מה קורה בסדרה שכל "עקרב" מחכה לה? צפו

רגע לפני תחילת מבצע, לוחמי הבלנ"ם מתיישבים מאחורי ההגה, מוכנים להיכנס לעומק שטח האויב, להגיע לנקודה המדויקת, בדרך שתפתיע את האויב, בשביל שהוא לא יצפה לו - זאת המשימה של הבלנ"ם

03.10.23
נויה בן גיגי וענבר דקל כהן, מערכת את"צ

ביום-יום תמצאו אותם בבית הספר לניוד מבצעי:  מכשירים את הנהגים המבצעיים, לומדים את הכלים המשוריינים או  מתאמנים בשטחים הפתוחים. אבל הייעוד שלהם הוא להפתיע כל אויב, בכל מקום, זמן ותוואי שטח, אלו הם - לוחמי הבלנ"ם.

 
ראיון ועריכת תוכן: ענבר דקל כהן ונויה בן גיגי, צילום: רועי בן בסט, עריכת וידאו: נועה בירמן, אפטר: יהונתן הרשקוביץ

ההכשרה שלהם נמשכת שנה, ובה ההם לומדים את כלי הרכב, כיצד לטפל בכל תקלה, לנהוג בכל שטח ובעיקר איך לחשוב מחוץ לקופסה. יש סדרה אחת, שכל לוחם במסלול מחכה לה - סדרת דרום צפון, הם נוהגים את כל הארץ מאילת ועד לרמת הגולן ומתמודדים עם דרכים מפותלות ומסובכות שלא כל אחד יכול לעבור.

במשך שבועיים, הם מתעוררים עם השמש, ומיד מגיעים להאמרים. לוחמי הניוד מכירים את הכלי כמו את כף ידם והם צריכים לטפל בו תוך דקות אחדות. משפטים כמו "2 רצועה" או "9 פנצ'ר", מוכרים להם מאוד. 

"אנחנו נותנים להם זמנים כדי שבמהלך מבצע, הם יוכלו להבין את הטווח ליציאה במקרה של תקלות", מסביר סמ"ר טל ניסים, מפקד ביחידה, "אתה לא יכול להשאיר רכב בשטח אויב הרבה זמן - אתה פגיע, תוך כמה דקות חייבים לצאת".

בשבוע הראשון, הגיעה היחידה למצלעות המכתש הגדול, מכשול שכל "עקרב" מכיר, אבל הלוחמים בהכשרה לא ציפו שיצטרכו לעבור בשביל שעומד לנגד עיניהם - 500 מטר של 4 מדרגות אבן, רכב בטוח לא יכול פשוט לעבור כאן, אבל זאת המומחיות של הבלנ"ם.

השלב הראשון - ללמוד את השטח, להבין את המדרון, לחשב את מיקום הגלגלים ולבנות תוכנית פעולה מהירה. השלב השני, לבנות את הדרך בעצמם - להביא אבנים נכונות, לייצב אותן, ולהפוך מדרגות לשביל. אחרי שבדקו אותו ווידאו שהגלגלים עוברים, מגיע רגע האמת - להעביר את ההאמרים, והפעם המשימה הוגדרה כהצלחה.

"אנחנו תמיד מתכוננים לתרחישים שיכולים לקרות, ומכינים את הלוחמים למה שהכי לא ציפו לו", מסכם סמ"ר ניסים, "זה התפקיד שלנו".