מחוסם עורקים ועד פינוי פצועים - מי חובשי היחידה המצטיינים?

ארבע יחידות עם ייעוד שונה לגמרי נפגשו לתחרות חובשים ראשונה מסוגה. מי היחידה הזוכה? ומה הפרס למנצחים? הצטרפנו לתחרות שתהפוך לדרך קבע בחטיבת המרום

10.07.22
ירדן מושליון, מערכת אתר צה"ל

חובשים וחובשות מארבע יחידות התכנסו בשבוע שעבר לתחרות שתקבע - מי החובש הטוב ביותר? המכנה המשותף היחיד שיש לכולן הוא שהן יושבות תחת חטיבת המרום, אך המקצוע עצמו, ההכשרה והייעודים שלהן שונים מאוד אחד מהשני. למרות השוני המקצועי בין היחידות כלל המשתתפים בתחרות נבחנו במיומנויות שרלוונטיות למקצוע החובש ביחידות קדמיות.

"דווקא לאור השוני הגדול בין יחידות המרום, היה חשוב לקיים אירוע שמציב את החובשים מהיחידות השונות אחד מול השני, ומאפשר מצד אחד להכיר ולשתף בחוויות, ומצד שני לבחון את הרפואה בהשוואה ליחידות השכנות״ מציין קרפ״ח החטיבה סרן ד״ר איתי ניצן. ״מעבר להיכרות הבסיסית שמתאפשרת בתחרות מהסוג הזה, יש חשיבות ליצור ולבחון סטנדרט אחיד וגבוה של יכולות בקרב כל החובשים, ואת זה רצינו לאתגר״.

היום נפתח בתחנת מיומנויות רפואיות ידניות שכוללות קיבועים וטכניקות עצירת דימומים. לאחר מכן עברו המתמודדים לדימוי תרחישי טיפול מקצה לקצה - מההודעה על הפצוע ועד פינויו, במתאר שבו הם המטפלים היחידים בפצוע ונדרשים לקבל החלטות לא רק בהקשרי טיפול, אלא גם פינוי ותעדוף פצועים. את התחנות ליוו בקפדנות צוות השופטים המורכב מקרפ"ח ופרמדיקית המרום ושני חובשים ותיקים במילואים, שתיעדו ללא הרף כל תנועה של החובשים.

בין כל התרגולות לא ניתן היה לפספס את פציעות הלוחמים שנראו אמיתיות להחריד. "עוד בשירותי הסדיר כלוחם בלוט"ר התחלתי לאפר בתרגילים", משתף סמ"ר (במיל') ע', "ראיתי כמה זה מוסיף עומק לתרחישים וגורם לחובשים להבין טוב יותר מה הם באמת יפגשו בשטח והחלטתי שאני רוצה לפתח את הנושא הזה. היום אני מגיע לכל תרגיל שרק אפשר, זה כבר התרגיל השני שלי רק השבוע".

במקצה המסכם של התחרות חובשי כל יחידה הסתדרו בשורת הזנקה ונדרשו לתפעל בזה אחר זה רצף של התקלות ותרחישים רפואיים, באופן שמדמה את חשיבות הרמה המקצועית של כל חובש בנפרד ובמקביל כחלק מצוות.

בתום קרב צמוד חובשי ביה״ס ללוט"ר חצו את קו הסיום ראשונים. עם תום התחרות השופטים התאגדו ובמשך דקות מתוחות חישבו את הניקוד בתחנות השונות.

בסוף היום הוכרזו המנצחים - ביה״ס ללו"טר קטפו את המקום הראשון. כפרס הם קיבלו גביע נוצץ, ו-1,500 שקל לרווחת חובשי היחידה. "הייתה תחרות מרשימה, לחוצה וצמודה", מספר סרן ד״ר ניצן, "אין ספק שנהפוך את התחרות לשנתית, ונאמן את החובשים והחובשות כפי שנלחם, בצורה שמדמה עד כמה שניתן את האתגרים עמם הם צפויים להיתקל בשטח".