מבעד לעדשה - כך כלבת עוקץ איתרה את ההרוג באסון הבולען

בתיעוד מיוחד, נחשפת פעילותה של יחידת עוקץ בחילוץ ההרוג באסון הבולען, כליל קמחי ז״ל, שמצא את מותו בשבוע שעבר. הראשונה לזהותו בתוך הפיר החשוך הייתה כלבת החילוץ, אינגה, בליווי המפעילה שלה, סמל ג׳: ״היה לא פשוט, אבל סמכתי על הכלבה שלי בעיניים עצומות״

28.07.22
עלמה סברוב, מערכת את"צ

שבוע אחרי האסון ביישוב כרמי יוסף, בו כליל קמחי ז"ל נשאב לבולען במסיבת בריכה ומצא את מותו, נחשף תיעוד מיוחד ממעמקי המנהרה - אינגה, כלבת חילוץ של יחידת עוקץ, הייתה הראשונה לאתר ולהצביע על מיקומו של ההרוג. 

מבין הכלבים שהיו בזירה, אינגה נבחרה למשימה בהיותה כלבה אנרגטית וקטנה, שמתאימה להיכנס לבולען הצר שנפער. בעלטה מוחלטת, הונחו על אינגה מצלמה ואמצעי איסוף נוספים - והיא נשלחה אל הפיר החשוך. 

תחילה, ירדה הכלבה אינגה עם סמל ג', לוחמת עוקץ והמפעילה שלה בשנה וחצי האחרונות. כשהגיעו למפלס התחתון של הפיר, שנמצא בעומק של כ-3 מטרים - ג' שיחררה את אינגה. "הגעתי למצב שלא יכולתי להתקדם יותר, רק במצב כריעה״, משחזרת סמל ג׳ ומוסיפה, ״אינגה התקדמה לבדה במחילה הרטובה והבוצית למרחק של כעשרה מטרים עמוקים יותר. באיזשהו שלב לא ראיתי אותה, איבדנו קשר עין אבל הרגשתי אותה דרך רצועת הבטיחות". 

כמה שניות לאחר מכן, בעומק של 15 מטרים לתוך המחילה, בין ההריסות, הבוץ והמים - איתרה הכלבה אינגה את הנעדר: "אינגה נבחה, וידעתי שהיא מסמנת שהיא מצאה אותו. דיווחתי על כך מהר לכוח, שזחל לנקודה וחילץ את הגופה".

ג' הוסיפה כי אינגה והיא עובדות ביחד הרבה, אבל זאת ההקפצה האמיתית הראשונה שלהן: ״זו הייתה הקפצה לא פשוטה ואפילו מלחיצה לפרקים״, מספרת סמל ג׳, ״חששתי מאוד, ועם זאת סמכתי על הכלבה שלי בעיניים עצומות. אני גאה בה מאוד״. 

כל יחידת עוקץ משתתפת בצער המשפחה, ומוסרת את תנחומיה.