. 

מעבר לעיצוב, בלוט"ר מדגישים שיש כאן ניסיון לייצר זיכרון שריר ברמה חדשה: "המדים של האויב זהים כמעט במדויק, והנשק והאמצעים גם כן - אנחנו רוצים שכל האפשרויות ייצרבו בזיכרון, ויישלפו בזמן אמת בפאתי רפיח או בינת' ג'בל".

בחודשים הקרובים עומד הסימולטור להיכנס לבסיסים נוספים, כשהראשונים בתור הם ביסל"ח ובא"ח גבעתי. עד סוף 2022, כך מגלים לנו במקחצ"ר, הוא יגיע לכלל הכשרות החי"ר והצנחנים. הראשונים להתנסות בסימולטורים הם מחזור מרץ 21', שהתאמנו בו לאורך ההכשרה, ולפי מומחי הלוחמה בלוט"ר - השיפור ניכר משמעותית: "אנחנו מסתובבים ברחבי הארץ ופוגשים לוחמים מכל הסוגים. אין ספק שמשתתפי הפיילוט במחזור האחרון הגיעו אלינו מוכנים יותר, מקצועיים מאוד ומודעים בדיוק ליכולותיהם".